LOLLAND-FALSTER: 1. oktober trådte en ny organisering af lægevagten i funktion, og fra den dato blev flere funktioner samlet under ét telefonnummer. Nu skal man ringe 1818, hvad enten man vil have fat i lægevagten, skadestuen eller den psykiatriske akutmodtagelse.
Men den nye ordning fik en svær fødsel. Mange borgere oplevede, at de ikke kunne komme igennem, og de ansvarlige lovede at gøre noget ved problemerne. Mandag fik Forretningsudvalget i Region Sjælland en orientering om, hvordan det går nu.
Trine Holgersen, der er direktør for "Det nære sundhedsvæsen", orienterede om ventetider og aktivitetsniveauet i lægevagten, og konstitueret it-direktør Torben Søe Petersen orienterede om status for telefonisystemet. Den status gjorde regionsrådsformand Heino Knudsen (S) tilfreds.
- Vi er kommet rigtig godt i gang. De første weekender var der noget bøvl med telefonerne, og vi kan også se, at mange flere end tidligere ringer i weekenderne - vi kan ikke se hvorfor. Men ventetiderne er nedbragt væsentligt, siger han.
En bedre service
Først og fremmest glæder han sig over, at den nye lægevagt kan udnytte ny teknologi til at yde en bedre service.
- De arbejder meget med video, og det giver nogle helt nye muligheder, at de har videoudstyr og kamera med ud til borgerne, siger han og forklarer, at det blandt andet giver mulighed for, at personalet på stedet straks kan få rådgivning af kolleger andre steder.
Den nye lægevagtsordning kommer blandt andet som en reaktion på, at de Praktiserende Lægers Organisation - PLO - ikke længere kunne bemande lægevagten på Nakskov Sundhedscenter. I den nye ordning er der 11 lægevagtskonsultationer geografisk fordelt ud over regionen.
- Vi gjorde det blandt andet for at sikre lægevagten i Nakskov - for ellers var den lukket - og for at sikre nærhed og tryghed for vores borgere, siger Heino Knudsen.