Verdens længste sænketunnel, den kommende Femern Bælt-tunnel mellem Danmark og Tyskland, skal udstyres med den bedst mulige jernbane og en energieffektiv løsning til kørestrøm.
Den centrale opgave bliver udbudt til foråret med en forventet økonomisk ramme på omkring 1,5 milliarder kroner.
Udbuddet kaldet TTC-kontrakten, som står for Tunnel Track and Catenary, omfatter i alt 25 kilometer to-sporet jernbane bygget til 200 kilometer i timen samt køreledning, hvoraf 18 kilometer ligger i selve tunnelen og samlet set syv kilometer ligger uden for tunnelen på dansk og tysk side.
Stor interesse
Femern A/S har offentliggjort nye oplysninger til markedet om udbuddet på EU’s udbudsdatabase.
- Vi har oplevet stor interesse fra potentielle bydere for yderligere detaljer forud for forårets udbud. Vi vil naturligvis gerne bidrage til, at virksomhederne kan finde sammen i konsortier og byde på opgaven. Alt med ønsket om, at vi får stor og velkvalificeret konkurrence i udbudsfasen, siger Kirsten Christensen, der er kontraktdirektør i Femern A/S med ansvar for jernbaneinstallationerne, i en pressemeddelelse.
Kirsten Christensen, kontraktdirektør, Femern A/SVi vil naturligvis gerne bidrage til, at virksomhederne kan finde sammen i konsortier og byde på opgaven.
Vinderen af TTC-kontrakten får ansvaret for design, konstruktion, installation, test og idriftsættelse af jernbanen mellem Lolland og Femern. Entreprenøren får derudover også ansvaret for vedligeholdelsen af systemerne i en bestemt periode, skriver FemernReport.com.
Derudover omfatter kontrakten køreledningsanlægget i tunnelen, på ramperne og tilkørslen på dansk og tysk side.
Høje krav til kapital
Af udbudsmaterialet fremgår det, at udbuddet gennemføres som en konkurrencepræget procedure med forhandling med et begrænset antal prækvalificerede deltagere. For at blive prækvalificeret skal en byder leve op til nogle finansielle og tekniske krav.
Således skal interesserede bydere kunne dokumentere en årlig omsætning svarende til den anslåede samlede værdi af kontrakten og have en egenkapital på mindst 225 millioner kroner, skriver FemernReport.com.
Femern-jernbanen
- Jernbanen på begge sider af Femern Bælt skal opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 km/t.
- Der skal i alt anlægges 25 kilometer to-sporet jernbane, hvoraf de18 kilometer er i selve tunnelen, og derudover kørestrømsanlæg.
- Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer.
- Et udbud på opgaven er netop nu under forberedelse. Udbuddet ventes klar til foråret.
For at sikre det bedst mulige udbud gennemførte Femern A/S tidligere i år en markedsundersøgelse, hvor man blandt andet konsulterede branchen for at få det nyeste input inden for klimavenlige og energieffektive løsninger.
- Vi har givet potentielle bydere på opgaven mulighed for at komme på banen med deres knowhow, hvilket en række store spillere i markedet tog godt imod. Det har givet os værdifuld viden, som vi aktivt arbejder med, så udbuddet bliver så stærkt som muligt, og så vi står med en klimavenlig og energieffektiv jernbane, når vi åbner, siger Kirsten Christensen.
Selve udbuddet ventes at blive offentliggjort senest i foråret 2023 med en endelig vinder af TTC-kontrakten i foråret 2025.
Når Femern-tunnelen med elektrificeret jernbane ventes at stå færdig i 2029, vil den være en grøn genvej for transporten af gods og passagerer i tog til Europa med en rejsetid på syv minutter og en sparet omvej på 160 kilometer i forhold til i dag.