Annonce
Indland

Tysk domstol stopper gravearbejde på Femern-forbindelsen

Arbejdshavnen til Femern Bælt-tunnelen ved Rødbyhavn. Femern-forbindelsen skal forbinde Lolland med den tyske ø Femern. (Arkiv). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Der er både i tid og økonomi taget højde for risikoen for klager, oplyser selskabet bag Femern-forbindelsen.

En tysk domstol har sat en midlertidig stopper for dele af gravearbejdet i den tyske ende af Femern-forbindelsen.

Det skriver Flensborg Avis.

Det er Tysklands øverste domstol i administrative spørgsmål, Bundesverwaltungsgericht i Leipzig, som har truffet afgørelsen.

Domstolen har ifølge avisen Schleswig-Holsteinische Zeitungsverlag (SHZ) fulgt en klage fra en borgergruppe over forbindelsen.

- Det er en overraskende succes, der ikke skal undervurderes, siger gruppens advokat, Wilhelm Mecklenburg, til SHZ.

Borgergruppen søgte torsdag om at få gravearbejdet ved en række fredede rev på linjeføringen midlertidigt stoppet, indtil en domstol vil have taget stilling til en begæring fra gruppen om cirka tre måneder.

Det er denne ansøgning, som domstolen har godkendt.

Afgørelsen betyder, at der indtil videre ikke må graves ved revene.

I slutningen af 2020 afviste domstolen klager og tillod gravearbejde ved revene. Det var dog med det forbehold, at nogle af dem fra dansk side skulle genetableres andre steder på bunden af Femern Bælt.

Med afgørelsen gav domstolen grønt lys til de første spadestik på tysk side.

Det er denne afgørelse, som borgergruppen har klaget over. Og det fører nu til et midlertidigt stop for gravearbejdet ved revene.

Femern A/S oplyser til Ritzau, at man er i gang med at forberede en besvarelse af klagen fra borgergruppen.

- Vi har taget højde for risikoen - både i tid og økonomi - for, at klager fra kritikere i Tyskland i revspørgsmålet kunne påvirke anlægsarbejdets planlagte udførelse i det kystnære område ved Femern.

- Øvrige anlægsarbejder på tysk og dansk side vil under alle omstændigheder fortsætte som planlagt, siger kommunikationschef Morten Kramer Nielsen i en skriftlig kommentar.

Femern-forbindelsen skal forbinde Lolland med den tyske ø Femern.

Forbindelsen ventes at stå klar i 2029 og vil være en 18 kilometer lang sænketunnel under vandet, hvor der både kan køre biler og tog.

Det vil tage ti minutter at køre i bil gennem tunnelen og syv minutter i tog. Planlægningen af Femern-forbindelsen har været over 25 år undervejs, og byggeriet er kommet i gang langt senere, end det oprindeligt var planlagt.

Artiklen hos Flensborg Avis
Annonce
Annonce
Femern

Nyt supermarked kan blive lokal købmands redning

Annonce
Guldborgsund

Stemmer man ja eller nej, hvis man er i tvivl?

Annonce
Forsiden netop nu
Sport

LIVE: Nykøbing FC - AC Horsens

Lolland

Tak for kaffe - varmeregningen stiger med 83 procent på plejehjem

Guldborgsund

Formand jubler over lave ledighedstal: Endelig er vi på landsgennemsnittet

Dølle

Dølle-drabet: Politiet efterlyser video-optagelser

Sport

Jessen foran kontraktudløb: - Jeg elsker at være i NFC

Guldborgsund

Børn slog alarm om naturbrand

Lokal nyt

Indsatsen nedjusteres, men det er stadig muligt at blive vaccineret mod covid-19

Lolland

Mindre brand ved sundhedscenter

Lolland

Tyverier fra utallige køretøjer

Sport

Lokal racerkører har taget spidsen i årets Super GT-serie

Guldborgsund

Hurtig indsats fra beboere hindrede brand i at sprede sig

Lolland

Dannebrogsfaner "uønsket" ved dronningebesøget

112

Unge drenge brød ind i fitnesscenter og begik hærværk

Annonce
Sport

Elma lavede 21 mål i rekordsejr

Guldborgsund

Godt vejr betyder flere gæster

Lolland

Ældreminister fik gode råd fra frontpersonale

112

Ubudne gæster kom med vin og kage

Erhverv

Poul Nyrup besøgte lærlinge på Femern-byggeplads

Lolland

Opholdssted rykker ind i nedlagt skole

Guldborgsund

Klimaaktivister foran sukkerfabrikken: Det er ikke raketvidenskab, det her

Lolland

Landsbyordninger truet af lukning

Annonce
Annonce