Annonce
Erhverv

Opgaver og udbud forude ved Femern-projektet

649 deltagere hørte blandt andre teknisk direktør Jens Ole Kaslund, Femern A/S, gøre status på Femern Bælt-byggeriet. Foto: Jan Knudsen

649 repræsentanter fra bygherre, konsortier, underentreprenører, leverandører og virksomheder samlet til Femern-konference.

Selvom det er et år og tre måneder siden, at entreprenørkonsortiet Fehmarn Belt Contractors, FBC, lagde de første sten i Femern Bælt til det, der nu er en mole, så venter der forude fortsat en lang række udbud og opgaver i forbindelse med Femern Bælt-byggeriet.

Det blev slået fast på gårsdagens storstilede internationale erhvervsevent Fehmarn Link B2B Conference 21, FLBC, der blev afviklet i Rødbyhavn Sportshal med præcis 649 deltagere fra 10 lande fordelt på bygherre, konsortier, underentreprenører, leverandører, virksomheder og andre interessenter.

Dermed var det et helt andet setup i forhold til december sidste år, hvor konferencen blev afholdt digitalt på grund af den daværende coronasituation.

I umiddelbar nærhed af konferencesalen, var der ikke færre end 90 stande med virksomheder, der præsenterede, hvad de hver især kan byde ind med af kompetencer som eventuelle leverandører eller underentreprenører.

Under de cirka to timers indlæg på konferencen blev der sat fokus på, hvilke kriterier de internationale konsortier kræver af underleverandører, der ønsker at kvalificere sig.

Permanent fabrik

Borgmester Holger Schou Rasmussen (S) bød i sin egenskab af formand for arrangøren Femern Belt Development velkommen til konferencen, hvor han blandt andet slog et slag for at bruge og søge rådgivning hos Femern Agency, Femern Belt Development og Business Lolland-Falster.

- Jeg vil også takke transportminister Benny Engelbrecht for at samle Folketingets partier om en infrastrukturplan, der sikrer, at tunnelelementfabrikken bliver permanent. Det sikrer stor aktivitet - ikke kun de kommende år med byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen - men også efter tunnelen er åbnet, lød det fra Holger Schou Rasmussen.

Netop transportminister Benny Engelbrecht (S), der i sidste uge indviede tunnelbyen, FLC-Village, slog fast, at han på det seneste har været flere gange i Rødbyhavn.

- Jeg kan ved selvsyn konstatere, at der i området her med dette internationale projekt er virkelig mange opgaver og meget forretning at gøre. Nu er projektet i gang, konstaterende ministeren og adresserede som noget af det første udfordringen med at sikre den nødvendige arbejdskraft.

- Det er os alle og ikke kun regeringen, der skal løfte den opgave. Men jeg kan love, at regeringen vil gøre alt, hvad vi kan for at sikre den nødvendige arbejdskraft, slog Benny Engelbrecht fast.

Han nævnte også beslutningen om, at tunnelelementfabrikken bliver permanent.

- Det er en del af den infrastrukturplan på i alt 161 milliarder kroner frem mod 2035, som Folketingets partier står bag. Det betyder, at elementfabrikken i fremtiden vil kunne bygge og producere elementer til andre store infrastrukturprojekter, som eksempelvis en Kattegatforbindelse, en havnetunnel i København og en fast forbindelse mellem Fyn og Als, sagde Benny Engelbrecht og pegede på fordele som lavere byggeomkostninger og kortere byggeperiode.

- Det vil i hele Femern Bælt-regionen summe af aktivitet de kommende år, og der er masser af arbejde foran os, og jeg ser frem til at følge projektet, sagde transportministeren.

Annonce

Flere udbud forude

Ansvaret for byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen ligger i hænderne på Femern A/S, hvor teknisk direktør, Jens Ole Kaslund, slog fast, at han står med ansvaret for, at Femern Bælt-forbindelsen åbner i 2029, og at byggeriet bliver gennemført indenfor budgettet.

- Projektet er meget mere end verdens længste sænketunnel. Det betyder også, at Femern-Ringsted-banen bliver opgraderet. På tysk side bliver vejen fra Lübeck til tunnelen opgraderet med fast forbindelse mellem øen Femern og det tyske fastland, sagde Jens Ole Kaslund, der pointerede, at vejen til, hvor byggeriet er i dag, har været lang.

- Men nu håber vi, at vi kan fokusere på at bygge tunnelen. Og vi er nået langt de seneste år. På dansk side er portalområdet tørlagt, ny strand er åbnet, arbejdshavnen tager i høj grad form, tunnelrenden er ved at blive udgravet - nu også på tysk side, vi er i gang med tunnelelementfabrikken, og vi har netop taget tunnelbyen i brug, hvor der frem mod 2024 bliver plads til 1.300 arbejdere. Så vi er på rette vej, konstaterede Jens Ole Kaslund.

Indenfor et par måneder går entreprenørkonsortierne Femern Link Contractors, FLC, og FBC i gang med arbejdet omkring tunnelportal og arbejdshavn ved Puttgarden.

Jens Ole Kaslund fortalte også om de kommende opgaver, der er i udbud og kommer i udbud.

Femern A/S har blandt andet prækvalificeret tre konsortier til at konkurrere om opgaven med at etablere en stor transformerstation, der skal forsyne Femern-tunnelen og jernbanen mellem Danmark og Tyskland med grøn strøm.

Med en økonomisk ramme på et trecifret millionbeløb er der tale om en sjælden udbudt opgave på dansk jord. Det drejer sig om konsortierne Bravida-Efacec-GE-Consortium (Danmark, Portugal, Tyskland), Elecnor (Spanien) og Siemens Aarsleff (Danmark).

Femern A/S forventer at modtage et indledende tilbud fra de bydende inden udgangen af 2021 og et endeligt tilbud i midten af 2022. Tildeling af kontrakten kan derefter finde sted i efteråret 2022 med opstart af kontrakten i starten af 2023.

Et andet stort udbud fra Femern A/S omfatter alle de elektriske og mekaniske installationer i selve tunnelen.

Udbuddet af elektriske og mekaniske funktioner omfatter blandt andet ventilation, belysning, sikkerheds- og overvågningssystemer og kabler.

Teknisk direktør Jens Ole Kaslund oplyste på konferencen, at Femern A/S har prækvalificeret de tre konsortier Braveco (Sverige, Frankrig, Danmark og Norge), Femern Technical Contractors (Østrig, Tyskland, Holland og Schweiz) og SICE-Cobra (Spanien, USA, Sverige, New Zealand og Australien).

Kontrakten på de elektriske og mekaniske installationer ventes indgået i anden halvdel af 2022.

Sidst men ikke mindst vil Femern A/S i andet halvår 2022 iværksætte udbud af kontrakten for jernbaneinstallationer.

Annonce

Flere fokuspunkter

Den tekniske direktør ridsede også en række fokuspunkter op:

- Vi er meget fokuseret på CSR og sikkerhed. Vi vil gøre alt, hvad vi kan for, at der ikke sker ulykker i projektperioden. Derudover er vi forpligtet til at uddanne 500 årsværk lærlinge. Vi er også optaget af ordentlige arbejdsforhold. Derfor er vi også i øjeblikket ved at etablere et fælles myndighedscenter, der kan sikre, at reglerne bliver fulgt og sikrer hjælp til, at de bliver fulgt, sagde Jens Ole Kaslund, der også nævnte Femern A/S klimastrategi, der hviler på fire spor.

Femern-forbindelsen skal bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren og udviklingen af fremtidens bæredygtige transportnetværk, Femern-forbindelsen skal bygges så klimavenligt som muligt, Femern A/S fremmer udviklingen af en grøn bygge- og anlægssektor, og tunnelen skal drives klimavenligt.

Fra entreprenørkonsortiet FLC gav projektdirektørerne Hakim Naceur og Christian Lundhus en opdatering på, hvordan arbejdet med tunnelelementfabrikken, arbejdshavnen og tunnelbyen skrider frem.

- Vi skal på begge sider af bæltet også lave en række opgaver, der handler om at gøre klar til veje og jernbane. Derudover skal vi blandt andet også gøre klar til betalingsanlæg, toldfaciliteter og administrationsbygning på den danske side, sagde Christina Lundhus.

De fortalte også om flere opgaver, som konsortiet ligger i forhandlinger med underleverandører til.

- Og der kommer en lang række opgaver de kommende år, der blandt andet også handler om busservice, catering, rengøring, tøjvask, indkvartering og ambulance- og sundhedsforanstaltninger, sagde Hakim Naceur, der også slog fast, at det for FLC handler om, at sikkerhed har højeste prioritet.

For at komme i betragtning til opgaver for FLC skal virksomheder registrere sig på hjemmesiden www.femernlinkcontractors.com.

Fra FBC gjorde projektdirektør Herm Pol og contract- og procesmanager Frank Stikkel status over konsortiets del af projektet.

- Siden vi gik i gang i juni sidste år, så er der sket meget. Vi bliver færdig med arbejdshavnen i slutningen af i år, og vi er i gang med at grave ud til tunnelrenden, hvor vi også er i gang med at etablere den nye kystlinje. Derudover er det dejligt at konstatere, at de nyetablerede strande allerede bliver benyttet i stor stil, lød det fra Herm Pol.

Frank Stikkel pointerede, at FBC siden kontrakten med Femern A/S blev indgået i 2013 har fået mange kontakter hos danske virksomheder.

- Vi har benyttet os af mange underentreprenører og leverandører - også lokale, sagde han og nævnte blandt andre Nørre Alslev-entreprenøren MSE A/S.

Han nævnte dog også, at FBC ikke i øjeblikket har nogle åbne udbud.

- Men vi er i høj grad interesseret i elektriker-virksomheder, der kan servicere offshore, så derfor skal virksomheder ikke tøve med at registrere sig på vores hjemmeside, lød opfordringen fra Frank Stikkel.

Registrering kan ske på www.fehmarnbeltcontractors.com/procurement.

Annonce

Europas førende region

Det officielle program blev afsluttet med en flammende tale fra konsul Bernd Jorkisch, formand for den nordtyske erhvervssammenslutning Hansebelt.

- Der bliver investeret mange milliarder i dette projekt, som jeg har kæmpet for i mere end 20 år. Hvis vi alle sammen arbejder sammen, så kan vi gøre Femern Bælt-regionen til Europas førende region indenfor udvikling af grøn energi. Så husk på, at nøgleordene for os alle er investeringer og innovation, slog Bernd Jorkisch fast og ønskede både Danmark, Tyskland og Europa tillykke med den kommende Femern Bælt-forbindelse.

FLBC blev arrangeret af Femern Belt Development og Fehmarnbelt Business Council i samarbejde med Femern A/S, Femern Landanlæg A/S, IHK zu Lübeck, IHK zu Schwerin, HanseBelt e.V., Dansk Industri, Handelskammer Hamburg og 3F.

Annonce
Annonce
112

STJAL OPVASKEMASKINE

Annonce
Lolland

- JEG ER KLART BLEVET BEDRE TIL AT HOLDE FOKUS

Annonce
Forsiden netop nu
Guldborgsund

- STEMMEN ÆNDRER SIG, NÅR MAN BLIVER ÆLDRE

Lolland

FOLK STRØMMEDE TIL LILLE LANDSBY

112

RENDEGRAVER RAMTE BRO OVER MOTORVEJ

Guldborgsund

ET SKUD OPTIMISME TIL KULTURNAT

Lolland

- JEG ER BLEVET BUDT INDENFOR I HJEMMENE

Femern

POSITIVE NABOER PÅ VISIT HOS STOR MASTODONT

Udland

MENNESKEPYRAMIDER ER TILBAGE EFTER CORONA

112

STJAL ESPRESSOMASKINE

Uddannelse

NY AFTALE SKAL ØGE MULIGHEDER FOR UNGE UDEN UDDANNELSE

Guldborgsund

HUSKUNSTNERE HÅBER PÅ FORLÆNGELSE

Indland

KOFOD EFTER MØDE MED AMBASSADØR: RUSSISK ADFÆRD FORDØMMES STADIG

Guldborgsund

HETERONORMATIV GRIS OG SOLCELLER I TAGSTEN

Indland

DET STORE OPGØR MED FORTIDENS KEMISYNDER ER I GANG

Annonce
112

STJAL 300 LITER DIESEL

Udland

ALLE I RUSLANDS UNDERHUS STEMMER FOR ANNEKTERING

Guldborgsund

100 BIOGRAFÅR SKAL FEJRES

Udland

KIM KARDASHIAN FÅR BØDE FOR KRYPTO-REKLAME

112

TØMTE PULVERSLUKKER UNDER INDBRUD

Gaslækager

ØDELAGT NORD STREAM 2-RØRLEDNING LÆKKER FORTSAT GAS

112

SINDSSYG OG UDVIST IRAKER FÅR LOV TIL AT REJSE IND I DANMARK IGEN

Lolland

PLANER OM RESTAURANT PÅ SKOLE I HØRING

Annonce
Annonce