Strejken hos SAS' nordiske piloter, som mandag er blevet en realitet, vil ramme omkring 50 pct. af alle planlagte flyvninger fra luftfartsselskabet.
Det vil påvirke omtrent 30.000 passagerer dagligt, oplyser SAS i en meddelelse.
- Vi er meget kede af, at vores kunder bliver påvirket af denne strejke, der fører til forsinkelser og aflyste flyvninger. Vi ved, at alle vores passagerer har glædet sig til denne ferie og har booket rejser til dem selv og deres nærmeste. SAS-medarbejdere arbejder hårdt for at hjælpe vores kunder, der er påvirkede af denne uheldige situation, siger Anko van der Werff, der er administrerende direktør hos SAS, i meddelelsen.
- En strejke på dette tidspunkt er ødelæggende for SAS og sætter selskabets fremtid sammen med tusinder af kollegaers job på spil. Beslutningen om at gå i strejke nu demonstrerer en hensynsløs opførsel fra pilotforeningerne og en chokerende lav forståelse for den kritiske situation, som SAS er i, fortsætter han.
Luftfartsselskabet oplyser, at det gerne vil fortsætte forhandlingerne, så der kan findes en løsning, der kan sætte en stopper for strejken så hurtigt som muligt.
- Strejken har en negativ effekt på likviditeten og den finansielle position for selskabet, og hvis den bliver forlænget, kan en sådan effekt blive materiel, skriver selskabet.
Derfor håber topchef Anko van der Werff, at pilotforeningerne vil forsøge at mødes på midten, så fremtiden for SAS kan sikres.
- Vi antager, at SAS Scandinavias pilotforeninger indser, hvad der er på spil og vælger at fortsætte med at arbejde mod en aftale, siger han i meddelelsen.
Fordi det er højsæson, er mulighederne for at sikre ombookninger til lignende flyvninger for de berørte kunder begrænsede, oplyser SAS, der vil advisere de berørte kunder via sms og email.