RØDBYHAVN: Femern A/S kunne lørdag melde alt udsolgt og sende 250 naboer til det store tunnelbyggeri ved Rødbyhavn på sightseeing i området.
Det foregik fordelt i fem busser lørdag formiddag, hvor rødbynitterne fik mulighed for at komme ind bag den ellers lukkede bom for ikke sikkerhedsgodkendte til byggepladsen. På den guidede tur blev de positive naboer fyldt op med den nyeste information om projektet.
Gennem Femern A/S følger naboerne i forvejen godt med via "Nabo-nyt" fra mastodonten og de fleste i bus 1 havde været med på rundtur to til tre gange før.
Blandt dem, der var med for tredje gang, var Dorte Sommer, hvis mand og datter arbejder på byggepladsen, og som genre ville se noget af det, de fortæller, tættere på og med egne øjne. Hun havde i øvrigt sørget for at i alt 15 fra Rødbyhavn kom med:
- Der er jo folk, der ikke har internet, og som ikke kan tilmelde sig selv, mindede hun om.
Det var også for tredje gang, at Annette og Knud Christensen fra Rødbyhavn var på visit, for som Knud sagde:
- Det er så interessant. Der er altid noget nyt hver gang, og i dag skal vi se tunnelbyen, hvor de ansatte bor. Den har vi ikke set før.
Knud ChristensenDet er så interessant. Der er altid noget nyt hver gang, og i dag skal vi se tunnelbyen, hvor de ansatte bor. Den har vi ikke set før.
Ny udsigtsplatform
En anden nabo, Morten Rasmussen, glædede sig over, at få bekræftet det, han havde hørt lidt om:
At der skal bygges en ny Udsigtsplatform til byggepladsen, hvorfra man kan overskue byggeriet uden at skulle have særtilladelse til at komme ind. Den særlige udsigtsplatform tæt på byggepladsen for enden af Gl. Badevej i Rødbyhavn skal fornyes i en højde op til 21 meter og får en lang rampe op, så man kan følge med. Den åbnes i 2023, blev det oplyst.
Anders Wede, der er "construction area manager" hos Femern A/S fortalte på en udsigtsterrasse inde på byggepladsen om det øvelses-tunnelelement, man i øjeblikket er ved at fremstille, før selve tunnelfabrikken tages i brug til januar. Elementet bliver samtidig en standard for, hvordan de 79 standardelementer og 10 specialelementer, der skal støbes, skal være.
Det vil tage 30 timer at støbe et element, og det skal lavet i ét hug, og nej, der må ikke opstå strømsvigt undervejs, svarede Anders Wede på et spørgsmål.
Det vil tage 90 dage at gøre hvert element færdigt i en af de seks linjer, der skal køre, hvorefter de så skal sejles ud og placeres i Femern Bælt.
Landets største hotel
Den nødvendige havn, bassiner, spunsvægge og flydeport hørte deltagerne også mere om, inden busturen gik videre til tunnelbyen, FLC Village, hvor der i øjeblikket bor 740, men fra maj skal være plads til 1344. 1. december begynder opsætningen af flere bygninger, hvor yderligere 575 værelser skal være klar til maj, oplyste village-manger Jens Thorsager, der betegnede containerbyen som Danmarks største hotel.
- De ansatte bor her i fire uger, har to uger fri, og tjekker ud og kommer tilbage til et nyt værelse, fortalte han.
Det betyder også at der er op mod 600 værelser, der skal gøres rent hver søndag. Tunnelarbejderne har et rum på 8,5 kvadratmeter til rådighed med eget bad og toilet og fire kantiner med plads til 150 i hver, hvor de ansatte tager godt for sig af den indtil videre leverede mad, fortalte Jens Thorsager.
99 procent af de ansatte er i øjeblikket betonfolk fra Polen og en procent rumænere.
Efter rundvisningen bød Femer A/S naboerne på noget at drikke, kaffe og sandwich med pulled pork og ikke mindst en invitation til at ses igen om et halvt år.