Annonce
Bolig og livsstil

Undgå bøde: Kend faldgruberne omkring cykellygter

39 procent af danske cyklister "vil cykle forsigtigt videre", selv om de har glemt lygterne. 5 procent ville være ligeglade og cykle fuldstændigt som normalt, selv om de havde glemt lygter. Det viser en ny rundspørge fra Kantar Gallup og Rådet for Sikker Trafik. (Arkivfoto). Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Mange cyklister bryder enten bevidst eller uforvarende reglerne for cykellygter. I bedste fald koster det 700 kroner i bøde - i værste fald koster det ulykker.

Om vinteren er det ofte mørkt, når man cykler på arbejde, mørkt når man cykler hjem, og mørkt når man henter ungerne.

Derfor skal der lys på cyklen. Men her ser mange cyklister lidt for stort på reglerne.

44 procent af danskerne vil eksempelvis cykle alligevel, selv om de har glemt lygterne. Det viser en rundspørge fra Kantar Gallup og Rådet for Sikker Trafik.

- Der er simpelthen for mange, som ser stort på reglerne eller vil tage chancen. Og det kan blive virkelig farligt, siger Pernille Ehlers, der er chefkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.

Det skyldes, at man som cyklist er svær at se uden lys.

Det oplever man dog typisk ikke selv som cyklist, fordi man frit kan kigge sig omkring og se de andre, siger Pernille Ehlers.

- Men inde fra en bil kan det være enormt svært at se en cyklist i mørket. Der er blinde vinkler, spejlinger i ruderne og konkurrerende lys fra andre biler, uddyber hun.

Samtidig er billygter blevet kraftigere, fordi flere er overgået til LED.

- Det betyder, at alt, hvad der ikke har lys på, eller som ligger uden for lyskeglen, er blevet forholdsvis sværere at se, uddyber Pernille Ehlers.

En anden faldgrube er lysforholdene.

Nogle tror, at man kun skal køre med lygter, når det er mørkt.

Men det er også lovpligtigt i tåge, kraftig regn eller slud.

- Igen skal man huske på, at bilisterne får nedsat sigtbarhed, når der er sne og regn på ruderne, siger Pernille Ehlers.

For nylig var politiet tilsvarende ude og slå på tromme for, at bilister kører med lys i vintermånederne - også selv om det ikke er blevet mørkt.

Og apropos spørgsmålet om mørke eller ej er det endnu en faldgrube.

Nogle bruger eksempelvis gadelygterne som pejlemærke for, om de selv skal have lygter på cyklen.

Men det duer ikke, forklarer Pernille Ehlers.

- I stedet skal man navigere efter den såkaldte lygtetændingstid, som er fra solnedgang til solopgang. Hvis du er i tvivl, så kør med lys, råder hun.

En anden faldgrube er lygter, som giver falsk tryghed.

Det gælder eksempelvis meget små cykellygter med knapcellebatterier.

Nogle modeller lever ikke op til kravene, fordi de er købt på nettet fra udlandet. Andre modeller lever måske nok op til lovkravene ved køb, men bliver hurtigt drænet for batteri.

- Hvis du tror, du kører med lys bagpå, men du reelt ikke gør - så er det jo en falsk tryghed. Til gengæld kan de små lygter være fine som backup i en nødsituation, siger Pernille Ehlers.

Husk også at have styr på selve monteringen.

Lygterne skal være "fastgjort til køretøjet på en måde, der sikrer, at lygten ikke ændrer indstilling under kørslen", lyder det i "Bekendtgørelsen om cyklers indretning og udstyr", oplyser retsinformation.dk.

Samtidig skal "lygtens kernestråler pege henholdsvis lige fremad og lige bagud".

Derfor er det hverken tilstrækkeligt at montere baglygten på en rygsæk eller tænde den røde diodelampe, som sidder i nakken på flere cykelhjelme.

- Men det kan igen være et fint supplement til lyset på cyklen, tilføjer Pernille Ehlers.

I den omvendte grøft duer det heller ikke, at du har en projektør af en forlygte, som blænder.

Cykellygter må nemlig ikke blænde den øvrige trafik, oplyser retsinformation.dk.

Og i bekendtgørelsen for cyklers udstyr lyder det, at "forlygter, som er beregnet til anvendelse på en ubelyst vej, skal være indstillet med et fald".

- Det kan eksempelvis være en forlygte på en elcykel, som ofte er kraftig. Så sørg for, at den er vippet lidt nedad, nævner Pernille Ehlers.

/ritzau fokus/

Hver tredje bilist har ofte oplevet cyklister uden lys, som derfor var svære at se. Det viser en rundspørge fra Rådet for Sikker Trafik. (Arkivfoto). Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Overvej magnetlygter eller fastmonterede dynamolygter, hvis du ofte glemmer lygterne. Det anbefaler Rådet for Sikker Trafik. (Arkivfoto). Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
112

NATLIGT INDBRUD HOS KØBMAND: POLITIET EFTERLYSER VIDNER

Annonce
Landbrug

STOR TILFREDSHED MED HØSTEN: - DET SER RIGTIG GODT UD

Annonce
Forsiden netop nu
112

RØG FRA GARAGE-BRAND SPREDTE SIG TIL HUS

Guldborgsund

OPGAVE I UDBUD: HVEM SKAL LEVERE MAD OG DRIKKE TIL STUDERENDE?

112

TRE NARKOBILISTER STOPPET

112

FULD BILIST RAMTE AUTOVÆRNET

Lolland

RØDBY VÆRT FOR DM I GOKART - OG FORUDE VENTER EM

Guldborgsund

HEMMELIGT PROJEKT OM KUNST TIL SYDSPIDSEN

Guldborgsund

BØRNETALLET STIGER: PAVILLONER SKAL SKABE MERE PLADS I BØRNEHUS

Sport

KAMP MOD JURASTUDERENDE KAN FÅ JURIDISK EFTERSPIL

Lolland

FØRSTE SKOLEDAG: - VI ER KOMMET TIL MARIBO FOR BØRNENES SKYLD

Guldborgsund

FORMAND FOR BYLAV: - ET SKRÅPLAN AT LADE BYGNINGER FORFALDE, SÅ DE KAN RIVES NED

Lolland

FORÆLDRE TIL MULTIHANDICAPPET PIGE: KOMMUNEN STRAFFER OS FOR AT VÆRE KRITISKE

Lolland

BRAGENDE SUCCES: OPERAFESTIVAL VENDER TILBAGE

Vejr

SOMMERVEJRET FORTSÆTTER: OP TIL 29 GRADER PÅ LOLLAND I WEEKENDEN

Annonce
Sundhed og sygehus

REGION SJÆLLAND LAVER HANDLEPLAN: SKAL FOREBYGGE AMPUTATIONER

112

KVINDE RAMT AF BIL I FODGÆNGERFELT

112

TUK-TUK OG BIL I SAMMENSTØD - MAND KØRT PÅ SYGEHUSET

Guldborgsund

SE BILLEDERNE: BAKKESANGERINDER DANSEDE, STRUTTEDE OG GJORDE KINDERNE RØDE

112

BRÆNDENDE STJÅLET BIL SPÆRREDE VEJ - TO YNGRE MÆND SET LØBE VÆK

Femern

REGERINGEN OVERVEJER AT LADE TUNNELFABRIKKEN VED RØDBYHAVN BESTÅ EFTER FEMERN-BYGGERIET

Lolland

UDSAT FOR VOLD PÅ CAFÉTOILET

112

SPRITBILIST FORSØGTE AT STIKKE AF FRA POLITIET

Annonce
Annonce