NAKSKOV: Togpasagerer fra Nakskov, der skal til København, skal skifte tog i Nykøbing. Men sådan behøver det ikke at være.
Regionsrådsformand Heino Knudsen (S) har sammen med Christian Wedell-Neergaard (K), der er formand for udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde, skrevet et brev til transportminister Trine Bramsen (S) og slået et slag for at få direkte tog.
Anledningen er, at Transportministeriet er ved at forberede en kontrakt med DSB om de næste 15 års banebetjening - en kontrakt, der skal træde i kraft ved køreplanskiftet 11. december 2022. Og samtidig er staten i gang med at udarbejde den statslige trafikpkan, som beskriver, hvordan staten ønsker, at den fremtidige jernbanebetjening skal være.
Regionen er klar
I brevet understreger Heino Knudsen og Christian Wedell-Neergaard, at det er vigtigt med en attraktiv togbetjening i Region Sjælland - "Af hensyn til at mindske vores markante trængsel på vejene, accellerere den grønne omstilling og for at nedbringe transporttiden for vores borgere."
Og i den forbindelse nævner de ønsket om at få direkte tog fra Nakskov til København og fra Nykøbing Sjælland til København:
"Her vil sammenhængen mellem de statslige skinner og de regionale skinner på lokalbanerne kunne udnyttes bedre ved yderligere samdrift. Her er samarbejdet om betjeningen mellem Køge og Roskilde et godt eksempel til efterfølgelse. På den strækning varetager regionen betjeningen for staten, og har kunnet binde den sammen med den eksisterende lokalbane til glæde for både staten, regionen og passagererne. Region Sjælland er konkret klar til at varetage betjeningen på flere af de statslige banestrækninger."
Med på listen over ønsker er også, at der bliver maksimalt en times rejsetid mellem Nykøbing og København, og at der - når tunnelen åbner - bliver hurtige tog over Femern Bælt og "en mere lokal betjening af det nærmeste opland".
Batteritog på vej
Ønskerne i brevet tager udgangspunkt i "Vision for banetrafikken i Region Sjælland", som regionen udarbejdede i marts 2013. Og ønsket om direkte tog mellem Nakskov og København og en rejsetid mellem Nykøbing og København på under en time blev i 2019 bakket op af Lolland-Falster Lovestorm.
Også Movia støtter ønsket.
- Det er oplagt, at man kan køre fra Nakskov til København, sagde plandirektør Per Gellert fra Movia i 2020 til Folketidende.
DSB har selv set på mulighederne og konkluderede i 2018, at det ville kræve, at Lollandsbanen blev elektrificeret. Det er alt for dyrt, vurderede Movia, men så en mulighed i at skabe samdriften mellem Lollandsbanen og DSB med batteridrevne tog.
- Med dem kan man elektrificere uden at opsætte ledninger. Så batteritog giver mulighed for samdrift, sagde Per Gellert også i 2020.
Fra statens side havde man også planer om at igangsætte et forsøg med batteritog i Jylland, men det ville tidligt kunne blive sat i gang i 2022, konstaterede Transportministeriet i 2020. Hvad der er sket siden, har det ikke været muligt at få oplyst fra Transportministeriet.
Lokaltog har dog allerede lanceret en plan om at indkøbe 18 batteritog. Dermed er det ikke urealistisk, at der inden for de kommende 15 år kan køres med direkte tog mellem Nakskov og København - hvis ellers DSB er med på den.