Annonce
Erhverv

Mange danskere er nervøse for pakkesvindel på black friday

Black friday er en dag, hvor mange danskere handler online. Men flere oplever at blive snydt, når de handler online. På billedet ses Foot Locker i Field's, der gør sig klar til black friday sidste år. Butikken har ikke noget med pakkesvindel at gøre. (Arkivfoto.). Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Pakkesvindel på nettet gør flere danskere bekymrede for at shoppe online forud for tilbudsfesten black friday.

Når butikkernes tilbudsfest black friday løber af stablen fredag, topper danskernes onlinehandel.

Stormfloden af tilbud får nemlig mange danskere til at sidde klar bag skærmen med kreditkortet i hånden. Men for mange af de onlinehandlende er det ikke uden en vis uro i maven.

I hvert fald ikke hvis man skal tro en undersøgelse om danskernes nethandel, som Norstat har lavet på vegne af Telenor.

Annonce

I undersøgelsen har 1000 danskere besvaret en række spørgsmål om nethandel.

Her svarer hver anden forbruger, at de har oplevet problemer med en fysisk vare bestilt på en webshop. Særligt på udenlandske webshops.

Det er især i forbindelse med kvaliteten, at forbrugerne føler sig snydt. Tre ud af ti har oplevet, at varen ikke levede op til billedet eller beskrivelsen på webshoppen.

En anden udfordring har været levering af varer købt online. 24 procent har oplevet, at en vare aldrig dukker op. 20 procent har oplevet mere end 30 dages forsinkelse på en vare.

For 43 procent af de adspurgte har ovenstående været noget, de har oplevet flere gange.

- Det er alarmerende, at pakkesvindel er blevet så udbredt, og at de mange danskere, som er på den helt store tilbudsjagt i disse dage, risikerer at stå uden gaver under træet op til jul, udtaler Christian Hoffmann, markedsdirektør i Telenor, i pressemeddelelsen.

Netop indkøb af julegaver på black friday er et stort hit blandt danskerne.

I en forbrugerundersøgelse lavet af Nets i forbindelse med black friday sidste år viste det sig, at 68 procent af de handlende ville udnytte de mange tilbud til at få købt julegaver.

Det viser sig derudover, at hovedparten af de problemer, som forbrugerne oplever med kvalitet og levering, er noget, de selv må forsøge at løse med den webshop, hvor varen er købt.

- Undersøgelsen understreger det store behov, der er for tiltag og ordninger, som kan hjælpe forbrugerne med rådgivning og kompensation, når skaden er sket, lyder det fra Hoffmann.

Han har flere simple råd til, hvordan forbrugerne kan gardere sig mod pakkesvindel online.

- Vær kritisk over for de webshops, du besøger, tjek tilbudsmails ekstra grundigt, vær på vagt over for falske beskeder fra fragtfirmaer, og få alting på skrift, siger Hoffmann.

/ritzau/

Annonce
Femern

EFTER ET ÅR: NU GÅR DET RIGTIG STÆRKT PÅ FEMERN

Annonce
Annonce
Guldborgsund

POLITIKERE FIK KLAR BESKED: INGEN BLANKOCHECK TIL VINDMØLLER

Guldborgsund

POLITIKERE BEGRÆNSER DET FRIE SKOLEVALG

Guldborgsund

FISKESÆLGER HAR MELDT FORRETNING KONKURS

112

HEFTIG FART PÅ MOTORVEJ: SE HASTIGHEDSREKORDEN

112

KØRTE PÅVIRKET: SE HVOR DE BLEV STOPPET

Lolland

SÅ KAN DER TISSES TIL AUGUST

112

ØKSEMAND SPOLERER JULEFROKOST

Lolland

FLERE SKAL VACCINERES: HER GØR MAN EN EKSTRA INDSATS

Lokal nyt

"ØRNEN" ER KLAR TIL ET COMEBACK

Lokal nyt

OVERVÅGET PÅ ARBEJDSPLADSEN

112

SPYTTENDE VOLDSMAND SIGTET

Lolland

NAKSKOV-SKIB HAR SEJLET SIN SIDSTE TUR PÅ SPRITRUTE

Vejret

NU KOMMER DECEMBERSNEEN

Juletid

DISSE JULEØL SKAL DU HAVE PÅ BORDET

Politik

RENÉ CHRISTENSEN KAN ENDE SOM PARTIFORMAND

Lolland

JULEHYGGEN KOM PÅ SKINNER

Annonce
Guldborgsund

SÅDAN LØSES DEN AKUTTE MANGEL PÅ FÆNGSELSBETJENTE

112

EFTERSØGT 81-ÅRIG FUNDET

112

BRØD KØKKENVINDUET OP

112

NAPPEDE KRICKETUDSTYR

Lokal nyt

HER KØRER FRISØREN UD TIL KUNDERNE

Lolland

- SIDSTE ÅR SPYTTEDE HUNDENE KIKSENE UD IGEN

112

SNØD PÅ FACEBOOK FOR AT BETALE HASHGÆLD

Annonce
Annonce