Annonce
Femern

Status på byggeriet af Femernforbindelsen

Arbejdet med arbejdshavnen på Femern, der bliver placeret mellem den kommende tunnelportal og færgehavnen, er i gang. Foto: Kristian Danielsen - Aerodan Luftfoto

Fra første spadestik på årets første dag i en plastikkasse til status i december.

SYDLOLLAND I flere år har forarbejdet til byggeriet af den faste forbindelse over Femern Bælt været i gang på det sydlige Lolland.

Selve byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen begyndte officielt 1. januar 2021. Det første spadestik skulle have været en stor officiel begivenhed i Rødbyhavn, men på grund af corona nedliukningen blev det til en virtuel begivehed, hvor transportmininter Benny Engelbrecht (S) gravede i en kasse med jord, som var bragt fra diget ved Rødbyhavn til Christiansborg.

Nu godt et år senere er Nordeuropas største byggeplads blevet skabt på det sydlige Lolland. Og Femern A/S har været i luften og billeddokumenteret byggeriet i december 2021.

Første spadestik til forbindelsen blev taget på tysk side 29. november. Foto: Claus Hansen

Også tyskerne er i gang

På tysk side ved Puttgarden på Femern blev første spadestik taget på byggepladsen 29. november, hvor den danske transportminister Benny Engelbrecht, Enak Ferlemann fra den tyske forbundsregering, Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz, administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, og direktøren i Autobahn GmbH, Stephan Krenz, tog første spadestik til projektet på Femern. Dermed er byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen nu er i fuld gang på begge sider af bæltet.

Siden den første granit blev udlagt ved Lolland i juni 2020, er der nu udlagt over to millioner tons granit til en ny arbejdshavn og en ny kystlinje, som strækker sig i alt seks kilometer øst og vest for Rødbyhavn.

Bag den nye kystlinje bliver der skabt inddæmmede landområder med materiale udgravet fra havbunden, hvor der på nuværende tidspunkt er udgravet tæt ved 20 procent af den samlede mængde materiale fra den kommende tunnelrende, der skal udgraves. Det svarer til omkring tre millioner kubikmeter jord og sand fra Femern Bælt.

Byggeriet af den kommende tunnelfabrik, der skal producere 89 tunnelelementer, som den 18 kilometer lange sænketunnel skal bygges med, er nu i fuld gang. Det ses blandt andet ved, at stålspærene til den ene af tre produktionshaller de seneste uger er blevet rejst.

På Femern er konturerne af den kommende arbejdshavn og tunnelportal så småt ved at vise sig. Foto: Kristian Danielsen - Aerodan Luftfoto
Annonce

Tusinvis af medarbejdere

I begyndelsen af september blev tunnelbyen åbnet, og siden er indbyggertallet steget til mere end 200 tunnelarbejdere, mens der indtil videre er en kapacitet på 320 værelser. Tunnelbyen vil gradvist vokse frem til 2023 i takt med at byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen skrider frem. Til den tid vil tunnelbyen kunne huse 1.344 indbyggere.

Femern Bælt-tunnelen bliver verdens længste sænketunnel. Den 18 kilometer lange forbindelse mellem Rødbyhavnog Puttgarden på Femern i Tyskland vil gøre det muligt at krydse Femern Bælt på kun 10 minutter i bil og syv minutter i tog.

Molerne i arbejdshavnen er ved at blive etableret. Foto: Kristian Danielsen - Aerodan Luftfoto
Anlæg af tunnelelement-fabrikken ved Rødbyhavn. Foto: Kristian Danielsen - Femern A/S
Området, der udgør fabriksområdet, dækker et område, der svarer til cirka 310 fodboldbaner. Foto: Kristian Danielsen - Aerodan Luftfoto
I midten af billedet ses den kommende tunnelportal. Foto: Kristian Danielsen - Aerodan Luftfoto
Tunnelportalen, hvor nedkørslen kommer. Foto: Kristian Danielsen - Aerodan Luftfoto
Tunnelbyen er godt i gang med at rejse sig. 320 indbyggere er der i øjeblikket i tunnelbyen. Foto: Kristian Danielsen - Aerodan Luftfoto
Stranden, der blev etableret i sensommeren, ses nederst i venstre hjørne af billedet. Foto: Kristian Danielsen - Aerodan Luftfoto
Første januar gravede transportminister Benny Engelbrecht (S) symbolsk i en kasse med sand fra diget ved Rødbyhavn, som den officielle start på byggeriet. Foto: Fra Transportministerens online video af spadstikket
Annonce
Annonce
Vejr

HEDEBØLGE PÅ VEJ: DAGTEMPERATURER OVER 25 GRADER EN HEL UGE FREM

Annonce
Guldborgsund

FORMAND FOR HANDICAPRÅD: HAR IKKE HØRT NOGEN RÅBE OP OM UNØDVENDIGE AMPUTATIONER

Annonce
Forsiden netop nu
Sport

NYKØBING FC TRAK SUPERLIGAMANDSKAB I POKALEN

112

NATLIGT INDBRUD HOS KØBMAND: POLITIET EFTERLYSER VIDNER

Landbrug

STOR TILFREDSHED MED HØSTEN: - DET SER RIGTIG GODT UD

112

RØG FRA GARAGE-BRAND SPREDTE SIG TIL HUS

Guldborgsund

OPGAVE I UDBUD: HVEM SKAL LEVERE MAD OG DRIKKE TIL STUDERENDE?

112

TRE NARKOBILISTER STOPPET

112

FULD BILIST RAMTE AUTOVÆRNET

Lolland

RØDBY VÆRT FOR DM I GOKART - OG FORUDE VENTER EM

Guldborgsund

HEMMELIGT PROJEKT OM KUNST TIL SYDSPIDSEN

Guldborgsund

BØRNETALLET STIGER: PAVILLONER SKAL SKABE MERE PLADS I BØRNEHUS

Sport

KAMP MOD JURASTUDERENDE KAN FÅ JURIDISK EFTERSPIL

Lolland

FØRSTE SKOLEDAG: - VI ER KOMMET TIL MARIBO FOR BØRNENES SKYLD

Guldborgsund

FORMAND FOR BYLAV: - ET SKRÅPLAN AT LADE BYGNINGER FORFALDE, SÅ DE KAN RIVES NED

Annonce
Lolland

FORÆLDRE TIL MULTIHANDICAPPET PIGE: KOMMUNEN STRAFFER OS FOR AT VÆRE KRITISKE

Lolland

BRAGENDE SUCCES: OPERAFESTIVAL VENDER TILBAGE

Vejr

SOMMERVEJRET FORTSÆTTER: OP TIL 29 GRADER PÅ LOLLAND I WEEKENDEN

Sundhed og sygehus

REGION SJÆLLAND LAVER HANDLEPLAN: SKAL FOREBYGGE AMPUTATIONER

112

KVINDE RAMT AF BIL I FODGÆNGERFELT

112

TUK-TUK OG BIL I SAMMENSTØD - MAND KØRT PÅ SYGEHUSET

Guldborgsund

SE BILLEDERNE: BAKKESANGERINDER DANSEDE, STRUTTEDE OG GJORDE KINDERNE RØDE

112

BRÆNDENDE STJÅLET BIL SPÆRREDE VEJ - TO YNGRE MÆND SET LØBE VÆK

Annonce
Annonce