Annonce
Femern

STATEN VIL BETALE ENTREPRENØRER 245 MILLIONER FOR AT BEVARE ELEMENTFABRIKKEN

Partierne i Femern Bælt-forligskredsen - det vil sige Venstre, Liberal Alliance, De Konservative, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, De Radikale og SF - bakker fortsat op om at bevare elementfabrikken, og nu har Sund & Bælt præsenteret et forslag til, hvordan det kan gøres. Her er fabrikken fotograferet i juni. Foto: Anders Knudsen
Politikerne er blevet præsenteret for Sund & Bælts bud på, hvordan elementfabrikken kan drives videre, når Femern-tunnelen er bygget færdig.

FEMERN BÆLT: Siden en bred kreds af partier sidste sommer erklærede, at de ser positivt på at bevare elementfabrikken i Rødbyhavn, har det været et åbent spørgsmål, hvordan det rent faktisk skal ske.

For det første indgår det i kontrakten med FLC - Femern Link Contractors - at konsortiet skal afslutte tunnel-byggeriet med at rive fabrikken ned.

Det står nemlig i både anlægsloven og vvm-godkendelsen, at fabrikken skal væk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og for det andet er der det store spørgsmål om, hvem der efterfølgende vil skulle drive fabrikken, og hvordan man sikrer, at den får noget at lave. Skal staten eje og drive en elementfabrik, der skal konkurrere med private firmaer?

De spørgsmål har Sund & Bælt grublet over i længere tid. Allerede i 2020 etablerede det statslige selskab således en intern projektorganisation i Femern A/S med det opdrag at afklare spørgsmål om den fremtidige anvendelse af fabrikken. Herunder at forhandle med Femern Link Contractors om vilkårene for at bevare fabrikken.

Og nu er Sund & Bælt kommet nærmere en løsning. På et møde onsdag blev forligskredsen bag Femernforbindelsen således orienteret om Sund & Bælts anbefalinger.

245 millioner

Af orienteringen fremgik det, at der allerede for et år siden er lavet en princip-aftale - et "memorandum of understanding" - med FLC om muligheden for at bevare fabrikken. Dette er siden udmøntet i en betinget aftale, som indebærer, at Femern A/S betaler FLC cirka 33 millioner euro - omkring 245 millioner kroner - for at bevare fabrikken.

Aftalen er dog betinget af, at der inden udgangen af 2023 er sikret den nødvendige hjemmel, eller at Femern A/S på anden vis får mandat fra transportministeren til at udmønte aftalen. Som betaling for den usikkerhed, der er i tiden fra sommeren 2022 til udgangen af 2023, kompenseres FLC derudover med tre millioner euro - lidt over 22 millioner danske kroner.

I juni i år har partierne i forligskredsen nikket til indholdet i den betingede aftale. Det betyder, at man nu kan gå i gang med at lave en ny vvm - altså en vurdering af konsekvenserne for miljøet.

Når den er på plads, kan politikerne så ændre anlægsloven, så fabrikken kan bevares. Og forventningen er, at miljøkonsekvensvurderingen og et udkast til den nye lov kan være klar i efteråret 2023. Derefter kan den endelige beslutning om at bevare fabrikken så tages.

Tidsplan for at bevare fabriikken

  • Slutningen af 2023: Udkast til miljøkonsekvensrapport for at bevare fabrikken (fysik og drift) og udkast til ny anlægslov udarbejdes.
  • Begyndelsen af 2023: Udkastene forelægges for transportministeren og forligskredsen.
  • Februar-marts 2023: Miljøkonsekvensrapporten og udkastet til ny anlægslov i høring.
  • April-maj 2023: Høringsnotat udarbejdes og forelægges for transportministeren og forligskredsen.
  • Oktober 2023: Anlægsloven fremsættes til behandling i Folketinget.
Transportministeriet
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ekstern operatør

Som nævnt har et af de store spørgsmål været, hvordan fabrikken skal ejes og drives. Her lægger Sund & Bælt op til, at fabrikken og den tilhørende arbejdshavn skal ejes af et nyt datterselskab under Sund & Bælt.

Det skal sikre Sund & Bælt kontrol over fabrikken, så Sund & Bælt kan prioritere, at fabrikken bruges til at støbe elementer til statslige projekter. Men Sund & Bælt skal ikke være ansvarlig for driften og produktionen.

Den del skal i stedet klares af en ekstern operatør, der skal findes efter et udbud, og den eksterne operatør kan for eksempel være eksisterende havneselskaber eller lignende. Den præcise jura i en sådan model skal dog lige på plads.

Sund & Bælts udspil er i øvrigt, at de statslige projekter skal have adgang til at kunne benytte fabrikken til kostpris - de skal altså alene betale marginalomkostningerne ved at få produceret.

Sund & Bælt vurderer også, at der vil være stor efterspørgsel efter både fabrikken og havnen, ikke blot til store bro- og tunnelprojekter som Østre Ringvej, kattegatforbindelsen, en ny limfjordstunnel med mere, men også til de energiøer, der tales så meget om.

Her skal der opstilles gigantiske vindmøller, der bliver så store, at der vil være brug for at støbe meget store fundamenter, der kan udskibes, og her er fabrikken og havnen i Rødbyhavn oplagte at tage i brug.

Sund & Bælt vurderer også, at fabrikken vil kunne finde kunder i udlandet og i havvindmølleindustrien i øvrigt. Der er nemlig mange planer om havvindmølleparker rundt omkring, og det giver et pres på produktionskapaciteten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På plads i 2023

Endnu er der kun tale om anbefalinger fra Sund & Bælt, men forventningen er som nævnt, at planerne kan konkretiseres i løbet af det næste halve års tid, så politikerne får noget mere håndfast at tage stilling til i foråret 2023.

Og der er et vist tidspres.

Fabrikken ventes nemlig at være færdig med at støbe elementer til Femern-forbindelsen i 2026, og hvis den kort derefter skal kunne bruges til andre projekter, vil det være mest optimalt, at en ny operatør kan begynde planlægningen af det i løbet af 2023.

Læs mere i Folketidende torsdag.

  • 00 FEM F Rød Femern byg 29
    Partierne i Femern Bælt-forligskredsen - det vil sige Venstre, Liberal Alliance, De Konservative, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, De Radikale og SF - bakker fortsat op om at bevare elementfabrikken, og nu har Sund & Bælt præsenteret et forslag til, hvordan det kan gøres. Her er fabrikken fotograferet i juni. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

112

Bil i brand på motorvejen

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Lolland

Efter voldsom brand: Militærmuseum genopstår

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Nu skal pengene findes: Besparelser for 16 millioner kroner sendes i høring

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem

Indland

Over 800 butikker vil donere overskudsmad i påsken

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Kæmpe kovending: Alligevel flertal for omfartsvej

Lolland

Engang var den Danmarks bedste Aldi: Nu åbner den snart som Rema 1000

Guldborgsund

Revyen solgte ud: - Nu skal vi lige komme os over chokket