Prognose viser halv million flere tyske overnatninger i 2030, hvor Femern-tunnel står klar.
FEMERN Når Femern-forbindelsen åbner, vil en af de positive effekter for Region Sjælland være flere tyske turister. Ifølge en prognose fra Erhvervshus Sjælland vil der i 2030 være en halv million flere tyske overnatninger i regionen. Til den tid vil der være 1.480.000 tyske overnatninger, hvilket svarer til en stigning på 52 procent i forhold til 2019, hvor tyskere stod for 970.000 overnatninger.
- Der er efterhånden ingen tvivl om, at Femern-forbindelsen vil blive en vækstdriver for Region Sjælland. Det gælder ikke mindst indenfor turismeerhvervene. Forbindelsen giver en stor vækst i antallet af rejsende, hvoraf en pæn andel vil være tyske turister, der gerne vil opleve den sjællandske natur og de mange spændende aktiviteter i vores område, siger direktøren i Erhvervshus Sjælland, Mads Váczy Kragh.
Lokalt i Rødbyhavn har projektet også allerede trukket flere hotelprojekter til - eksempelvis Hages Badehotel, der er planlagt til at blive bygget ved Lalandia, og som skal være et hotel i luksusklassen i naturskønne rammer.
- En halv million flere tyske overnatninger i 2030 stiller krav til, at virksomhederne i regionen får udviklet nye tilbud, der kan tiltrække turisterne og fastholde Sjælland i deres erindring. Det arbejder vi sammen med destinationsselskaberne og virksomhederne om, siger Mads Váczy Kragh.
Han peger blandt andet på aktiviteterne i projekterne Femern Change Zealand, React 1.2 og Væksttur - Turismeboost.
Fem procent årlig vækst
Det er rettidig omhu, at virksomhederne udvikler sig nu, fortæller erhvervshusdirektøren, for allerede fra 2023 vil udviklingen i regionens turisme være tilbage på sporet fra før corona.
- I årene frem mod 2019 voksede turismen i Danmark i gennemsnit med cirka fem procent årligt, og VisitDenmark forventer den samme vækst i 2023 og årene frem. Så virksomhederne skal gerne komme i gang med at udvikle nye ideer. Ligesom alle andre virksomheder, der ønsker udvikling og vækst, hjælper vi gerne turisme- og oplevelsesvirksomhederne med den sparring, de måtte have brug for, siger Mads Váczy Kragh.