BANDHOLM: Allerede i efteråret 2019 tog Bandholm Børnehus fat på at optimere læringsmiljøet udendørs på legepladsen.
- Vi var bevidste om, at det ville blive en langstrakt opgave. For lige som vi anskuer vores indendørs faciliteter ud fra et læringsmiljø perspektiv, skal vi gøre det samme med legepladsen, siger Pia Christoffersen, leder i Bandholm Børnehus.
Første skridt i 2019 var at få opsat motorikbane og landsby og få lavet den ujævne tumleplads tæt på multihytten.
Derefter blev der sat gang i ”Haven i Haven”, hvor vuggestuen har fået deres helt egen have.
- Ved at ramme haven ind blev det muligt for vuggestuebørnene at være vilde på deres præmisser, udfolde sig og sanse samt fordybe sig i deres interesser, uden at der kommer børn fra børnehave for at hjælpe. Nu er det nemlig muligt at lukke lågen og sige nej-tak til besøg af børnehavebørnene, forklarer Pia Christoffersen.
I haven, som børnehavebørnene tumler sig i hverdagen, er der også sket store forandringer.
Snoren klippet til klatrestativ
Mandag 10. oktober klokken 10.20 kunne Børnehuset så endelig indvie det længeventet klatrestativet. Der blev sat et stort komma, og dermed en lille pause i udviklingen af legepladsen.
- Alle børn indtog klatrestativet på én gang. Alle kom op, rundt, ned og igennem uden problemer – alle børn viste hensyn til hinanden, hjalp og inspirerede hinanden, fortæller Pia Christoffersen og fortsætter:
- At have faciliteterne og et højt læringsmiljø på legepladsen, kan ikke stå af alene eller sikre børnenes trivsel, udvikling og læring. Hertil kommer det pædagogiske personale og deres kompetencer. Derfor blev den nyligt afholde pædagogiske dag brugt på lige netop legepladsen. Personalet skulle ud og se legepladsen med ”nye øjne” og ud fra Bandholm Børnehus’ pædagogiske læreplan, der blandt andet beskriver, at vi i Bandholm Børnehus vægter legen, fællesskabet og sociale kompetencer højt, samt at vi følger børnenes spor.
- Dagen endte med, at personalet har fået nye ideer, andre måder at anskue legepladsens læringsmiljø på og hvor vigtig deres rolle er for børnenes trivsel, udvikling og læring i legepladsens læringsmiljø. Personalet fik tidlige lavet konkrete handleplaner for legepladsens læringsmiljø. Henover den næste periode vil dette udfolde sig, udvikle sig og blive en fast del af kulturen i Bandholm Børnehus. Så nu er det kun fantasien, der sætter grænser for de lege som kan udfoldes på klatrestativet, slutter Pia Christoffersen.