Annonce
Femern

Anlægsarbejde tager til på tysk side

Spunsvæggene er ved at blive installeret omkring den fremtidige tyske tunnelportal for at forsegle udgravningshullet. Stålprofiler drives ned i jorden stykke for stykke. Foto: Femern A/S
Aktivitetsniveauet på den tyske side af Femern-forbindelsen er stigende, hvor byggeplads gøres klar til at bygge tunnelportal.

Langt det meste af arbejdet med at bygge den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden foregår på dansk side, hvor blandt andet den enorme tunnel-elementfabrik er under opførelse.

Men på den tyske side er aktivitetsniveauet også stigende forud for arbejdet med at etablere tunnelportalen på Femern, som efter planen skal gå i gang næste år.

Byggepladsen i Puttgarden er lige nu ved at tage form, hvor byggemodningen er i fuld gang med anlæggelse af arbejdsveje og forsyningsledninger og etablering af administrationskontorer og hegn.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Administrationsbygninger er ved at blive gjort klar på byggepladsen i Puttgarden. Foto: Femern A/S

På kysten er hullet omkring tunnelportalen gjort vandtæt, og lige nu er arbejdshavnens kajanlæg ved at blive gjort klar. Derudover er der ved at blive etableret et betonblandeværk, der skal støbe betonen til tunnelportalen.

- Portalbygningen i Tyskland adskiller sig lidt fra den danske. I Danmark bygger vi det meste af portalbygningen ude i vandet på et inddæmmet område. I Tyskland skal vi ikke så meget ud i vandet. Der bygger vi det meste på land. Til gengæld er portalbygningen lidt større, forklarer Jens Villemoes, pressechef hos Femern A/S.

Størstedelen af materialet fra udgravningen af tunnelrenden bliver bragt til Lollands kyst og genbrugt til store landvindingsområder. Men en mindre del bliver transporteret til Femern, hvor det blandt andet skal bruges til at bygge ramper til de fremtidige broer på den tyske tunnelbyggeplads.

- Vi skærer nogle lokale veje over, når vi ændrer linjeføringen af jernbanen og E-47-motorvejen. Derfor skal vi bygge tre vejbroer, som skal krydse jernbane og motorvej på Femern, siger Jens Villemoes.

Sådan kommer tunnelnedgangen til Femern-forbindelsen til at se ud på tysk side, når tunnelen åbner forventeligt i 2029. Visualisering: Femern A/S

I 2023 accelerer processen endnu mere på den tyske side, når tunnelportalen bliver bygget. Tunnelportalen skal stå færdig i 2024, fordi Femern-tunnelen skal bygges fra begge sider samtidigt, når først tunnel-elementfabrikken står klar.

- Vi begynder at bygge tunnelen fra dansk side. Men når alle produktionslinjerne er klar, vil vi kunne producere et tunnel-element cirka hver 10. til14. dag. Derfor er det en stor fordel, at vi kan bygge fra begge sider af bæltet, forklarer Jens Villemoes.

Der skal bruges 79 elementer på hver 217 meter og 10 specialelementer til tunnelen.

Femern Bælt-forbindelsen ventes at stå klar i 2029.

En mindre del af det opgravede materiale fra havbunden i Femern Bælt transporteres til Femern, hvor det blandt andet skal bruges til at bygge ramper til tre fremtidige vejbroer. Foto: Femern A/S
  • femern-puttgarden4
    Spunsvæggene er ved at blive installeret omkring den fremtidige tyske tunnelportal for at forsegle udgravningshullet. Stålprofiler drives ned i jorden stykke for stykke. Foto: Femern A/S
  • femern-puttgarden3
    Administrationsbygninger er ved at blive gjort klar på byggepladsen i Puttgarden. Foto: Femern A/S
  • femern_puttgarden
    Sådan kommer tunnelnedgangen til Femern-forbindelsen til at se ud på tysk side, når tunnelen åbner forventeligt i 2029. Visualisering: Femern A/S
  • femern_puttgarden2
    En mindre del af det opgravede materiale fra havbunden i Femern Bælt transporteres til Femern, hvor det blandt andet skal bruges til at bygge ramper til tre fremtidige vejbroer. Foto: Femern A/S
Annonce
Femern

Danmarkshistorie: Har udgravet 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand

Annonce
Annonce
Guldborgsund

For første gang: Nu kan du gå i dronningens fodspor

112

15-årig fremstillet i retten efter overfald: Her er afgørelsen

Guldborgsund

Et farvel til bananen?

Sport

Bizar afslutning koster dyrt: Nu er hammeren faldet

112

Rystet far om redningskvinde: - Vi er hende meget taknemmelig

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Guldborgsund

Henrik havde svært ved at stå stille, da han så tyren Bjarne

112

Nye detaljer: Overfaldet to gange - ikke under 13 spark

Guldborgsund

- Når sådan et chok rammer, har vi brug for at samles

Sport

2.400 billetter solgt: Storkamp nærmer sig udsolgt

Udland

Iran lukker landets største lufthavn efter melding om angreb

Lolland

Politiet måtte give fortabt: Nu er påskemysteriet opklaret

Guldborgsund

Unikt projekt: Sygehuspatienter kan nu modtage behandling i eget hjem

Guldborgsund

Velkendt navn gør comeback som hoteldirektør på Lolland

112

En person kørt på sygehuset efter sammenstød i trafikken

Vejret

Weekenden bliver kold men byder på flere solstunder

Annonce
Annonce
112

Hunde redder kvinde fra kraftig brand

Indland

Ydermure er styrtet sammen i den udbrændte del af Børsen

Sport

Lokal bokser bliver hovednavn ved professionelt stævne

Lolland

Kommune fik kritik for ventetid: Handleplan skal rette op

112

Efter voldsomt overfald: Politiet kommer med nyt om 15-årig drengs tilstand

Lokal nyt

Kæmpe-lukning får konsekvenser: Fyringer rammer også lokalt

Sport

Maribo-dreng skifter til dansk traditionsklub