Som vi fortalte i går torsdag, er det nu afgjort, at det bliver MT Højgaard, som skal bygge den nye bro med et ekstra jernbanespor over Guldborgsund ved Nykøbing.
Det ekstra spor er et vigtigt element i opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og den kommende tunnel under Femern Bælt.
Jernbanen på strækningen skal nemlig være tosporet, men på den nuværende Kong Frederik IX's Bro, som forbinder Falster og Lolland ved Nykøbing, er der kun ét jernbanespor, og derfor er det nødvendigt med en udvidelse af jernbanekapaciteten over sundet.
Prisen for den nye bro bliver dog noget højere, end man først havde beregnet.
Da Banedanmark, som er bygherre på projektet, i første omgang sendte byggeriet i udbud, lød udbudsprisen på 250 millioner kroner, men kontrakten, som man nu har indgået med MT Højgaard, lyder på 509 millioner kroner. Altså over en halv milliard kroner - og mere end dobbelt så dyrt som først beregnet.
Forklaringen er ifølge områdechef hos Banedanmark, Lars Riemann, stigende priser og vanskeligere rekruttering af de rette medarbejdere.
- Det hænger sammen med, at de nuværende markedspriser på stål og beton er højere end tidligere, og samtidig er det blevet sværere at få de rigtige folk til arbejdet. Men vi tror på, at vi har fundet den rigtige entreprenør, og det er et godt projekt.
- Kontrakten er låst på den sum, den er låst på nu, men der er nogle få reguleringsmekanismer, siger Lars Riemann.
Prisstigningen får dog ikke betydning for det samlede budget på byggeriet af landanlæg på den danske side af Femern Bælt-forbindelsen.
Det er som nævnt MT Højgaard, der har fået totalentreprisen på brobyggeriet, og det er nu op til selskabet at finde de rette tekniske løsninger, fortæller Banedanmarks områdechef.
- Vi har reserveret en byggeplads til dem tæt ved broen, som de tager i brug fra marts måned næste år, og så skal de være færdige med byggeriet i april 2026. Ellers er der dagbøder, men det er helt almindelig praksis, forklarer Lars Riemann.
Men selv om den nye bro altså efter planen skal være klar til brug i april 2026, er det ikke ensbetydende med, at der begynder at køre internationale tog over broen lige med det samme.
Der skal nemlig også monteres master til køreledninger og installeres signalsystem på strækningen henover Lolland, og det arbejde ventes først at være helt færdigt i 2028.
- Men broen åbner for lokaltrafik, når den er klar i 2026, og så skal vi i gang med at renovere jernbanen på den gamle bro, fortæller Lars Riemann.
Det er et arbejde, der blandt andet omfatter en opgradering af fugtisoleringen og opsætning af køreledninger.