Annonce
Femern

TYSK MINISTER: TYSKERNE SKAL SE MERE POSITIVT PÅ FEMERN-PROJEKTET

Claus Ruhe Madsen, der er nyudnævnt minister for transport i delstaten Slesvig-Holsten, blev fredag vist rundt på Femern-byggepladsen og var imponeret over, hvad han så. Foto: Anders Knudsen
Som nyudnævnt transportminister i Slesvig-Holsten vil Claus Ruhe Madsen med de danske aner bearbejde tyske modstandere af Femern-projektet.

FEMERN: Han er kendt som den populære danske borgmester i Rostock, men i juni blev Claus Ruhe Madsen transportminister i delstaten Slesvig-Holsten - og i den funktion besøgte han fredag Femern-byggeriet i Rødbyhavn.

Byggeriet er nemlig det største infrastrukturprojekt, han har med at gøre som trafikminister, og han var på besøg for at se byggeriet med sine egne øjne i stedet for bare at læse om det. Sammen med flok tyske journalister og Folketidende blev han i minibus kørt rundt på byggepladsen, og Claus Ruhe Madsen havde flittigt sin mobiltelefon oppe for at filme.

For besøget gjorde indtryk - blandt andet da han så arbejdet med at grave det bassin, elementerne vil blive trukket ud i, så de kan sejles ud på plads.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg synes, det var meget imponerende at komme kørende oppe på det gamle dige og se ned, hvor lille en gravko er, sagde han og gav i det hele taget udtryk for stor begejstring.

- Det er et projekt, vi har drømt om i årtier, og lige pludselig bliver det virkelighed. Det er meget spændende, og jeg er selvfølelig også meget glad for, at jeg som dansker og tysk minister ovre på den anden side kan kigge herover og se, at vi er kommet i gang, sagde han.

Inden Claus Ruhe Madsen kom ud på selve byggepladsen, fik han en introduktion i Femern A/S' besøgscenter, hvor direktør Henrik Vincentsen fortalte. Claus Ruhe Madsen spurgte - halvt i spøg - om han vil kunne cykle igennem tunnelen, men den er kun til tog og biler. Henrik Vincentsen var dog ikke afvisende over for at lave et cykelløb gennem tunnellen, inden den åbnes for biltrafikken. Foto: Anders Knudsen

Masser af muligheder

Claus Ruhe Madsen er dog også opmærksom på, at det langt fra er alle i Tyskland, der deler hans begejstring. Faktisk er der stadig en del modstandere af byggeriet. Men han vil arbejde for at få overbevist dem om, at projektet er godt.

- Nu gælder det på tysk side om at få folk gjort lidt mere optimistiske - at få dem trukket med og sige, vi har jo masser af muligheder, og vi skulle tage at udnytte dem. Jeg har indtrykket af, at vi i Danmark har været lidt bedre til at få solgt idéen. Og man har opdaget, at det virkelig kan give Lolland-Falster en rigtig god mulighed, sagde han og forklarede, at det i den forbindelse er vigtigt at se byggeriet.

Nu gælder det på tysk side om at få folk gjort lidt mere optimistiske - at få dem trukket med og sige, vi har jo masser af muligheder, og vi skulle tage at udnytte dem.

Claus Ruhe Madsen, transportminister i Slesvig-Holsten
De tre haller, tunnelelementerne skal bygges i, er godt på vej, og det første rigtige støbearbejde ventes at gå i gang omkring årsskiftet - måske allerede i år, måske først i begyndelsen af næste år. Foto: Anders Knudsen

- Det er vigtigt at se, det ikke kun er et projekt på tegnebordet, men at det er i gang. Se, hvor imponerende et byggeri, det er! sagde han og tilføjede, at det også er vigtigt at gå i dialog med skeptikerne.

- Få fortalt, at vi har chancer for kulturel udveksling. Vi kan lave håndbold- og fodboldturneringer, og vi kan få udstillinger op at stå - vi skal bare lige igennem tunnellen. Og vi har også erhvervsmæssige fordele på begge sider. Vi får forbundet København og Hamborg på en helt speciel og hurtig måde og kan få bragt gods på skinner. Så man kan faktisk opdage, der er en hel masse fordele, sagde han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Travlt inden 2029

Som minister har han også fået ansvaret for, at trafikken vil glide på den tyske side. Og her venter et stort arbejde med at gøre veje, broer og skinner klar. Det vil kræve arbejde, der vil give køer, mens de står på.

- Det er der nogle folk, der er meget kede af, men sådan er det nok altid, når man laver store projekter, bemærkede han.

Et første - halvt - fundament er blevet prøvestøbt i begyndelsen af juli og er ved at blive analyseret for at sikre, betonnen og armeringerne er, som de skal være. På et område bag prøvestøbningen er man i gang med at lave fundamentet til en hal, hvor armeringerne skal produceres. Foto: Anders Knudsen

Om det hele så når at blive klar til tunnelens åbning i 2029 ville han ikke love.

- Jeg tror i hvert fald, vi skal passe meget på, hvis vi skal nå det. Det er meget kompliceret, og der er mange klager, vi skal have styr på, og der skal laves både skinner, bro og vej, så der er nok at se til. Det bliver i hvert fald en meget knap sag. Men det ville være trist, hvis togene skulle holde på halvvejen, men det er ikke noget, man kan garantere for i dag, bemærkede han.

- Jeg kan kun garantere for, at jeg i hvert fald holder øje med de folk, der har med det at gøre, sagde han.


  • Rød Femern minister 03
    Claus Ruhe Madsen, der er nyudnævnt minister for transport i delstaten Slesvig-Holsten, blev fredag vist rundt på Femern-byggepladsen og var imponeret over, hvad han så. Foto: Anders Knudsen
  • Rød Femern minister 25
    Inden Claus Ruhe Madsen kom ud på selve byggepladsen, fik han en introduktion i Femern A/S' besøgscenter, hvor direktør Henrik Vincentsen fortalte. Claus Ruhe Madsen spurgte - halvt i spøg - om han vil kunne cykle igennem tunnelen, men den er kun til tog og biler. Henrik Vincentsen var dog ikke afvisende over for at lave et cykelløb gennem tunnellen, inden den åbnes for biltrafikken. Foto: Anders Knudsen
  • Rød Femern minister 12
    De tre haller, tunnelelementerne skal bygges i, er godt på vej, og det første rigtige støbearbejde ventes at gå i gang omkring årsskiftet - måske allerede i år, måske først i begyndelsen af næste år. Foto: Anders Knudsen
  • Rød Femern minister 20
    Et første - halvt - fundament er blevet prøvestøbt i begyndelsen af juli og er ved at blive analyseret for at sikre, betonnen og armeringerne er, som de skal være. På et område bag prøvestøbningen er man i gang med at lave fundamentet til en hal, hvor armeringerne skal produceres. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
112

Lokale helte slukker brand på lolland

Guldborgsund

Sommerhus-sensation: - Vi har forrygende travlt

Lolland

Lokal håndboldklub fik "uvurderlig hjælp"

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Lolland-Falser

Stigende vandstande og voldsomme storme har konsekvenser: Flere og flere melder sig

Guldborgsund

35 biler til start i lokalt påskerally

Sport

Bredahl efter sejrsmål i overtiden: - En kæmpe forløsning

Sport

Bruun Jørgensen: - Det blev en underlig oplevelse

Nakskov

Familieforretning fylder 50 år: - Snakketøjet har jeg efter min far

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Annonce
Annonce
112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé