LOLLAND-FALSTER: Tre europæiske togproducenter bød på at levere 14 batteritog til Lokaltog, men kun ét af de tre bud slap gennem nåleøjet. Buddene fra både tyske Siemens Mobility og schweiziske Stadler er blevet diskvalificeret, så kun spanske CAF er tilbage.
CAF’s bud var dog så dyrt, at det har gjort politikerne i Region Sjælland dybt bekymrede. Og det kom som en overraskelse, for politikerne var stillet i udsigt, at batteritogene blot ville medføre en årlig merudgift i forhold til dieseltogene på 2,5 millioner kroner.
- Da man spurgte os: ”Vil I have batteritog?”, var vi helt oppe at køre og havde armene over hovedet, fortæller Felex Pedersen (S), der er næstformand i Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde.
Man CAF’s bud vil indebære en årlig merudgift på 9,5 millioner kroner, og den pris er kun et beskedent mindretal i udvalget parat til at acceptere. Som omtalt torsdag ser et flertal hellere, at der straks laves et nyt udbud - selv om Lokaltogs rådgivere har frarådet det, blandt andet fordi det kan få den modsatte effekt og ende med endnu dyrere tog.
Udbud bør gå om
Men flertallet kan støtte sig til en vurdering fra Siemens Mobility, der er stærkt utilfreds med at have fået vraget sit bud og varsler en klage.
”Vi vurderer, at afvigelserne fra udbudslovgivningen er så alvorlige, at udbuddet bør gå om. Samtidig mener vi, at genudbud fører til lavere pris”, skriver Jesper Kückelhahn Nilson, administrerende direktør for Siemens Mobility, i et brev til Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde.
Jesper Kückelhahn Nilson, administrerende direktør for Siemens MobilityVi vurderer, at afvigelserne fra udbudslovgivningen er så alvorlige, at udbuddet bør gå om. Samtidig mener vi, at genudbud fører til lavere pris.
I brevet skriver han, at buddet fra Siemens Mobility blev dømt ”non-compliant” - det vil sige, at det ikke levede op til betingelserne - på grund af ”tre mindre detaljer”, men det går Tina Ortega, der er advokat for Lokaltog, i rette med. Hun kalder påstanden ”ikke korrekt” og skriver i et kort notat til regionsrådet:
Tina Ortega, advokat for LokaltogDa Siemens’ tilbud ikke opfyldte tre mindstekrav, var Lokaltog ifølge udbudsreglerne forpligtet til at kassere Siemens’ tilbud.
”Siemens’ tilbud er ukonditionsmæssigt - og dermed et tilbud, som Lokaltog ikke måtte tage i betragtning - fordi Siemens’ tilbud ikke overholdt tre såkaldte mindstekrav i udbuddet. Da Siemens’ tilbud ikke opfyldte tre mindstekrav, var Lokaltog ifølge udbudsreglerne forpligtet til at kassere Siemens’ tilbud”.
Direktøren fra Siemens Mobility skriver også, at Lokaltog i udbudsmaterialet skrev, at lave driftsomkostninger blev prioriteret højere end lave investeringsomkostninger. ”Det var en afgørende vuerderingsparameter og udgjorde derfor grundlaget for Siemens Mobility’s design og tilbud”, skriver han og tilføjer, at Lokaltog efterfølgende - efter at buddene var afgivet - ændrede evalueringsmodel, så lave investeringsomkostninger nu blev vægtet højere end lave driftsomkostninger.
Den kritik går Lokaltogs advokat også i rette med:
”Dette er ikke korrekt. Lokaltog har ikke ændret i evalueringsmodellen undervejs i udbuddet”, skriver hun.
Toilet eller ej
Det fremgår også af Jesper Kückelhahn Nilsons brev, at der har været tvivl om, hvorvidt der skal være toiletter i togene. Det er ikke fremgået af udbuddet, og Lokaltog har ikke besvaret Siemens Mobilitys henvendelser om det, skriver han og tilføjer, at det dog er fremgået af en artikel i Lokaltogs medarbejderblad, at et toilet i toget har været et ønske fra regionsrådet og havde høj prioritet.
Men det er heller ikke korrekt, fastslår Tina Ortega, som skriver:
”Om der var toiletter eller ej i de tilbudte tog var ikke en del af evalueringsmodellen, og det har ikke spillet ind ved evalueringen af de indkomne tilbud, om der var toiletter i de tilbudte tog eller ej.”
Men tilbage til håbet om, at et nyt udbud kan give lavere priser. Her skriver Jesper Kückelhahn Nilson:
”Siemens Mobility vurderer endvidere, at Lokaltog kan opnå en lavere pris, hvis de beder om standardløsninger og ikke specielt tilpassede løsninger. Tilsvarende vil et genudbud, der er baseret på standard tekniske og mere balancerede kommercielle vilkår, reducere investeringsomkostningerne og således udgøre et væsentligt bidrag til at håndtere finansieringsomkostningen.”
Folketidende har forgæves bedt om kommentarer fra Siemens Mobility og Stadler.
Folketidende har også spurgt Lokaltog om forskellen på priserne i de tre bud, men administrerende direktør Lars Wrist-Elkjær siger:
- Lokaltog har modtaget tre bud fra de deltagende leverandører, men af respekt for den obligatoriske stand still-periode og den politiske proces i Region Sjælland kan Lokaltog ikke gå i detaljer omkring forskellene på pris eller øvrige parametre i de deltagende leverandørers bud.