Langt det meste af arbejdet med at bygge den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden foregår på dansk side, hvor blandt andet den enorme tunnel-elementfabrik er under opførelse.
Men på den tyske side er aktivitetsniveauet også stigende forud for arbejdet med at etablere tunnelportalen på Femern, som efter planen skal gå i gang næste år.
Byggepladsen i Puttgarden er lige nu ved at tage form, hvor byggemodningen er i fuld gang med anlæggelse af arbejdsveje og forsyningsledninger og etablering af administrationskontorer og hegn.
På kysten er hullet omkring tunnelportalen gjort vandtæt, og lige nu er arbejdshavnens kajanlæg ved at blive gjort klar. Derudover er der ved at blive etableret et betonblandeværk, der skal støbe betonen til tunnelportalen.
- Portalbygningen i Tyskland adskiller sig lidt fra den danske. I Danmark bygger vi det meste af portalbygningen ude i vandet på et inddæmmet område. I Tyskland skal vi ikke så meget ud i vandet. Der bygger vi det meste på land. Til gengæld er portalbygningen lidt større, forklarer Jens Villemoes, pressechef hos Femern A/S.
Størstedelen af materialet fra udgravningen af tunnelrenden bliver bragt til Lollands kyst og genbrugt til store landvindingsområder. Men en mindre del bliver transporteret til Femern, hvor det blandt andet skal bruges til at bygge ramper til de fremtidige broer på den tyske tunnelbyggeplads.
- Vi skærer nogle lokale veje over, når vi ændrer linjeføringen af jernbanen og E-47-motorvejen. Derfor skal vi bygge tre vejbroer, som skal krydse jernbane og motorvej på Femern, siger Jens Villemoes.
I 2023 accelerer processen endnu mere på den tyske side, når tunnelportalen bliver bygget. Tunnelportalen skal stå færdig i 2024, fordi Femern-tunnelen skal bygges fra begge sider samtidigt, når først tunnel-elementfabrikken står klar.
- Vi begynder at bygge tunnelen fra dansk side. Men når alle produktionslinjerne er klar, vil vi kunne producere et tunnel-element cirka hver 10. til14. dag. Derfor er det en stor fordel, at vi kan bygge fra begge sider af bæltet, forklarer Jens Villemoes.
Der skal bruges 79 elementer på hver 217 meter og 10 specialelementer til tunnelen.
Femern Bælt-forbindelsen ventes at stå klar i 2029.