Dronningebesøg

SPURGTE DRONNINGEN TIL HÅRDT PROGRAM

Formanden for Askø-Lilleø Beboerforening Marianne Pilhøj Thomsen hilste for første gang på dronningen ved ankomsten til Askø havn. Herefter var hun guide og historiefortæller i busssen, som kørte dronningen og hendes følge rundt på Askø og Lilleø. Foto: Ingrid Riis
Formanden for Askø-Lilleø Beboerforening Marianne Pilhøj Thomsen kørte med dronningen i bussen, hvor de snakkede om Askø og Lilleøs historie, men også om det hårde program, Majestæten har i disse dage.

ASKØ-LILLEØ: Formanden for Askø-Lilleø Beboerforening Marianne Pilhøj Thomsen er ikke nervøst anlagt, og derfor har der da heller ikke været sommerfugle i maven over, at hun som øens repræsentant skulle konversere dronningen på dennes officielle besøg på øerne

- Jeg har sovet som en bjørn hele natten, erklærede Marianne.

Nerverne havde dog et kort øjeblik været lidt på højkant.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Klokken halv elleve her til formiddag skulle jeg printe det, jeg ville sige, ud, og så virkede min printer ikke. Lige dér må jeg indrømme, at jeg blev lidt nervøs, grinede hun, da hun alligevel stod klar til at modtage Hendes Majestæt på havnen i Askø klokken 13.45 onsdag.

Klokken halv elleve her til formiddag skulle jeg printe det, jeg ville sige, ud, og så virkede min printer ikke. Lige dér må jeg indrømme, at jeg blev lidt nervøs.

Marianne Pilhøj Thomsen, Formanden for Askø-Lilleø Beboerforening

Gik efter planen

Marianne havde skrevet alle sine stikord ned på en gammeldags blok papir, og den blev i stedet udgangspunktet for den snak, hun og dronningen havde i bussen, som Marianne Pilhøj Thomsen kørte med i, da modtagelsen på havnen var vel overstået.

På Askø havn havde mange både nuværende og tidligere øboere samlet sig for at få et glimt af dronningen og byde hende velkommen til deres ø-perle. Foto: Anders Knudsen

På turen fra havnen til Askø Museum skulle Marianne være "på", og det passede helt fint med det forberedte, fortæller hun.

Dronningen og hendes følge blev kørt rundt på Askø og Lilleø i bus. Foto: Ingrid Riis

- Betjentene kørte kortegen i et passende tempo, så jeg sluttede med lige det, jeg ville sige, da vi kørte ind i byen, fortæller Marianne om sin fremlæggelse af Askøs historie.

Efter købmandsbesøget skulle Marianne atter underholde i bussen, og her var Lilleøs historie i fokus.

- Jeg havde planlagt det, så det, jeg ville fortælle, var jeg færdig med, da vi var 100 meter ude på dæmningen. Så sagde jeg: "Nu må dronningen nyde udsigten", da vi kørte over til Lilleø.

Det, jeg ville fortælle, var jeg færdig med, da vi var 100 meter ude på dæmningen. Så sagde jeg: "Nu må dronningen nyde udsigten"

Marianne Pilhøj Thomsen, formand for Askø-Lilleø Beboerforening

Undervejs spurgte dronningen interesseret til dæmningens historie.

- Jeg fortalte, at den blev bygget i 1914 til 1916, hvorefter æbleerhvervet på Lilleø blomstrede op. Hun spurgte til, hvad der var før da, og jeg mener, det var kvægafgræsning. Men der boede også nogen. De havde jo så bare båd, fortæller Marianne.

Dronningen spurgte meget interesseret ind til dæmningen, som i mere end 100 år har forbundet Askø og Lilleø. Foto: Ingrid Riis

- Hun spurgte også meget interesseret til, om dæmningen bliver oversvømmet, og det måtte jeg jo sige, at det gør den flere gange om året. Det er en af charmerne ved at bo på en lille ø, konstaterer Marianne højt.

Snakken fik flere gange majestæten til at grine højlydt, og Marianne følte, at dronningen lyttede interesseret til, hvad hun fortalte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hårdt program

Da de to kvinder - dronningen og formanden - atter sad over for hinanden i bussen på vej tilbage til havnen, var samtalen lidt mere afslappet.

- Hun hvilede sig lidt på turen tilbage, og jeg sagde, at det må da også være nogle utroligt hårde dage, fortæller Marianne om sit spørgsmål med tanke på, at onsdagen var tredjedagen ud af et firedages, tætpakket sensommertogt-program.

- Hun svarede: "Nej. Det er så morsomt". Og sådan er det nok også. Det er hendes arbejde, og hun passer det, som vi andre passer vores.

Aldrig har der været så mange mennesker på Askø havn, som der var onsdag. Vejret var strålende, og alle var glade for dronninge-besøget, fortæller beboerformand Marianne Pilhøj Thomsen. Foto: Anders Knudsen

I dag, torsdag, vender hverdagen tilbage til Askø og Lilleø, og formanden selv skal tilbage på jobbet en masse oplevelser rigere.

- Det har været en meget stor oplevelse, det her. Det har været så dejligt, så afslappende. Vores planlægning har varet i et halvt år, men det var det hele værd. Det var rigtig godt, og jeg har da inviteret dem alle til at komme igen om et år, smiler hun.

• MAR Dronning Askø-37
  • Mar Askø dronning 63
  • MAR Dronning Lilleø-3
  • MAR Dronning Lilleø-1
  • Mar Askø dronning 62
Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Efter voldsom brand: Militærmuseum genopstår

Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

14-årig dreng meldt savnet

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Vild rekord ved museumsåbning

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

112

Bil i brand på motorvejen

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan