Ny komité skal sikre landspolitisk opbakning til Rute 9.
Politikere og erhvervsorganisationer på tværs af kommuner og regioner har i en del år argumenteret og talt for at halvere overfartstiden på Tårs-Spodsbjerg overfarten og fordoble antallet af afgange.
Men nu ser en ny komité dagens lys, der skal binde det sydlige Danmark sammen.
Den nystiftede "Rute 9 Komitéen" vil arbejde for at skabe politisk opbakning hos transportminister Benny Engelbrecht og Folketingets transportordførere til at indgå i den kommende grønne infrastrukturplan og til at bevilge de nødvendige midler til en opgradering af færgeruten.
- Ved at halvere overfartstiden mellem Lolland og Langeland ned til 22 minutter med afgang hver halve time kan vi gøre en kæmpe forskel for både lønmodtagere, virksomheder og turister i hele området fra Nordtyskland til Lolland-Falster, Langeland og Fyn, siger borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S).
I forhold til Femern Bælt-forbindelsen er der ifølge komitéen tale om en lille investering i et stykke infrastruktur, som vil have betydelig effekt på mobiliteten mellem Fyn og Lolland-Falster. Opgaven er at bygge en fremskudt havn i Tårs, så færgen undgår den lave vandstand i den nuværende havn og dermed kan sejle hurtigere og oftere.
- Det handler om at øge mobiliteten vestover, så også Langeland og Fyn kan drage nytte af Femern Bælt-forbindelsen. Og vi på Lolland-Falster kommer til at nyde godt af, at vi får et større opland i forhold til arbejdspladser, arbejdskraft og uddannelsesmuligheder, siger John Brædder (G), borgmester i Guldborgsund Kommune.
Udover de to borgmestre fra Lolland-Falster tæller Rute 9 komitéen også borgmestrene fra Langeland og Svendborg samt formanden for Region Sjælland, Heino Knudsen (S).
Derudover tæller komitéen også repræsentanter fra Dansk Metal, DI, Landdistrikternes Fællesråd og Femern Belt Development.
Spodsbjerg-Tårs færgerne er en af de mest benyttede danske færgeruter med årligt mere end 500.000 passagerer, 200.000 biler og 30.000 lastbiltransporter.