Annonce
Lolland

V vil fremtidssikre lokalbanerne

Venstres spidskandidat til regionsrådsvalget, Jacob Jensen (til venstre) tog i går en tur med Lollandsbanen sammen med de lokale byråds- og regionsrådskandidater Benny Damgaard (i midten) og Peter Larsen. Og for en god ordens skyld: efter at billedet var taget, tog de mundbind på igen. Foto: Anders Knudsen

Regionerne skal sikres muligheder for at kunne opgradere skinner og tog.

LOLLAND På Christiansborg forhandler partierne i øjeblikket om fremtidens infrastruktur, og her er vedligeholdelse af lokalbaner som Lollandsbanen en af de ting, der skal findes enighed om.

De forhandlinger er folketingsmedlem Jacob Jensen (V) optaget af. Han er nemlig også medlem af regionsrådet og kan se, at der skal gøres noget. Det statstilskud, Region Sjælland får til sine lokalbaner, rækker nemlig ikke til meget mere end den daglige drift.

Men efterhånden som banerne bliver gamle, opstår der behov for nye skinner og nye tog.

- Og har vi ikke en model på plads for finansieringen af det, får vi et problem, sagde han, da han fredag mødtes med de to Venstre-kandidater Benny Damgaard og Peter Larsen og kørte en tur med Lollandsbanen fra Maribo til Nakskov og retur.

Om bord på toget fortalte Jacob Jensen de to partifæller - der begge stiller op til både byrådet og regionsrådet - at Region Sjælland får omkring 15 procent af de penge, staten giver landets regioner til at drive lokalbanerne.

Men dem er der 13 af i Danmark, og de fire ligger i Region Sjælland, som også målt på antal skinne-kilometer har en større opgave end de øvrige regioner. Derfor er fordelingen af midlerne mellem regionerne skæv, argumenterede han.

Men nok så vigtigt er det altså, at regionerne sikres midler til at foretage større vedligeholdelsesopgaver. Her har SF og Venstre fundet sammen og krævet, at regeringen skal komme med et forslag til en finansieringsmodel.

Det har fået transportminister Benny Engelbrecht (S) til at melde ud, at han er åben for at prioritere fordelingen af midlerne mellem regionerne anderledes. Men der skal mere til end det, kræver Venstre og SF.

- Isoleret set fra Region Sjælland kan det være udmærket med en anden prioritering. Men det vil ikke løse udfordringen med behovet for udskiftning af skinner, sagde Jacob Jensen og fortalte, at SF er enig.

Jacob Jensen er åben for flere forskellige løsninger. Det kan være at give regionerne flere penge, at give dem mulighed for at låne pengene eller måske at lette på anlægsloftet, så regionerne kan bruge af deres kassebeholdning.

- Det kan også være en kombination. Jeg har ikke lagt mig fast på, præcis hvordan det skal gøres, siger han.

Den lokale spidskandidat til byrådet, Tine Vinther Clausen, kunne ikke køre med, men fik mødt de togrejsende partifæller, inden de steg på toget. Foto: Anders Knudsen

Direkte tog

Venstres spidskandidat til byrådsvalget, Tine Vinther Clausen, kunne ikke køre med på turen, men nåede at sende "drengene" af sted. Og hun benyttede lejligheden til at minde Jacob Jensen om det lokale ønske om, at der kommer direkte tog mellem Nakskov og København - om ikke andet så om morgenen og om eftermiddagen.

Et ønske, Jacob Jensen deler.

- Vi har talt om det i mange sammenhænge - at der skal komme en direkte forbindelse - både for Lollandsbanen og Odsherredbanen. Det er nogle få tilpasninger, der skal gøres, så det kan lade sig gøre, bemærkede han.

De tre Venstrefolk var i øvrigt enige om, at Lollandsbanen er et afgørende vigtigt stykke infrastruktur.

- Det er en livsnerve, fastslog Jacob Jensen, og Peter Larsen bemærkede, at den er med til at gøre det muligt, at man kan bo på Lolland og pendle til et job i hovedstaden.

- Hvis vi vil landdistrikterne, skal vi gøre det muligt at bo i dem, fastslog han.

Annonce

Dyre ladestationer

Også regionens planer om at indkøbe batteritog blev vendt. Som tidligere omtalt i Folketidende er det ikke givet, at disse tog vil blive indsat på Lollandsbanen. Og projektet er også løbet ind i et problem.

Det har nemlig vist sig, at det bliver langt dyrere end tidligere anslået at opsætte ladestationer til batteritogene - den anslåede pris er vokset fra 30 millioner kroner til omkring 71 milioner kroner. Og særligt dyrt vil det være i Nakskov og Nykøbing Sjælland, mens det er væsentligt billigere i Tølløse, hvor ladestationen vil ligge tæt på køreledningerne fra Nordvestbanen.

- Det er ikke godt nok, bemærkede Jacob Jensen om den overraskende melding.

Annonce
Juletid

DET ER STADIG MULIGT AT SKAFFE JULEANDEN

Annonce
Annonce
Guldborgsund

KRIG OG KLIMAKRISE ER EN DEL AF PRISBELØNNET LOLLIKS HVERDAG

Lolland

JULEHJÆLP: REKORD-DONATION TIL REKORDMANGE ANSØGERE

Guldborgsund

PRIVATSKOLE GODKENDT AF MINISTERIUM

Guldborgsund

AMBITIØS UDVIKLINGSPLAN ER KLAR FOR FÆRGEHAVN

Guldborgsund

MØD DRENGENE PÅ BRÆNDTE EGE

Håndbold

EM-MEDALJETAGERE STILLER OP I NÆSTVED, NÅR SÆSON GENOPTAGES

Lolland

HVEM SKAL VÆRE ÅRETS Ø 2023?

Lolland

HVORDAN SER FREMTIDENS SKOLE UD?

Lolland

- UDVIKLINGEN SKAL KUNNE LØFTE NAKSKOV SOM ET STED AT BO OG BESØGE

Sport

USKARPE NFH TABTE TIL ODENSE

Guldborgsund

UNDERBUKSER OG SUND SKEPSIS KAN BESKYTTE MOD IT-SVINDEL

Lolland

TILFREDSE TRODS MINDRE INDTJENING

Guldborgsund

FORENING HAR AMBITIONER FOR SÆRLIG MOTORSPORT

Guldborgsund

KOMMUNE GIVER LOV TIL NYT VANDVÆRK

Lolland

SHUBBER GAV KONCERT I 91-ÅRIGE ELSES STUE

Guldborgsund

72 NYE BOLIGER STÅR SNART KLAR

Annonce
Guldborgsund

NY PLAN FOR KOBBELSØLEJR

112

MYSTISK BRAND I REDSKABSKUR VED SKOLE

Guldborgsund

SYGEHUS: RS-VIRUS HAR RAMT TIDLIGERE I ÅR

Lolland

HER ARBEJDER MAN MED AT SKAFFE RENT DRIKKEVAND - TIL ALLE

Livsstil

LAN DIN EGEN JULESNAPS - DU KAN GODT NÅ DET

Guldborgsund

91-ÅRIG NYDER STADIG SIN AFTENWHISKY

Lolland

HER ER DER EKSTRA BEHOV FOR SALG AF KLEJNER

Annonce
Annonce