LOLLAND: Som en del af ny lovgivning på affaldsområdet, hvor husholdningsaffald fremover skal sorteres i 10 fraktioner - eller dele, om man vil, skal landets kommuner vedtage nye affaldsregulativer.
Flere kommuner har allerede indført de nye regler, og her sorterer borgerne nu affaldet i langt større omfang end tidligere.
Så langt er vi endnu ikke kommet på Lolland-Falster, men tiden begynder at nærmere sig. Lolland Kommune oplyser i en pressemeddelelse, at hvis det hele går efter planen, vil indsamlingen af affald på den nye måde kunne påbegyndes i begyndelsen af februar næste år - altså om knapt et halvt år.
Vil ske gradvist
Udrulningen af den nye indsamlingsmetode vil dog ske gradvist, så det er ikke alle, der skal sortere i 10 fraktioner fra februar, men når vi når sommerferien til næste år - altså i 2023 - skulle alle husstande på Lolland og Falster være omfattet af den nye ordning.
Sagen om den fremtidige affaldssortering har været behandlet på et møde i Lolland Kommunes klima-, teknik- og miljøudvalg i går, mandag, efter at man i første omgang havde udsat sagen fra et tidligere møde, fordi der var tvivl om tallene bag de forskellige beregninger.
Det er der kommet styr på nu, så udvalget ifølge pressemeddelelsen fra kommunen er blevet betrygget i, hvordan de forskellige skøn er foretaget, og hvad konsekvenserne vil være for borgerne.
Ingen ekstraregning
Politikerne har blandt andet været meget optaget af, om der kommer en ekstraregning til borgere i områder med vanskelige tilkørselsforhold, fordi de nye skraldebiler er større end de gamle.
- Men på mødet stod det klart, at der ikke kommer nogen ekstraregning for de ejendomme, der har problematiske tilkørselsveje. Det skyldes, at Refa har indgået aftale med renovatøren om, at affaldet uden merbetaling afhentes fra alle ejendomme indtil oktober 2024 for rest- og madaffald og oktober 2025 for glas-, metal- og papiraffald. Det er en rigtig god nyhed for vores borgere, siger næstformand i klima-, teknik- og miljøudvalget Muj Berisha (S) i pressemeddelelsen.
Refa skal i de kommende år selv indsamle plast, mad- og drikkekartoner, og det betyder ifølge pressemeddelelsen fra Lolland Kommune, at Refa opnår en mere præcis viden om, hvilke ejendomme der har problematiske tilkørselsforhold. Så når Refa om nogle år skal udbyde affaldsindsamlingen, vil det være nemmere at vurdere, hvad det koster at indsamle affaldet på de ejendomme, der har de problematiske tilkørselsforhold.
- Refa har endvidere foreslået, at plast og mad- og drikkekartoner kan opbevares i en beholder i stedet for en plastsæk. Hvis borgeren tilkøber en beholder, vil den blive tømt hver fjerde uge. Og har man yderligere behov, er der mulighed for at supplere med plastsække. Der er ingen begrænsning på, hvor mange sække der kan sættes frem på løsningsdagen. Sækkene kan desuden også afleveres på genbrugspladserne, skriver kommunen.
Mulighed for at leje beholder
Hvis man ønsker at leje en beholder, vurderes det, at det vil medføre en årlig stigning af renovationsgebyret på 300 kroner. For husstande, som ikke ønsker at leje eller tilvælge en beholder, men kun ønsker at benytte plastsække, vil der ikke være nogen prisstigning, oplyser kommunen.
- Klima-, teknik- og miljøudvalget indstiller over for byrådet, at borgerne skal have den valgmulighed, som Refa har skitseret. Der er mange nye vaner, der skal implementeres, når vi alle skal sortere vores affald i 10 fraktioner, og hvis borgerne kan få valgfrihed til at finde den løsning, der passer dem bedst, så synes vi, de skal have det, siger udvalgets formand Tine Vinther Clausen (V).
Tine Vinther ClausenKlima-, teknik- og miljøudvalget indstiller over for byrådet, at borgerne skal have den valgmulighed, som Refa har skitseret.
Høring i otte uger
Sagen er dog ikke endeligt afgjort endnu. Først skal de nye affaldsregulativer i offentlig høring i otte uger, og det ventes at ske, såfremt byrådet på dets møde 30. august godkender indstillingen fra klima-, teknik- og miljøudvalget.
De nye regulativer, som gælder for husholdninger og en række virksomheder, ventes derfor tidligst at blive godkendt i slutningen af året, og derefter går der yderligere lidt tid, før den nye måde at indsamle affald begynder.