Annonce
Femern

Anlægsarbejde tager til på tysk side

Spunsvæggene er ved at blive installeret omkring den fremtidige tyske tunnelportal for at forsegle udgravningshullet. Stålprofiler drives ned i jorden stykke for stykke. Foto: Femern A/S
Aktivitetsniveauet på den tyske side af Femern-forbindelsen er stigende, hvor byggeplads gøres klar til at bygge tunnelportal.

Langt det meste af arbejdet med at bygge den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden foregår på dansk side, hvor blandt andet den enorme tunnel-elementfabrik er under opførelse.

Men på den tyske side er aktivitetsniveauet også stigende forud for arbejdet med at etablere tunnelportalen på Femern, som efter planen skal gå i gang næste år.

Byggepladsen i Puttgarden er lige nu ved at tage form, hvor byggemodningen er i fuld gang med anlæggelse af arbejdsveje og forsyningsledninger og etablering af administrationskontorer og hegn.

Annonce
Administrationsbygninger er ved at blive gjort klar på byggepladsen i Puttgarden. Foto: Femern A/S

På kysten er hullet omkring tunnelportalen gjort vandtæt, og lige nu er arbejdshavnens kajanlæg ved at blive gjort klar. Derudover er der ved at blive etableret et betonblandeværk, der skal støbe betonen til tunnelportalen.

- Portalbygningen i Tyskland adskiller sig lidt fra den danske. I Danmark bygger vi det meste af portalbygningen ude i vandet på et inddæmmet område. I Tyskland skal vi ikke så meget ud i vandet. Der bygger vi det meste på land. Til gengæld er portalbygningen lidt større, forklarer Jens Villemoes, pressechef hos Femern A/S.

Størstedelen af materialet fra udgravningen af tunnelrenden bliver bragt til Lollands kyst og genbrugt til store landvindingsområder. Men en mindre del bliver transporteret til Femern, hvor det blandt andet skal bruges til at bygge ramper til de fremtidige broer på den tyske tunnelbyggeplads.

- Vi skærer nogle lokale veje over, når vi ændrer linjeføringen af jernbanen og E-47-motorvejen. Derfor skal vi bygge tre vejbroer, som skal krydse jernbane og motorvej på Femern, siger Jens Villemoes.

Sådan kommer tunnelnedgangen til Femern-forbindelsen til at se ud på tysk side, når tunnelen åbner forventeligt i 2029. Visualisering: Femern A/S

I 2023 accelerer processen endnu mere på den tyske side, når tunnelportalen bliver bygget. Tunnelportalen skal stå færdig i 2024, fordi Femern-tunnelen skal bygges fra begge sider samtidigt, når først tunnel-elementfabrikken står klar.

- Vi begynder at bygge tunnelen fra dansk side. Men når alle produktionslinjerne er klar, vil vi kunne producere et tunnel-element cirka hver 10. til14. dag. Derfor er det en stor fordel, at vi kan bygge fra begge sider af bæltet, forklarer Jens Villemoes.

Der skal bruges 79 elementer på hver 217 meter og 10 specialelementer til tunnelen.

Femern Bælt-forbindelsen ventes at stå klar i 2029.

En mindre del af det opgravede materiale fra havbunden i Femern Bælt transporteres til Femern, hvor det blandt andet skal bruges til at bygge ramper til tre fremtidige vejbroer. Foto: Femern A/S
Annonce
112

