Annonce
Femern

OPGAVE TIL 1,5 MILLIARDER: HVEM BYDER BEDST?

Det sidste store Femern-udbud, der er under forberedelse omfatter 25 kilometer to-sporet jernbane og kørestrømsanlæg. Visualisering: Femern A/S
Femern A/S er ved at forberede det sidste store udbud på en kontrakt på 1,5 milliarder kroner til etablering af Femern-tunnelens jernbane og kørestrømsanlæg til de elektriske tog.

Verdens længste sænketunnel, den kommende Femern Bælt-tunnel mellem Danmark og Tyskland, skal udstyres med den bedst mulige jernbane og en energieffektiv løsning til kørestrøm.

Den centrale opgave bliver udbudt til foråret med en forventet økonomisk ramme på omkring 1,5 milliarder kroner.

Udbuddet kaldet TTC-kontrakten, som står for Tunnel Track and Catenary, omfatter i alt 25 kilometer to-sporet jernbane bygget til 200 kilometer i timen samt køreledning, hvoraf 18 kilometer ligger i selve tunnelen og samlet set syv kilometer ligger uden for tunnelen på dansk og tysk side.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stor interesse

Femern A/S har offentliggjort nye oplysninger til markedet om udbuddet på EU’s udbudsdatabase.

- Vi har oplevet stor interesse fra potentielle bydere for yderligere detaljer forud for forårets udbud. Vi vil naturligvis gerne bidrage til, at virksomhederne kan finde sammen i konsortier og byde på opgaven. Alt med ønsket om, at vi får stor og velkvalificeret konkurrence i udbudsfasen, siger Kirsten Christensen, der er kontraktdirektør i Femern A/S med ansvar for jernbaneinstallationerne, i en pressemeddelelse.

Vi vil naturligvis gerne bidrage til, at virksomhederne kan finde sammen i konsortier og byde på opgaven.

Kirsten Christensen, kontraktdirektør, Femern A/S

Vinderen af TTC-kontrakten får ansvaret for design, konstruktion, installation, test og idriftsættelse af jernbanen mellem Lolland og Femern. Entreprenøren får derudover også ansvaret for vedligeholdelsen af ​​systemerne i en bestemt periode, skriver FemernReport.com.

Derudover omfatter kontrakten køreledningsanlægget i tunnelen, på ramperne og tilkørslen på dansk og tysk side.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Høje krav til kapital

Af udbudsmaterialet fremgår det, at udbuddet gennemføres som en konkurrencepræget procedure med forhandling med et begrænset antal prækvalificerede deltagere. For at blive prækvalificeret skal en byder leve op til nogle finansielle og tekniske krav.

Således skal interesserede bydere kunne dokumentere en årlig omsætning svarende til den anslåede samlede værdi af kontrakten og have en egenkapital på mindst 225 millioner kroner, skriver FemernReport.com.

Femern-jernbanen

  • Jernbanen på begge sider af Femern Bælt skal opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 km/t. 
  • Der skal i alt anlægges 25 kilometer to-sporet jernbane, hvoraf de18 kilometer er i selve tunnelen, og derudover kørestrømsanlæg.
  • Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer.
  • Et udbud på opgaven er netop nu under forberedelse. Udbuddet ventes klar til foråret.

For at sikre det bedst mulige udbud gennemførte Femern A/S tidligere i år en markedsundersøgelse, hvor man blandt andet konsulterede branchen for at få det nyeste input inden for klimavenlige og energieffektive løsninger.

- Vi har givet potentielle bydere på opgaven mulighed for at komme på banen med deres knowhow, hvilket en række store spillere i markedet tog godt imod. Det har givet os værdifuld viden, som vi aktivt arbejder med, så udbuddet bliver så stærkt som muligt, og så vi står med en klimavenlig og energieffektiv jernbane, når vi åbner, siger Kirsten Christensen.

Selve udbuddet ventes at blive offentliggjort senest i foråret 2023 med en endelig vinder af TTC-kontrakten i foråret 2025.

Når Femern-tunnelen med elektrificeret jernbane ventes at stå færdig i 2029, vil den være en grøn genvej for transporten af gods og passagerer i tog til Europa med en rejsetid på syv minutter og en sparet omvej på 160 kilometer i forhold til i dag.

  • Det sidste store Femern-udbud, der er under forberedelse omfatter 25 kilometer to-sporet jernbane og kørestrømsanlæg. Visualisering: Femern A/S
Annonce
Femern

Danmarkshistorie: Har udgravet 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand

Annonce
Annonce
Nykøbing

Pryglet ud af Aarhus: Ny øretæve til NFC

Lokal nyt

Alt for våde marker: De er ærgerlige og frustrerede

Lokal nyt

Krævede syv års arbejde: Nu er det endelig klar

Erhverv

Nyt stort underskud i Coop: 717 millioner i minus!

Lolland

Minister i vildrede: "Hvad er det, Lolland vil?"

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Sport

Afklapsning på banen: Men Birgit, Jessica, Tine og Trine var med til rekordens aften

Guldborgsund

Brand i ejendom: - Den var godt udviklet, da vi ankom

Lolland

Frygter for idyllen: Overraskede, kede af det og indignerede

Sport

Jakob Larsen efter afklapsning: - Det blev mere grimt end nødvendigt

Indland

Forventer flere kraftige brag omkring udbrændt Børsen

Lokal nyt

Godkender økonomisk redningsplan med markant mindre indflydelse

Falster

For få havde lyst: Nu flytter den til fængslet

Guldborgsund

Camillas umulige kamp: 300 har takket nej

Guldborgsund

Et farvel til bananen?

Sport

Bizar afslutning koster dyrt: Nu er hammeren faldet

Annonce
Annonce
Gedser

Fanget ved grænsen: Medbragte meget stort, kontant beløb

Guldborgsund

Henrik havde svært ved at stå stille, da han så tyren Bjarne

Udland

Iran lukker landets største lufthavn efter melding om angreb

Guldborgsund

- Når sådan et chok rammer, har vi brug for at samles

Sport

NFH blev blæst ud af Boxen: Team Esbjerg i særklasse

Sport

2.400 billetter solgt: Storkamp nærmer sig udsolgt

Lolland

Politiet måtte give fortabt: Nu er påskemysteriet opklaret