RØDBYHAVN: Store turistvenlige resorter - som dem, man ser i tyske Heiligenhafen - er blandt planerne for Lolland Kommune om udvikling af turismepotentialet for Lollands sydkyst.
En del af området vest for Rødbyhavn, hvor Femern A/S har og vil rykke kystlinjen 500 meter længere sydpå med opgravet havbundsmateriale fra tunnelbyggeriet, skal gøres attraktivt for især de tyske turister, når Femern Bælt-tunnelen står færdig i 2029.
I starten af denne måned fik Lolland Kommune dog et blankt nej til de planer fra Kystdirektoratet, da det slog fast, at strandbeskyttelseslinjen fortsat gælder fra den gamle kystlinje ved det lollandske dige og ikke den nye, som er etableret af Femern A/S.
Ifølge Kystdirektoratet og loven om strandbeskyttelse er det nyindvundne land, der er og skal lægges ud for kysten ved Rødbyhavn, stadig at betragte som havbund.
Afslaget fra Kystdirektoratet betyder dog ikke, at turismeplanerne er sendt i graven.
Holger Schou Rasmussen (S) , borgmester i Lolland KommuneJeg er ret sikker på, at med den politiske vilje, der er hos ministeren og mit eget parti, så er de parat til at trykke det igennem med at få flyttet den her strandbeskyttelseslinje.
Borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S), og folketingsmedlem Kasper Roug (S) havde mandag inviteret miljøminister Lea Wermelin på besøg i Femern Belt Developments kontor på havnen i Rødbyhavn for at fortælle om projektet og de arbejdspladser, det vil kunne trække til det sydlige Lolland, hvis man kunne få lov til at bygge på diget.
- Jeg vil meget hellere have lov til at bygge det her, end jeg vil have kommunale udligningskroner, fortalte Holger Schou Rasmussen.
Miljøministerens besøg var en del af kommunens charmeoffensiv til flere ministre, hvor målet er at få dispensation fra gældende regler til at bygge, inden tunnelen står færdig - og allerhelst inden Femern A/S er færdig med at bygge soppestrand og andet på det nyindvundne land.
- Ellers kommer der jo bare en bulldozer, der flader det hele ud og dækker det til igen. Rent samfundsøkonomisk er det jo et spild af borgernes penge, fortalte Holger Schou Rasmussen.
Miljøministeren var også positivt stemt overfor projektet efter mandagens møde.
- Jeg synes, det er godt tænkt, at borgmesteren og Kasper (Roug, red.) i fælles front gerne vil være med til at sørge for, at Femern Bælt-forbindelsen giver mest mulig vækst og udvikling lokalt. Og at man gør det på en måde, hvor man tænker langsigtet, tænker naturen ind allerede fra starten og allerede fra starten prøver at tænke over, hvad er det for nogle processer, det kræver, og hvordan det kan give bedst mulig gavn til Rødbyhavn og alle dem, der bor her, fortæller Lea Wermelin, der efter mødet vil arbejde videre i to retninger for at løse de benspænd og udfordringer, som turismeprojektet står overfor.
- Dels kommer vi til at kigge på de udviklingstilladelser, der ligger i planloven, altså de her særlige projekter, der har nogle andre rammer, end vi ellers har normalt. Den anden vej er at tage med hjem på værkstedet nogle af de spørgsmål fra Kystdirektoratet. Kan vi noget indenfor gældende lovgivning, dispensationspraksis og andet, som vi kan kigge nærmere på. Det kan jeg jo gøre med vores folk, men der er selvfølgelig også et samarbejde med blandt andet Transportministeriet, som står for hele det her projekt. Så det er så godt, at der er nogle gode folk, der sætter det på dagsordenen. For noget af det, der jo er vigtigt for regeringen, er jo også, at vi får skabt et land, der hænger sammen, fortæller miljøministeren.
- Jeg er ret sikker på, at med den politiske vilje, der er hos ministeren og mit eget parti, så er de parat til at trykke det igennem med at få flyttet den her strandbeskyttelseslinje. Nu skal vi bare have fundet vej gennem processen og få det på plads. Jeg mærker ikke nogen modstand, jeg ser ikke nogen modstand, og jeg hører ikke noget modstand, fortæller Holger Schou Rasmussen ovenpå ministerens besøg.
- Det er selvfølgelig et arbejde, der skal foregå over de næste mange måneder, for politisk at holde et fokus på at fastholde elementfabrikken og ikke glemme et projekt som det her, der jo er supervigtigt for området og har et kæmpe potentiale. Det vil jo gøre sydkysten til et kæmpe, kæmpe vækstcentrum for Rødbyhavn, Rødby, Holeby, og selvfølgelig også resten af Lolland-Falster, fortæller Kasper Roug.