Annonce
Nykøbing

Vrede over aflyste tog på Sydbanen

Plingplong. Toget er aflyst. Vi beklager, lød beskeden 264 gange i december, januar og februar på strækningen mellem Nykøbing og København. Arkivfoto: Claus Hansen
På tre måneder blev toget mellem Nykøbing og København planlagt aflyst 2.013 gange, mens det 264 gange blev aflyst uden varsel. Det er uacceptabelt, mener DF's René Christensen. Pendlertalsmand Alex Fugl kalder det møgirriterende og useriøst.

NYKØBING: - Plingplong. Toget er aflyst. Vi beklager.

Sådan lød beskeden til rejsende mellem Nykøbing og København 264 gange i månederne december, januar og februar.

147 gange ramte beskeden rejsende, der var på vej til Nykøbing. 117 gange blev toget i den modsatte retning akut aflyst i sidste øjeblik.

Annonce

I samme periode blev togene også planlagt aflyst i stort omfang.

Når aflysningen kommer, mens passagererne enten sidder i toget eller står på perronen og er klar til at tage af sted, er det voldsomt irriterende, mener pendlertalsmand Alex Fugl fra Lolland-Falster Pendlerklub.

- De planlagte aflysninger kan vi ikke gøre så meget ved. De er møgirriterende, men det kan man som pendler planlægge med. Mest irriterende er de akutte aflysninger, hvor man ikke har en chance for noget som helst, konstaterer han og fortsætter:

- Der er alt, alt for mange aflysninger. Man føler, at Banedanmark ikke tager det seriøst: at de er lidt ligeglade med os hernede.

Svar fra ministeren

Også viceborgmester i Guldborgsund Kommune og medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti, René Christensen, er stærkt utilfreds med de akut aflyste tog på Sydbanen.

Han er selv begyndt at køre i bil på langt de fleste ture frem og tilbage mellem sit hjem på Falster og sit arbejde på Christiansborg på grund af de mange aflysninger.


DF's René Christensen er utilfreds med togafgangene både som folketingsmedlem og byrådspolitiker. Arkivfoto: Jan Knudsen


René Christensen har via transportudvalget i Folketinget stillet spørgsmål til transportminister Trine Bramsen (S) om de aflyste tog mellem Nykøbing og København.

I svaret erkender ministeren, at der har været et højt antal aflyste tog mellem København og Nykøbing i perioden december 2021 til februar 2022.

De planlagte aflysninger løber op i 2.013 afgange, når man lægger aflysningerne i begge retninger sammen.

De skyldes for det meste, at der er et omfattende arbejde i gang med elektrificering, udskiftning af gamle signaler og hastighedsopgraderinger, der på længere sigt skal resultere i flere togafgange og kortere rejsetid til passagererne.

Annonce

Akutte aflysninger er fuldstændig uacceptable

Det er da heller ikke de planlagte aflysninger, der gør René Christensen vred.

- Jeg er godt klar over, at vi er ved at få forbedret skinnerne, så banen kan blive fremtidssikret og bedre. Det kan man forholde sig til, og det er til at planlægge med. Man kan tjekke køreplanen, inden man går i seng om aftenen, og så planlægge at tage bilen eller et andet tog dagen efter. Men de akutte aflysninger - 264 på tre måneder  - er fuldstændig uacceptable. Både som kommunal- og folketingspolitiker er jeg simpelthen rasende, siger René Christensen og fortsætter:

- Vi bruger jo et trecifret milliardbeløb på offentlig transport, fordi vi vil have folk til at tage det offentlige. Men hvis DSB og Banedanmark ikke kan finde ud af at tale med hinanden - eller hvad årsagen til dette nu er - skubber de alle kunderne væk, og det kommer til at tage årtier at få dem tilbage i det offentlige med den service, man har særligt på Sydbanen.

Annonce

Overholdt ikke gældende sikkerhedskrav

Ministeren har indhentet oplysninger fra DSB og Banedanmark i forbindelse med René Christensens spørgsmål, og her lyder det:

”I forbindelse med ibrugtagningen af det nye signalsystem i december 2021 og frem til januar 2022 var togtrafikken mellem København og Nykøbing Falster desværre påvirket af en række

sporskifter, som ikke overholdt gældende sikkerhedskrav, hvilket i værste tilfælde kan lede til en afsporing af tog. Mens Banedanmark arbejdede på en løsning, blev togdriften reduceret, hvilket blandt betød, at flere afgange mellem København og Nykøbing Falster blev planlagt aflyst. Banedanmark frigav sporene til trafikal drift den 17. januar 2022, hvorefter den fulde køreplan kunne afvikles".

Transportminister Trine Bramsen slutter sit skriftlige svar:

"Det er desværre uundgåeligt på jernbanen, at sporarbejder har konsekvenser for trafikafviklingen og dermed togpassagererne i den tid, de pågår. Når sporarbejderne er færdige, og DSB’s nye eltog er indsat på strækningen, er det forventningen, at der eksempelvis fra Nykøbing Falster Station kommer en hurtig togforbindelse til og fra København hver time på omkring 1 time og 3 minutter".