EFTERFORSKNING AF PANINO-SKYDERI ER GÅET IND I EN NY FASE

Annonce
Annonce
Guldborgsund

- JEG FIK TÅRER I ØJNENE

Skolelukning

LUKNINGSTRUET BAGER: - VI ER STAVNSBUNDET HER

112

EFTERFORSKNING AF PANINO-SKYDERI ER GÅET IND I EN NY FASE

112

STOR HASHFANGST I NYKØBING

Guldborgsund

SE VIDEO: TONSTUNG BRODRAGER KOM PÅ PLADS

Lokal nyt

MILLIONGLÆDE HOS LOKALT PAR: SCORER STOR LOTTO-GEVINST

Guldborgsund

MELDER SIG UD AF S I PROTEST: DE BLANDER SIG I DEN DANSKE MODEL

Sport

MIKKEL HANSEN SYGEMELDT

Guldborgsund

- HAR IKKE OPLEVET LIGNENDE I 20 ÅR

Lolland

REKORD-KÆNGURU PÅ LOLLAND: - DET ER DA IMPONERENDE

Guldborgsund

ROYAL RUN MELDER UD: DET BLIVER DEN KORTE, DEN LANGE OG DEN PÅ FEM

Erhverv

MILLIARD-UNDERSKUD I VESTAS

Politik

REGERINGEN VIL AFSKAFFE MODREGNING AF LØN I FOLKEPENSION

Indland

MÅLING: FLERTAL AF DANSKERNE VIL HAVE VÆRNEPLIGT FOR KVINDER

Annonce
Guldborgsund

HAR DU OGSÅ SET DEN: KÆNGURU FORTSAT LØS PÅ LOLLAND

Indland

LÆGER: MINDRE BEHANDLINGSGARANTI GAVNER DE MEST SYGE

Lolland

NY KLUB STIFTET: KÆMPE INTERESSE FOR AT SPILLE

Lokal nyt

- HAN HAR NÆSTEN HAFT OVERMENNESKELIGE KRÆFTER

Skolelukning

PROTEST-HJEMMESIDE ÅBNEDE PÅ SNEDIGT TIDSPUNKT

Ugeavisen Lolland

Kom til dartens dag

Ugeavisen Guldborgsund

MASSER AF MUSIK FRA TORSDAG TIL LØRDAG

112

UDEN KØREKORT MED MORS NUMMERPLADER PÅ EN ANDEN BIL

Guldborgsund

HEJSER 4.000 TONS BETON OP PÅ BROPILLER

Guldborgsund

JUBLER OVER GRAFFITI-AFTALE: HER MÅ DE GERNE MALE

Politik

TIDLIGERE MINISTER: NU VAR DET FOR MEGET

Lolland

KØ TIL KRISECENTER FOR MÆND

Erhverv

REKORDÅR: OMSÆTNINGEN NÅR NYE HØJDER

112

MAND PÅ KNALLERT VILLE HAVE LILLE PIGE TIL AT KØRE MED

Lokal nyt

GENERALSEKRETÆR: VI GØR ALT FOR AT NÅ UD TIL DEM I NØD

Lokal nyt

LOKAL HJÆLP FØLGER JORDSKÆLVSTRAGEDIEN TÆT

Guldborgsund

FLØJ TO MINUTTER FØR KATASTROFEN RAMTE

Guldborgsund

UNDERSKRIFTINDSAMLING: DE ER DØDTRÆTTE AF DEN

Lokal nyt

GODE NYHEDER: DU KAN SE MENGS KAMP HELT GRATIS

Politik

FORSVARSMINISTER GÅR PÅ ORLOV

Annonce
Annonce
Politik

LOKAL V-POLITIKER OM FORMAND: - DET ER FRYGTELIG SYND FOR JAKOB

Ugeavisen Guldborgsund

SLIK OG KAKAO TIL SKOLEPATRULJER

Guldborgsund

SÅ ER DER UDSOLGT: 10.000 ER KLAR TIL ROYAL RUN I NYKØBING

Udland

DANSK BEREDSKAB SKAL KOORDINERE REDNINGSARBEJDE I TYRKIET

Ugeavisen Lolland

Lollandske sild fås stadig i Dannemare

Guldborgsund

- DET ER MIN MÅDE AT HJÆLPE PÅ

112

FRANARREDE STØRRE PENGESUM FRA ÆLDRE KVINDE

112

SMED MED KANONSLAG

Guldborgsund

VINDMØLLE-ANSØGNINGER I BERO - BORGMESTER ER RYSTET

112

BRANDVARM BIL - 5.000 KR.: SÅ DUKKEDE POLITIET OP

Indland

RADIOVÆRT MICHAEL JUUL SØRENSEN ER DØD

Guldborgsund

BRO ER GENÅBNET FOR SKIBSTRAFIK

112

ULOVLIGE VÅBEN I BILEN

Guldborgsund

NY CAFÉ: - JEG ER TRODS ALT TÆTTERE PÅ GADEN NU