FEMERN: Han er kendt som den populære danske borgmester i Rostock, men i juni blev Claus Ruhe Madsen transportminister i delstaten Slesvig-Holsten - og i den funktion besøgte han fredag Femern-byggeriet i Rødbyhavn.
Byggeriet er nemlig det største infrastrukturprojekt, han har med at gøre som trafikminister, og han var på besøg for at se byggeriet med sine egne øjne i stedet for bare at læse om det. Sammen med flok tyske journalister og Folketidende blev han i minibus kørt rundt på byggepladsen, og Claus Ruhe Madsen havde flittigt sin mobiltelefon oppe for at filme.
For besøget gjorde indtryk - blandt andet da han så arbejdet med at grave det bassin, elementerne vil blive trukket ud i, så de kan sejles ud på plads.
- Jeg synes, det var meget imponerende at komme kørende oppe på det gamle dige og se ned, hvor lille en gravko er, sagde han og gav i det hele taget udtryk for stor begejstring.
- Det er et projekt, vi har drømt om i årtier, og lige pludselig bliver det virkelighed. Det er meget spændende, og jeg er selvfølelig også meget glad for, at jeg som dansker og tysk minister ovre på den anden side kan kigge herover og se, at vi er kommet i gang, sagde han.
Masser af muligheder
Claus Ruhe Madsen er dog også opmærksom på, at det langt fra er alle i Tyskland, der deler hans begejstring. Faktisk er der stadig en del modstandere af byggeriet. Men han vil arbejde for at få overbevist dem om, at projektet er godt.
- Nu gælder det på tysk side om at få folk gjort lidt mere optimistiske - at få dem trukket med og sige, vi har jo masser af muligheder, og vi skulle tage at udnytte dem. Jeg har indtrykket af, at vi i Danmark har været lidt bedre til at få solgt idéen. Og man har opdaget, at det virkelig kan give Lolland-Falster en rigtig god mulighed, sagde han og forklarede, at det i den forbindelse er vigtigt at se byggeriet.
Claus Ruhe Madsen, transportminister i Slesvig-HolstenNu gælder det på tysk side om at få folk gjort lidt mere optimistiske - at få dem trukket med og sige, vi har jo masser af muligheder, og vi skulle tage at udnytte dem.
- Det er vigtigt at se, det ikke kun er et projekt på tegnebordet, men at det er i gang. Se, hvor imponerende et byggeri, det er! sagde han og tilføjede, at det også er vigtigt at gå i dialog med skeptikerne.
- Få fortalt, at vi har chancer for kulturel udveksling. Vi kan lave håndbold- og fodboldturneringer, og vi kan få udstillinger op at stå - vi skal bare lige igennem tunnellen. Og vi har også erhvervsmæssige fordele på begge sider. Vi får forbundet København og Hamborg på en helt speciel og hurtig måde og kan få bragt gods på skinner. Så man kan faktisk opdage, der er en hel masse fordele, sagde han.
Travlt inden 2029
Som minister har han også fået ansvaret for, at trafikken vil glide på den tyske side. Og her venter et stort arbejde med at gøre veje, broer og skinner klar. Det vil kræve arbejde, der vil give køer, mens de står på.
- Det er der nogle folk, der er meget kede af, men sådan er det nok altid, når man laver store projekter, bemærkede han.
Om det hele så når at blive klar til tunnelens åbning i 2029 ville han ikke love.
- Jeg tror i hvert fald, vi skal passe meget på, hvis vi skal nå det. Det er meget kompliceret, og der er mange klager, vi skal have styr på, og der skal laves både skinner, bro og vej, så der er nok at se til. Det bliver i hvert fald en meget knap sag. Men det ville være trist, hvis togene skulle holde på halvvejen, men det er ikke noget, man kan garantere for i dag, bemærkede han.
- Jeg kan kun garantere for, at jeg i hvert fald holder øje med de folk, der har med det at gøre, sagde han.