MARIBO: I år er det 60 år siden, at Museumsbanen begyndte at køre veterantog mellem Maribo og Bandholm. Det bliver markeret med en række begivenheder i løbet af året.
Søndag den 26. juni kommer regionsrådsformand i Region Sjælland Heino Knudsen til Bandholm og sender sommersæsonens første tog afsted mod Maribo.
Regionsrådet har et ønske om at udvikle nogle kulturelle fyrtårne, som kan gøre Regionen endnu mere attraktiv for borgere og besøgene.
- Selv med omkring 10.000 passagerer om året, lever Museumsbanen vist ikke op til de krav, som regionen stiller for, at blive kaldt et kulturelt fyrtårn – men Museumsbanen kan alligevel betegnes som en kulturinstitution, som er med til at sætte Region Sjælland på kulturlandkortet. Derfor har vi bedt Heino Knudsen om at være med til at markere jubilæet, siger formanden for banen Carsten Buhl, der peger på, at banen har mange kvaliteter.
- Museumsbanen ejer Danmarks ældste privatbanestation i Bandholm og miljøet omkring stationen er indrettet, som det så ud i 1920’erne. Også remisen er noget særligt, og banens materiel er opstillet og vedligeholdes i og ved rundremisen i Maribo – opført i 1926, siger han og fortæller, at Museumsbanen råder over Danmarks ældste køreklare damplokomotiv fra 1879. Desuden rådes over Europas ældste diesellokomotiv - måske er det Verdens ældste.
- Det har kørt på Lollandsbanen i sin tid, siger han og oplyser, at museet også har en passagervogn, som kørte på Bandholmbanen da den åbnede i 1869.
Også personalet er en del af historien. Blandt Museumsbanens personale vil der ved åbningen den 26. juni være to frivillige, som også var med i den første sæson i 1962. Ole K. Jensen er togfører – samme funktion som han havde dengang. Jørgen Christensen solgte postkort i startsæsonen – nu er han lokomotivfører.
Se køreplaner på museumsbanen.dk