LOLLAND: Overfor Lolland Kommune har trafikselskabet Movia fristet med, at kommunen nemt kan spare forventet 3,5 millioner kroner i 2023.
Kommunen kan bare lade sine busser køre på almindelig, sort diesel igen.
Forslaget var til debat blandt lokalpolitikerne i klima-, teknik- og miljøudvalget på det seneste møde, hvor man delte sig i to lejre.
Ved seneste udbud af buskørslen har Lolland Kommune besluttet, at busserne skal køre på HVO-biodiesel. HVO-biodiesel er et alternativ til almindelig diesel, der er 100 procent biologisk, men har samme tekniske egenskaber som "sort," fossil diesel.
Da der i løbet af 2022 er sket en kraftig stigning i omkostningerne til HVO-biodiesel til busdriften, tilbyder Movia kunderne at omstille driften fra HVO-diesel til almindelig diesel. En omstilling kan ske med en til to måneders varsel.
Et flertal af udvalgets medlemmer ønsker dog at fortsætte den grønne linje og har nu bedt økonomiudvalget om en tillægsbevilling på det beløb, buskørslen bliver dyrere med på HVO-biodiesel end almindelig diesel.
- Jeg ser selvfølgelig det med pengene, der kan spares, og ved, at vi er en fattig kommune, men mit hjerte er så grønt, at jeg ikke kan arbejde med, at når der første gang er noget, der ryster ved vores grønne strategi, så skal vi fravige den, siger formanden for udvalget, Tine Vinther Clausen (V).
Tine Vinther ClausenJeg ser selvfølgelig det med pengene, der kan spares, og ved, at vi er en fattig kommune, men mit hjerte er så grønt, at jeg ikke kan arbejde med, at når der første gang er noget, der ryster ved vores grønne strategi, så skal vi fravige den, siger formanden for udvalget.
- Hvad bliver det næste?
- I sommeren 2020 var vi jo i øvrigt lige så stolte af at indvie to elbusser. Og hvad bliver så det næste, vi skal droppe, spørger hun retorisk.
Et flertal i udvalget delte efter en lang diskussion formandens holdning, og udvalget beder nu økonomi- og erhvervsudvalget om en tillægsbevilling på 3,5 millioner kroner, svarende til de nyeste oplysninger fra Movia om merudgiften for 2023 ved at forblive på HVO-biodiesel.
- Hvis ønsket om en tillægsbevilling bliver afvist, er det økonomi- og erhvervsudvalget, der beslutter, at vi skal fravige den grønne strategi. Ikke klima-, miljø- og teknikudvalget, fremhæver Tine Vinther Clausen.
- Og for økonomi- og erhvervsudvalget kan det så blive en principiel drøftelse af, om vi som kommune kører for hårdt på, er for ambitiøse, og af, om vi så har en 2035-plan i stedet for en 2030-plan for den grønne omstilling, siger Tine Vinther Clausen.
- Ren symbolpolitik
Henning Alfred Rasmussen (Din Stemme) kunne ikke tiltræde ansøgningen om en tillægsbevilling og stemte imod at oversende anmodningen til økonomi- og erhvervsudvalget, men var altså i mindretal.
Til Folketidende siger han, at beløbet er større end 3,5 millioner kroner, for kommunen har betalt noget a conto allerede, og at det i hele den indgåede kontraktperiode vil være op mod 10 millioner kroner, der kan spares.
- Det er for mange penge at bruge, når vi nu jo også lige har kæmpet med at få de sidste ender i kommunens budget for 2023 til at hænge sammen. Desuden er det hele ren symbolpolitik. For emissionen fra biodiesel er den sammen som fra almindelig diesel, siger Henning Alfred Rasmussen.
Kommunens Teknik- og Miljømyndighed havde i øvrigt indstillet til politikerne, at Lolland Kommune omstiller samtlige busser fra at køre på HVO-biodiesel til almindelig diesel.
Sagen afgøres i sidste ende af byrådet, hvor den ikke kommer til at dø i stilhed, siger Din Stemmes repræsentant.
Ved omstillingen i sommeren 2021 af buslinjerne 711 og 714 til elbusser og overgang til brug af HVO-biodiesel i de andre busser fik Folketidende den gang oplyst, at kommunens udledning af CO2 blev reduceret med 1.200 tons om året.