Annonce
Ugeavisen Lolland

Lolland ladestandere kommer i 2023

I udstillingen hos Frimann i Maribo er der en ladestander. Men generelt er der næsten ingen på Lolland, fortæller Aage Østergaard. . Foto: Daniel Brøns

Hos Frimann Biler i Maribo er der rigtigt godt gang i salget af elbiler. Men der kunne sælges flere - hvis der ellers var flere ladestandere.

MARIBO - Hvorfor gør vi ikke bare som i Guldborgsund, hvor de allerede har 17 offentlige ladestandere - og har flere på vej.

Sådan lyder spørgsmålet spontant fra Aage Østergaard, der er fillialchef i Frimann Biler i Maribo, hvor de lige nu sælger rigtigt mange biler med lademulighed.

- Vi sælger især hybridbiler, der også kan køre på benzin, såsom Toyota Rav4, der - som en af de bedste i klassen - kan køre 80 kilometer på en opladning. Men vi kunne også sagtens sælge flere rene elbiler, hvis kommunerne var bedre til at sikre en vis kapacitet i nettet, siger han og fortæller, at Opel eksempelvis lige nu sælger en Corsa-e til bare 200.000 kroner, men at det typisk ikke tiltrækker så mange endda, da rækkevidden ligger på 334 kilometer.

- De fleste vil gerne 100 kilometer højere op i rækkevidde, så de køber en Hyundai Kona eller Ionic, der kører næsten 500 kilometer på en opladning, siger bilforhandleren, der er overbevist om, at de manglende ladestandere ikke kun koster grønt bilsalg hos ham - men også turister.

- Der vil selvfølgelig være turister, der springer Lolland over på rejsen, hvis de skal være et sted, hvor de kan lade bilen op uden at sidde i kø alt for længe, forklarer bilforhandleren, der oplyser, at de fleste elbiler ikke kan lades op i sommerhusets almindelige stikkontakter, da de vil blive overbelastede af det.

Hybrid'er sælger mest

Derfor er det nok ikke uden grund, at Frimann lige nu sælger rigtigt mange hybrid-biler, såsom Toyota Rav4, der kan køre 80 kilometer på ren el, inden benzinmotoren tager over.

- Men vi kan jo ikke regne med, at alle turister har købt den type biler, og der er jo også kunder her på Lolland, der bor i lejlighed, og som godt kunne bruge lademuligheder i gaden, siger han og fortæller, at han stadig sælger overraskende mange helt almindelige benzinbiler.

- En bil som Citroën C3 vælger mange kunder fortsat, for de ved ikke, hvornår de kan være helt sikre på, at el-infrastrukturen er på plads, siger forhandleren, der dog vurderer, at man ikke skal være utryg i forhold til, om man kan komme frem på bilferierne.

- Langs de store hovedfærdselsårer er der masser af ladestandere, og der kommer flere til. Så kan man typisk lade til 100 kilometer mere på 20 minutter. Men i byerne mangler vi handling, siger han.

Annonce

Kommer i 2023

Lars Gram, der er sektorchef for Service og Bygninger i Lolland Kommune, opfordrer elbilejerne til at væbne sig med tålmodighed.

- Loven har indtil i år kun givet mulighed for at anmode private aktører om at etablere sig for egen regning. Det har kun få været interesseret i. Lige nu har selskabet Clever tilbudt at installere et begrænset antal standere i Maribo ved stationen, ligesom selskabet er på vej med en installation midt i Nakskov i parkeringsområdet omkring SuperBrugsen. Hvornår de kommer - og præcis hvor mange, der kommer, er foreløbig uvist.

Lars Gram oplyser desuden, at Uno-X og OK er på vej med ladestandere i nærheden af afkørsel 48, hvor kommunen venter at der kommer endnu flere private projekter.

- Udfordringen bliver helt klart i midtbyerne, hvor der ikke er den samme kommercielle interesse, så derfor er det godt, at der nu er kommet regler, der gør det muligt, siger sektorchefen, der lige nu afventer ministeriernes præcise retningslinjer.

Regeringen har - jævnfør et EU-direktiv - lagt op til, at der inden 2024 skal være et solidt netværk af ladestandere i byerne - og blandt andet skal der være én ladestander for hver 20 parkeringspladser - også de private. Alene kommunen skal i gang på 30 af sine kommunalt ejede pladser. Og det tager tid.

- Vi kommer nok langt ind i 2022 før planerne er plads, så i 2023 kan vi bygge en del. Men der er mangel på håndværkere og lang ventetid på at få lagt ny strøm frem til ladestanderne, så vi kommer formentlig til at tage en del af år 2024 med, inden vi har opfyldt kravene i direktivet, siger han og oplyser, at der er politisk enighed om at udvikle den grønne transport på Lolland, så pengene kommer nok også.

Annonce
Annonce
112

Dyrt kikkertsigte stjålet

Annonce
Femern

Inflationen kan presse Femern-projektet

Annonce
Forsiden netop nu
Lolland

Kedelig stemning i landsby efter præstestrid

Maribo

Flormelistågen sænkede sig over byen

Sport

Lokal bokser afvæbnede mand med kniv

Guldborgsund

Ansatte oplevede trusler og vold: Nu har sygehus vundet pris for bedste psykiske arbejdsmiljø

112

Bølge af indbrud i biler fortsætter

Indland

Lægeformand: 1500 ekstra kolleger vil løse mangel i yderområder

Guldborgsund

Sagde ja til at afløse Lisbet Dahl: Pernille Schrøder fik fem dage til at lære en hel revy

Indland

Sundhedsaftale sikrer op til 25 nærhospitaler og mere almen praksis

Lolland

Beboer afværgede brand

Lolland

Kongelig sommerballet på havnekaj

Vejret

Efter to sommerdage trækker køligere luft ind over landet

Lolland

Så sin bil forlade indkørslen

Guldborgsund

20 år med hospitalsklovnen Karla: Hun gør en stor forskel

Annonce
Guldborgsund

Antallet af sager om kriminelle unge stiger

Lolland

Broarbejde kan forsinke passagerer til færgerne

Sakskøbing

Nyt kobbertyveri

Lokal nyt

Tænketank: Elektriske sukkerfabrikker vil være meget billigere i drift

Guldborgsund

Rift om billetter til revy-forpremiere

Guldborgsund

X Factor castede sangtalenter: Nu handler jeg på min drøm

Guldborgsund

BILLEDER OG VIDEO: Hollændere høstede tulipaner på Falster

112

Ukrudtsafbrænding løb løbsk i tørken: Indsatsleder advarer

Annonce
Annonce