NYKØBING: - Plingplong. Toget er aflyst. Vi beklager.
Sådan lød beskeden til rejsende mellem Nykøbing og København 264 gange i månederne december, januar og februar.
147 gange ramte beskeden rejsende, der var på vej til Nykøbing. 117 gange blev toget i den modsatte retning akut aflyst i sidste øjeblik.
I samme periode blev togene også planlagt aflyst i stort omfang.
Når aflysningen kommer, mens passagererne enten sidder i toget eller står på perronen og er klar til at tage af sted, er det voldsomt irriterende, mener pendlertalsmand Alex Fugl fra Lolland-Falster Pendlerklub.
- De planlagte aflysninger kan vi ikke gøre så meget ved. De er møgirriterende, men det kan man som pendler planlægge med. Mest irriterende er de akutte aflysninger, hvor man ikke har en chance for noget som helst, konstaterer han og fortsætter:
- Der er alt, alt for mange aflysninger. Man føler, at Banedanmark ikke tager det seriøst: at de er lidt ligeglade med os hernede.
Svar fra ministeren
Også viceborgmester i Guldborgsund Kommune og medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti, René Christensen, er stærkt utilfreds med de akut aflyste tog på Sydbanen.
Han er selv begyndt at køre i bil på langt de fleste ture frem og tilbage mellem sit hjem på Falster og sit arbejde på Christiansborg på grund af de mange aflysninger.
René Christensen har via transportudvalget i Folketinget stillet spørgsmål til transportminister Trine Bramsen (S) om de aflyste tog mellem Nykøbing og København.
I svaret erkender ministeren, at der har været et højt antal aflyste tog mellem København og Nykøbing i perioden december 2021 til februar 2022.
De planlagte aflysninger løber op i 2.013 afgange, når man lægger aflysningerne i begge retninger sammen.
De skyldes for det meste, at der er et omfattende arbejde i gang med elektrificering, udskiftning af gamle signaler og hastighedsopgraderinger, der på længere sigt skal resultere i flere togafgange og kortere rejsetid til passagererne.
Akutte aflysninger er fuldstændig uacceptable
Det er da heller ikke de planlagte aflysninger, der gør René Christensen vred.
- Jeg er godt klar over, at vi er ved at få forbedret skinnerne, så banen kan blive fremtidssikret og bedre. Det kan man forholde sig til, og det er til at planlægge med. Man kan tjekke køreplanen, inden man går i seng om aftenen, og så planlægge at tage bilen eller et andet tog dagen efter. Men de akutte aflysninger - 264 på tre måneder - er fuldstændig uacceptable. Både som kommunal- og folketingspolitiker er jeg simpelthen rasende, siger René Christensen og fortsætter:
- Vi bruger jo et trecifret milliardbeløb på offentlig transport, fordi vi vil have folk til at tage det offentlige. Men hvis DSB og Banedanmark ikke kan finde ud af at tale med hinanden - eller hvad årsagen til dette nu er - skubber de alle kunderne væk, og det kommer til at tage årtier at få dem tilbage i det offentlige med den service, man har særligt på Sydbanen.
Overholdt ikke gældende sikkerhedskrav
Ministeren har indhentet oplysninger fra DSB og Banedanmark i forbindelse med René Christensens spørgsmål, og her lyder det:
”I forbindelse med ibrugtagningen af det nye signalsystem i december 2021 og frem til januar 2022 var togtrafikken mellem København og Nykøbing Falster desværre påvirket af en række
sporskifter, som ikke overholdt gældende sikkerhedskrav, hvilket i værste tilfælde kan lede til en afsporing af tog. Mens Banedanmark arbejdede på en løsning, blev togdriften reduceret, hvilket blandt betød, at flere afgange mellem København og Nykøbing Falster blev planlagt aflyst. Banedanmark frigav sporene til trafikal drift den 17. januar 2022, hvorefter den fulde køreplan kunne afvikles".
Transportminister Trine Bramsen slutter sit skriftlige svar:
"Det er desværre uundgåeligt på jernbanen, at sporarbejder har konsekvenser for trafikafviklingen og dermed togpassagererne i den tid, de pågår. Når sporarbejderne er færdige, og DSB’s nye eltog er indsat på strækningen, er det forventningen, at der eksempelvis fra Nykøbing Falster Station kommer en hurtig togforbindelse til og fra København hver time på omkring 1 time og 3 minutter".
En god businesscase for DSB
Men det er ikke nok til at tilfredsstille René Christensen.
Han vil igen stille spørgsmål til ministeren for at få oplyst, hvilke tidspunkter på dagen togene aflyses.
- Det er min klare fornemmelse - men det kan jeg ikke bevise - at det sjældent er pendlertogene, der aflyses, for der sidder rigtig mange mennesker, der kan klage over DSB og Banedanmark. I stedet vælger man at aflyse afgange med måske 30 passagerer, hvoraf der kun er fem, der klager over aflysningen. Og så har det jo været en god businesscase for DSB, som sparer penge ved ikke at køre toget. Det er i hvert fald den fornemmelse, man får, siger René Christensen.
Alex FuglDer er en køreplan, og den skal overholdes.
For pendlertalsmand Alex Fugl giver aflysningen af tog med færre passagerer dog god mening.
- Hvis de skal vælge en afgang at aflyse, giver det da god mening at gøre det der, hvor det rammer færrest. Men selvfølgelig skal DSB ikke spekulere i at spare penge. Der er en køreplan, og den skal overholdes, siger Alex Fugl, der også gerne vil se dokumentationen for de aflyste togs tidsmæssige fordeling.
René Christensen, viceborgmester og folketingsmedlem for Dansk FolkepartiVi kan som bosætningskommune ikke leve med at have en offentlig transport, der er så ustabil.
Siger op og flytter
Som byrådspolitiker vil René Christensen nu tage initiativ til, at Guldborgsund Kommune skriver et brev til DSB med budskabet om at gøre det bedre.
- Vi kan som bosætningskommune ikke leve med at have en offentlig transport, der er så ustabil. Vi kan godt leve med aflysninger, fordi man er ved at istandsætte jernbanen, for det får vi jo noget godt ud af til sidst. Men det her er jo uholdbart. Jeg har talt med pendlere, der har sagt deres job op, fordi de ikke kan mere. Og jeg har oplevet folk, der er fraflyttet vores kommune, fordi de simpelthen ikke vil sidde i toget mere, men vælger at flytte tættere på deres arbejde. Vi ofrer mange milliarder på Sydbanen i disse år, og så skulle der jo gerne være lidt kunder tilbage, når toget kommer til at køre igen, siger René Christensen.