Annonce

En god businesscase for DSB

Men det er ikke nok til at tilfredsstille René Christensen.

Han vil igen stille spørgsmål til ministeren for at få oplyst, hvilke tidspunkter på dagen togene aflyses.

- Det er min klare fornemmelse - men det kan jeg ikke bevise - at det sjældent er pendlertogene, der aflyses, for der sidder rigtig mange mennesker, der kan klage over DSB og Banedanmark. I stedet vælger man at aflyse afgange med måske 30 passagerer, hvoraf der kun er fem, der klager over aflysningen. Og så har det jo været en god businesscase for DSB, som sparer penge ved ikke at køre toget. Det er i hvert fald den fornemmelse, man får, siger René Christensen.

Der er en køreplan, og den skal overholdes.

Alex Fugl

For pendlertalsmand Alex Fugl giver aflysningen af tog med færre passagerer dog god mening.

- Hvis de skal vælge en afgang at aflyse, giver det da god mening at gøre det der, hvor det rammer færrest. Men selvfølgelig skal DSB ikke spekulere i at spare penge. Der er en køreplan, og den skal overholdes, siger Alex Fugl, der også gerne vil se dokumentationen for de aflyste togs tidsmæssige fordeling.

Vi kan som bosætningskommune ikke leve med at have en offentlig transport, der er så ustabil.

René Christensen, viceborgmester og folketingsmedlem for Dansk Folkeparti
Annonce

Siger op og flytter

Som byrådspolitiker vil René Christensen nu tage initiativ til, at Guldborgsund Kommune skriver et brev til DSB med budskabet om at gøre det bedre.

- Vi kan som bosætningskommune ikke leve med at have en offentlig transport, der er så ustabil. Vi kan godt leve med aflysninger, fordi man er ved at istandsætte jernbanen, for det får vi jo noget godt ud af til sidst. Men det her er jo uholdbart. Jeg har talt med pendlere, der har sagt deres job op, fordi de ikke kan mere. Og jeg har oplevet folk, der er fraflyttet vores kommune, fordi de simpelthen ikke vil sidde i toget mere, men vælger at flytte tættere på deres arbejde. Vi ofrer mange milliarder på Sydbanen i disse år, og så skulle der jo gerne være lidt kunder tilbage, når toget kommer til at køre igen, siger René Christensen.

Annonce
Lolland

AFTALE PÅ PLADS: VARMESTRIDEN PÅ PAUSE

Annonce
Annonce
Lolland

TRAFIKSTYRELSEN SKAL HOLDE LOKALTOG I ØRENE

Guldborgsund

OMSTRIDT BYGGERI: NU STOPPER TREDJE CHEF PÅ FJERDE ÅR

Lolland

AFTALE PÅ PLADS: VARMESTRIDEN PÅ PAUSE

Guldborgsund

- MEGET, MEGET TRIST

Guldborgsund

BRÆDDER: - KATASTROFAL KONKURS OG UACCEPTABEL POLITISK HÅNDTERING

Guldborgsund

BO-HUS HAR SAT ET MARKANT AFTRYK

Guldborgsund

FOLKETIDENDE VED BO-HUS: SÅDAN ER STEMNINGEN

Guldborgsund

BO-HUS KONKURS: KOMMUNEN HAR MANGLET DOKUMENTATION FOR STIGENDE UDGIFTER

Guldborgsund

3F-FORMAND: BO-HUS' MEDARBEJDERE ER ULYKKELIGE

Guldborgsund

BO-HUS KONKURS: PROJEKTER FOR OVER 400 MILLIONER I KLEMME

Guldborgsund

KURATOR I BO-HUS: KOMMUNEN FRAVÆLGER LOKALE ARBEJDSPLADSER

Guldborgsund

BO-HUS KONKURS - 100 MAND SENDT HJEM

Guldborgsund

STORSTRØMSBRO: FØRSTE BRODRAGER SKAL NU PÅ PLADS

Sport

FORLÆNGER MED FORMSTÆRK KEEPER

Lolland

DE FLESTE SMÅBØRNSFORÆLDRE VÆLGER MADPAKKEN FRA

Guldborgsund

- MEGET, MEGET TRIST

Annonce
Guldborgsund

BRÆDDER: - KATASTROFAL KONKURS OG UACCEPTABEL POLITISK HÅNDTERING

Guldborgsund

TILLADELSE TIL NYT VANDVÆRK ER I HUS

Vejret

VEJCHEF OM GLATTE VEJE: - PAS PÅ HINANDEN

Lolland

KLAGENÆVN: INDSIGELSER TIL KOMMUNEPLANEN BLEV MANGELFULDT GENGIVET

Corona-virus

GULDBORGSUND HAR REGIONAL CORONAREKORD

Lokal nyt

NY MÅLING: VIL DANSKERE UD AF FIFA?

Lolland

HER VIL PRIVAT INVESTOR BYGGE SENIORBOLIGER

Annonce
Annonce