Annonce
Transport

NYT PRES FOR DIREKTE TOG NAKSKOV-KØBENHAVN

Allerede i marts 2013 præsenterede Region Sjælland en vision for banetrafikken, hvor det blev nævnt, at "en oplagt mulighed er at etablere direkte forbindelser fra Nakskov til Hovedstaden." Og at Region Sjælland og borgerne skal have glæde af de muligheder, Femern-forbindelsen giver for en direkte baneforbindelse til Tyskland. "Den fremtidige betjening bør bestå af hurtige regionaltog med flere stop i Region Sjælland og mere direkte tog med højere hastighed med et stop i Region Sjælland", lød det. De ønsker presser regionen nu på for at få opfyldt. Tegning: Region Sjælland
Regionen sender brev til transportministeren med en klar opfordring.

NAKSKOV: Togpasagerer fra Nakskov, der skal til København, skal skifte tog i Nykøbing. Men sådan behøver det ikke at være.

Regionsrådsformand Heino Knudsen (S) har sammen med Christian Wedell-Neergaard (K), der er formand for udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde, skrevet et brev til transportminister Trine Bramsen (S) og slået et slag for at få direkte tog.

Anledningen er, at Transportministeriet er ved at forberede en kontrakt med DSB om de næste 15 års banebetjening - en kontrakt, der skal træde i kraft ved køreplanskiftet 11. december 2022. Og samtidig er staten i gang med at udarbejde den statslige trafikpkan, som beskriver, hvordan staten ønsker, at den fremtidige jernbanebetjening skal være.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Regionen er klar

I brevet understreger Heino Knudsen og Christian Wedell-Neergaard, at det er vigtigt med en attraktiv togbetjening i Region Sjælland - "Af hensyn til at mindske vores markante trængsel på vejene, accellerere den grønne omstilling og for at nedbringe transporttiden for vores borgere."

Og i den forbindelse nævner de ønsket om at få direkte tog fra Nakskov til København og fra Nykøbing Sjælland til København:

"Her vil sammenhængen mellem de statslige skinner og de regionale skinner på lokalbanerne kunne udnyttes bedre ved yderligere samdrift. Her er samarbejdet om betjeningen mellem Køge og Roskilde et godt eksempel til efterfølgelse. På den strækning varetager regionen betjeningen for staten, og har kunnet binde den sammen med den eksisterende lokalbane til glæde for både staten, regionen og passagererne. Region Sjælland er konkret klar til at varetage betjeningen på flere af de statslige banestrækninger."

Med på listen over ønsker er også, at der bliver maksimalt en times rejsetid mellem Nykøbing og København, og at der - når tunnelen åbner - bliver hurtige tog over Femern Bælt og "en mere lokal betjening af det nærmeste opland".

Artiklen fortsætter efter annoncen

Batteritog på vej

Ønskerne i brevet tager udgangspunkt i "Vision for banetrafikken i Region Sjælland", som regionen udarbejdede i marts 2013. Og ønsket om direkte tog mellem Nakskov og København og en rejsetid mellem Nykøbing og København på under en time blev i 2019 bakket op af Lolland-Falster Lovestorm.

Også Movia støtter ønsket.

- Det er oplagt, at man kan køre fra Nakskov til København, sagde plandirektør Per Gellert fra Movia i 2020 til Folketidende.

DSB har selv set på mulighederne og konkluderede i 2018, at det ville kræve, at Lollandsbanen blev elektrificeret. Det er alt for dyrt, vurderede Movia, men så en mulighed i at skabe samdriften mellem Lollandsbanen og DSB med batteridrevne tog.

- Med dem kan man elektrificere uden at opsætte ledninger. Så batteritog giver mulighed for samdrift, sagde Per Gellert også i 2020.

Fra statens side havde man også planer om at igangsætte et forsøg med batteritog i Jylland, men det ville tidligt kunne blive sat i gang i 2022, konstaterede Transportministeriet i 2020. Hvad der er sket siden, har det ikke været muligt at få oplyst fra Transportministeriet.

Lokaltog har dog allerede lanceret en plan om at indkøbe 18 batteritog. Dermed er det ikke urealistisk, at der inden for de kommende 15 år kan køres med direkte tog mellem Nakskov og København - hvis ellers DSB er med på den.

  • Allerede i marts 2013 præsenterede Region Sjælland en vision for banetrafikken, hvor det blev nævnt, at "en oplagt mulighed er at etablere direkte forbindelser fra Nakskov til Hovedstaden." Og at Region Sjælland og borgerne skal have glæde af de muligheder, Femern-forbindelsen giver for en direkte baneforbindelse til Tyskland. "Den fremtidige betjening bør bestå af hurtige regionaltog med flere stop i Region Sjælland og mere direkte tog med højere hastighed med et stop i Region Sjælland", lød det. De ønsker presser regionen nu på for at få opfyldt. Tegning: Region Sjælland
Annonce
Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lolland

Store Lalandia-planer: Udvider for at udnytte potentialet

Annonce
Annonce
Sport

NFH dummer sig gevaldigt i Sønderjyske - under maksimalt pres nu

Lokal nyt

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Lolland-Falster

"På røven i Nakskov"? - Det kan man godt glemme alt om

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lokal nyt

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet

Lokal nyt

Uro i lokalt sygeplejeråd: Vil af med forkvinde

Lolland

Store Lalandia-planer: Udvider for at udnytte potentialet

Guldborgsund

Nyt udvalg: Færre skal være afhængig af pendling

Udland

Fragmenter af fugleinfluenza fundet i amerikansk komælk

Annonce
Annonce
112

105 taget i fartkontroller

Udland

Flere er kommet til skade under indspilning af ny Hollywoodfilm

Indland

Over 100.000 danskere vil gøre noget godt for klimaet torsdag

Falster

Koster 30 millioner: Enormt million-projekt går ind i ny fase

Guldborgsund

Kvinde dræbt af tog på Falster: Advarsel kom for sent

Guldborgsund

DSB udbetaler kompensation: Så meget er der til lokale pendlere

112

Klip og bøder på Vestlolland