NYKØBING: Corona-pandemien og krigen i Ukraine har kastet verden ud i en global forsyningskrise. I autobranchen har der længe været ekstra lang leveringstid på nye biler, men flere borgere, Folketidende har talt med, melder nu også om længere leveringstid på reservedele.
En medlemsundersøgelse, som AutoBranchen Danmark har gennemført i foråret, viser, at et flertal af værkstederne oplever markant længere leveringstider på en lang række reservedele.
Folketidende har derfor foretaget en rundringning til fire bilforhandlere i Nykøbing for at lodde situationen, men her er billedet lidt mere mudret, for forhandlerne oplever situationen vidt forskelligt.
Volkswagen Gruppens forhandler af VW, Skoda og Seat i Nykøbing oplever kun en anelse længere leveringstid i øjeblikket i forhold til tiden inden corona og krig.
- Før corona i 2017 og 2018 havde jeg måske sammenlagt fire numre i restordre i Tyskland. Lige nu er min restordreliste på 12 varenumre. Så det er ikke fordi, det er eksploderet til uanede mængder. Hvis man ser på situationen, kunne det have været 100 gange værre. Ud af en samlet varenummerbeholdning på cirka 10.000 numre, så synes jeg ikke, det er voldsomt, siger Carsten Rasmussen, reservedelsrådgiver hos VW, Skoda og Seat i Nykøbing.
Pladedele og elektronik
Han fortæller, at det typisk er pladedelene på skadede biler, hvor der er udfordringer, men at VW har nogle procedurer i sin organisation, som gør, at den kan få varerne hurtigere frem, hvis noget går i hårdknude.
- Vi har adgang til de to største Volkswagen-lagre i Tyskland, og der er der fyldt godt op, siger Carsten Rasmussen.
Hos Kia-forhandleren AutoCentro på Havnepladsen oplever direktør Jimmy Nielsen få problemer med længere leveringstid på reservedele.
- Vi mærker ikke meget til det i vores forretning. Den ene dag skulle jeg skaffe noget så atypisk som en aksel til en pølsevogn, som skulle komme fra Holland og den kom på lidt over en uge, og det er der ikke noget unormalt i, siger Jimmy Nielsen.
De reservedele, der er længst ventetid på, fortæller han, er elektronik som for eksempel en airbagboks eller et speedometer.
- For fem år siden var der også ventetid på visse dele, og det kan da godt være, at der er en lille bitte smule mere ventetid, men det er ikke ret meget, siger Kia-forhandleren.
Anderledes påvirket af ventetiderne er Schulz Biler, som forhandler Peugeot, Mazda, Honda, Nissan og Mitsubishi.
- Det er specifikt skadesdele som for eksempel kofangere, hvor det særligt hænger. Men vi oplever generelt mangel på aluminium, plast og mikrochips. Der er masser af dele, der går i restordre hele tiden, fortæller Ole Schulz, direktør i Schulz Biler.
Aldrig set noget lignende
Det er særligt de japanske bilmærker, hvor delene kommer enten fra underleverandører i Europa eller fra Japan, der er ramt.
- Peugeot mærker vi ikke de store problemer med. De er leverandør af mange af delene selv. Men med Mazda for eksempel kan delene ikke længere blive fløjet over Rusland, men må sejles udenom i stedet. Samtidig er der opstået ventetid i forhold til produktionen af delene, så nu kan vi stå at vente på en kofanger i to-tre måneder, før kunden kan komme ud at køre. Og det er altså ikke kun hos os. Det sker for mange i branchen, fortæller Ole Schulz.
Lige nu har Schulz Biler alle lånebiler ude at køre, og må kalde dem hjem, når de skal bruges til de næste kunder til irritation for kunderne, som derfor må ud at leje en bil.
- Jeg har været i branchen siden 1982, og jeg har aldrig før oplevet så lange ventetider på reservedele. Finanskrisen var vand i forhold til det her, siger Ole Schulz.
Ole Schulz, direktør, Schulz BilerJeg har været i branchen siden 1982, og jeg har aldrig før oplevet så lange ventetider på reservedele. Finanskrisen var vand i forhold til det her.
Hos Frimann Biler, der forhandler Toyota, Citroën, Fiat, Jeep, Opel og Hyundai, oplever direktør Kim Frimann til gengæld ikke de store udfordringer.
- Jeg kan ikke sige, at det kører lige så smertefrit som før krigen og forsyningsballaden, men det har vi lært at håndtere og agere i. Vi prøver at planlægge os ud af det, og jeg synes ikke, vi skal gøre det til et problem. For det kan da godt være, at der nogle gange er et tilfælde, hvor en gearkasse bryder sammen, og vi skal vente 14 dage på en stump til den, men det har vi altid skullet, siger Kim Frimann.