RØDBYHAVN: De sidste tre uger har nedrivningsarbejdet på den gamle betonbro til færgeleje 1 i Rødbyhavn været i gang.
Da Scandlines' administrationsbygning stod klar i 1963 på havnen i Rødbyhavn, var det kun muligt at køre op på færgernes øverste dæk fra havnens færgeleje 2.
Efterfølgende blev der dog bygget en bro ovenpå administrationsbygningen, der fra 1960'erne til 1997 nåede op til færgernes øverste dæk fra leje 1 i havnen.
I 1997 blev dobbeltender-færgerne indsat på færgeruten til Puttgarden med dertilhørende nye færgelejer, hvorefter broen ikke længere havde forbindelse til færgerne.
Leje 1 skal fremover være oplæggerleje for dobbeltender-færgerne, og i den forbindelse er en større ombygning i gang.
I begyndelsen af juni blev træbeklædningen i lejet nedtaget af et firma, der genbruger træet til møbler.
I uge 28 begyndte nedtagningen af den gamle betonbro.
Inden selve broen kunne fjernes, skulle asfaltbelægningen graves af, da betonen vil blive genbrugt i eksempelvis vejbyggeri.
Som en del af forberedelserne til Scandlines' nye emissionsfrie færge bliver den fritstående del af betonbroen til lejet fjernet.
Scandlines forventer, at nedtagningsarbejdet er færdigt i midten af august.