RØDBYHAVN: Opgaven med at anlægge en transformerstation, som skal forsyne Femern-tunnelen med grøn strøm, er blevet tildelt den spanske virksomhed Elecnor.
Elecnors bud på den såkaldte TPS-kontrakt lød på 307 millioner kroner.
Den 18 kilometer lange Femern-tunnel med elektrisk togdrift, motorvej, udluftning og belysning kræver en konstant og sikker strømforsyning.
Derfor får tunnelen sin egen store transformerstation tæt på tunnelportalen ved Rødbyhavn.
Elecnor kommer med stor erfaring fra lignende opgaver over hele Europa, skriver Femern A/S i en pressemeddelelse.
Med valget af Elecnor er der ifølge FemernReport.com nu to af de spanske selskaber i Femern-konsortierne, der er involveret i en verserende kartelsag ved de spanske konkurrencemyndigheder CNMC.
Sagen er imidlertid anket til den spanske højesteret, og da den anke har opsættende virkning, må Femern A/S ikke skele til den, når der tildeles kontrakter. Også Grupo Cobra, der sammen med ligeledes spanske Sice skal stå for de tekniske installationer i tunnelen, er involveret i den samme kartelsag.
Elecnor
- Elecnor er en spansk global virksomhed, der opererer i mere end 50 lande.
- Elecnor beskæftiger sig med blandt andet med infrastrukturprojekter inden for elforsyning, gas, jernbaner, telekommunikation, kontrolsystemer og vedvarende energi.
Krav til energieffektivitet
Transformerstationen bliver et af de største anlæg af sin art i Danmark. Den skal levere strøm til Femern Bælt-tunnelens jernbane og godt 10 km jernbane på Lolland samt tunnelens tekniske installationer.
Femern A/S har i kontrakten desuden stillet høje krav til energieffektivitet og har betinget sig, at transformerstationen har kapacitet til at betjene fremtidens elektriske transportformer herunder ladestationer til elektriske køretøjer.
- Transformerstationen ved Rødbyhavn er central for driften af de elektriske systemer både i selve Femern Bælt-tunnelen og den tilhørende jernbane. Den er samtidig en vigtig del af Femern Bælt-tunnelens bidrag til den grønne omstilling af transportsektoren, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S, i en pressemeddelelse.
Jens Ole Kaslund, teknisk direktør, Femern A/STransformerstationen ved Rødbyhavn er central for driften af de elektriske systemer både i selve Femern Bælt-tunnelen og den tilhørende jernbane.
- Vi ser frem til at arbejde med Elecnor om et anlæg, der ikke bare skal sikre strømforsyningen, men også leve op til vores krav til, at tunneldriften vil være CO2-neutral efter åbningen i 2029, udtaler Jens Ole Kaslund videre.
Etableres fra 2023
De forberedende arbejder på transformerstationen begyndte tidligere i år. Elecnor vil begynde etableringen af selve transformerstationen i 2023. Den vil blive færdiggjort i etaper og forventes at stå helt færdig i 2028.
Eleconor vandt udbuddet foran to andre prækvalificerede konsortier.
Det ene var Bravida-Efacec-GE-Consortium, som består af Bravida Danmark A/S, EFACEC Engenharia e Sistemas S.A., Portugal og GE Energy Power Conversion GmbH, Tyskland.
Det andet var Siemens-Aarsleff bestående af Siemens Mobility A/S og Aarsleff Rail A/S, begge fra Danmark.