TOREBY: Kigger man lidt til venstre forbi tre tyske autocampere, har man fra bænken ved Toreby Sejlklubs terrasse det hele foran sig. Cementfabrikken, markedshallen og kornlageret. Om fem år vil udsigten være forandret. Noget er væk, noget er blevet, noget er kommet til.
- Det bliver vores efterkommere, der kommer til at se det færdige resultat, lyder det fra klubbens formand, Palle Tørnquist.
Egentlig kan han lide udsigten, som den er nu. Da han for et par år siden sejlede igennem sundet og hen til klubhuset, konstaterede hans ven, at investorerne ret tydeligt havde fået det, som de gerne ville.
Palle Tørnquist, formand, Toreby SejlklubVi vil så vidt muligt kigge kommunen og andre, der er med i beslutningen, over skuldrene. Og jeg er fuldstændig overbevist om, at kommunen lytter.
- Jeg ved ikke, hvad der er gået tabt. Men det, der er gået tabt, vil man måske forsøge at indhente med den nye havneplan. Det er mit indtryk, at man har fat i den lange ende med et fokus på lav bebyggelse og silhuet. Og det er også mit indtryk, at man ikke ønsker at fravige den plan, der er præsenteret. Kommunen virker til at have is i maven i forhold til en eventuel investor, der ønsker en etage eller to mere på.
Spærret inde af broer
En del af havneplanen går ud på at anlægge en gang- og cykelbro fra Sundby til Nykøbing Havn. Når nu ét af formålene med havneplanen er at øge ikke blot turismen men også sejlturismen, så mener han ikke, at man som sejlklub kan sige, at man gerne vil have turisterne, men at de bare ikke må gå over en bro.
- Så er vi nødt til at gå ind og sige, at vi er positive over for det, der bliver lavet. Så længe vi kan være her alle sammen og komme ind og ud af havnen.
Han er forberedt på, at Toreby Sejlklub vil blive "spærret inde" til den tid, og derfor vil han i en tidlig fase søge at få medbestemmelse på, hvor let det bliver for sejlerne at åbne og lukke for gang- og cykelbroen. Muligvis allerede i udbudsfasen.
- I bemærkningerne til havneplanen skrev vi meget kort, at den skal kunne åbnes for enhver, der har brug for det, og med en besætning ned til én mand. Så er vi sikret. Hvordan man så præcist vil gøre det, må fagfolk beslutte, siger han.
Kigger kommunen over skuldrene
Det vigtigste er at blive hørt. Venter man for længe med at søge indflydelse, risikerer sejlerne, at administrationen kommer til at godkende detaljer, som de måske ikke har indgående kendskab til.
Palle Tørnquist, formand, Toreby SejlklubDet er mit indtryk, at man har fat i den lange ende med et fokus på lav bebyggelse og silhuet. Og det er også mit indtryk, at man ikke ønsker at fravige den plan, der er præsenteret.
- Så vi vil så vidt muligt kigge kommunen og andre, der er med i beslutningen, over skuldrene. Og jeg er fuldstændig overbevist om, at kommunen lytter.
Risikoen, hvis åbningen eller lukningen af broen bliver for langsom, er at blive upopulære blandt udenlandske sejlere. De skal i forvejen vænne sig til at sejle over for rødt, når klappen på Frederik IX's bro åbner.
- Ingen ved, hvilken effekt det har for gæster sydfra at skulle passere endnu en bro, men hvis vi informerer tydeligt om, at der her er en bro, og at den åbnes og lukkes således, så tror jeg ikke, at det vil give problemer.