OREHOVED: I dag, fredag, og i morgen, lørdag, er to milepæle i byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Falster og Masnedø.
Den første af de store brodragere, der skal føre kommende trafik over broen, skal efter planen på plads i løbet af disse to dage.
Onsdag blev brodrageren flyttet fra havnekajen på Masnedø, hvor den er blevet støbt, og ud på en pram.
I dag vil prammen blive trukket fire kilometer over Storstrømmen mod Orehoved på Falster og fortøjet ved bropillerne på stedet.
- Lørdag skal brodrageren så løftes på plads, oplyser Brian Christensen, der er informationsmedarbejder i Vejdirektoratet, til Folketidende.
Hel dags løft
Arbejdet med løftet på 20 meter vil ifølge ham begynde i morgen tidlig, når det bliver lyst, og det vil formentlig vare hele dagen.
- Det vil gå så langsomt, at man næppe kan se bevægelsen, siger Brian Christensen.
Løftet sker i øvrigt med to kraner, som er monteret på de to bropiller, hvorimellem brodrageren skal placeres.
Det er en ny metode, som hermed bliver afprøvet.
Har ventet på stille vejr
Når det netop er nu, at brodrageren skal på plads, har noget med vejret at gøre.
På det seneste har det blæst meget, og det har umuliggjort transporten.
Men i de kommende fire-fem dage er der udsigt til ret stille vejr, og så kan operationen ifølge Vejdirektoratet lade sig gøre.
Brian Christensen, VejdirektoratetBrodrageren skal på plads lørdag.
Ny metode
- Det er en ny metode, der skal bruges, når den første brodrager hejses på plads på to af bropillerne på den nye bro.
- Løftet sker med en kran på hver af de to bropiller, der skal forbindes af brodrageren.
- Hidtil har man på både Storebæltsbroen og Øresundsbroen anvendt flydekraner til sådanne løft.
- Men brokonsortiet SBJV har altså valgt denne nye metode til placering af brodrageren.