LOLLAND-FALSTER: Planerne om batteritog på blandt andet Lollandsbanen er stødt på et problem: Togene bliver voldsomt meget dyrere, end det var forventet.
Lokaltog, som driver Lollandsbanen, har planer om at indkøbe 14 batteritog, og Region Sjælland har godkendt planen og givet tilsagn om at ville garantere for det lån, der skal finansiere købet. Derudover har regionen været indforstået med, at batteritogene vil være dyrere at køre med end de gamle diesellokomotiver. Merudgiften var skønnet til at løbe op i 2-2,5 millioner kroner om året.
Men efter, at ordren har været i udbud, er der nu kommet bud ind fra de interesserede leverandører af batteritogene - og det ser sort ud.
Hvad buddene lyder på, er indtil videre hemmeligt, men udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde - et udvalg i Region Sjælland - har mandag fået en mundtlig orientering. Af den fremgik det, at den årlige merudgift på grund af stigende renter og stigende priser ventes at blive fire gange større end det tidligere estimat. Det vil altså - må man antage - sige op imod 8-10 millioner kroner om året.
Felex Pedersen (S), næstformand i Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejdeLigeså hurtigt det er gået den her vej, ligeså hurtigt kan det gå tilbage.
Den melding gjorde udvalget "stærkt bekymret", fremgår det af et referat.
Tallene kan ændre sig
Oprindeligt var det planen, at udvalget skulle have anbefalet Regionsrådet at gå videre med købet af batteritogene, men nu er der i stedet indkaldt til et ekstraordinært møde 23. november.
Her skal udvalget have en nærmere orientering om "de økonomiske og driftsmæssige konsekvenser af indkøbet, herunder om der er mulige alternativer".
Felex Pedersen (S), der er næstformand i udvalget, understreger, at der endnu ikke er taget en beslutning. Han hæfter sig også ved, at der er tale om estimater, og at der er flere års leveringstid, så togene efter planen først skal sættes i drift i 2026. Dermed kan inflationen og renterne ende med at se helt anderledes ud.
- Ligeså hurtigt det er gået den her vej (med stigende inflation og stigende renter, red.), ligeså hurtigt kan det gå tilbage, siger han.
Når det er kommet på tale at indkøbe batteritogene, hænger det sammen med, at Lokaltogs nuværende 13 IC2-togsæt er kommet i pensionsalderen, ligesom en aftale om at leje tre Desiro-togsæt, der i øjeblikket kører på Lollandsbanen, udløber i 2025. Og udover, at batteritogene vil være bedre for klimaet, ventes de også at have en større driftssikkerhed, ligesom de larmer mindre end dieseltogene.
Men som nævnt har politikerne nu bedt om at se på mulige alternativer til at indkøbe batteritogene.
Det er vel næppe en mulighed at køre videre med de gamle tog, er det?
- Det kan det teoretisk set godt være, men det bliver også dyrere, end det er i dag, så det er det, vi spørger til: Hvad er alternativet? Hvad vil det koste? Og så viser det her også med tydelighed, at den kollektive trafik er presset og underfinansieret. Når regionerne - efter aftale med den til enhver tid siddende regering - er tvunget til at have den her økonomi, er der et efterslæb og et behov for at få tilført økonomi på transportområdet, siger Felex Pedersen.