Annonce
Femern

EFTER ET ÅR: NU GÅR DET RIGTIG STÆRKT PÅ FEMERN

Der er sket meget på det år, som er gået, siden første spadestik til Femern-forbindelsen blev taget på tysk side. Byggepladsen fylder nu ganske godt i landskabet på øen Femern. Foto: Femern A/S
Det er et år siden, første spadestik til Femern-forbindelsen blev taget på den tyske side. Meget er sket på det første år, og den tyske side skal nok indhente den danske, lyder det fra Femern A/S.

FEMERN: På Femern har Femern A/S netop markeret endnu en mærkedag i rækken af milepæle i det afsindigt store byggeprojekt.

For et år siden tog daværende transportminister Benny Engelbrecht (S), Enak Ferlemann fra den tyske forbundsregering, Slesvig-Holstens transportminister Bernd Buchholz og adm. direktør i Sund & Bælt Mikkel Hemmingsen det første spadestik på den tyske side.

Overalt i området bliver der bygget, gravet og rumsteret. Christian Kaas Oldenburg er manden, der skal holde snor i alle entreprenørerne, så den ambitiøse tidsplan holdes - også på tysk side. Indtil videre er der ganske god tilfredshed at spore hos projektlederen fra Femern A/S. Foto: Birgitta Andersen

Materialer sejles ind

Siden har det i høj grad handlet om at gøre klar til det store anlægsarbejde, der også skal foregå på tysk side.

- Det er gået voldsomt stærkt. For et år siden startede vi på en mark. Nu ser det sådan ud. Der er blevet flyttet noget jord og noget sand, siger projektleder hos Femern A/S Christian Kaas Oldenburg.

Det er gået voldsomt stærkt. For et år siden startede vi på en mark. Nu ser det sådan ud.

Christian Kaas Oldenburg, projektleder Femern A/S

I modsætning til på Lolland ligger portalsitet og byggepladsen klods op af færgelejet i Puttgarten. Her er der nu etableret en arbejdshavn, hvor de store transportskibe kan fragte materialer ind til byggeriet.

På den lille arbejdshavn tages der netop nu imod store mængder norsk granit, der bruges til kystsikringen, som er ved at blive etableret. Denne gravemaskine på 30 ton er ikke en af de store på projektet, der beskæftiger gravemaskiner på op mod 100 ton. Foto: Birgitta Andersen

- Her har vi plads til tre skibe. Den er ikke så stor som den, vi laver på den danske side, fordi vi ikke skal have tunnelelementer til at ligge her. Vi skal have lavet den havn færdig, så alle materialer kan sejles ind. Det kan meget bedre betale sig i de gigantiske mængder, vi skal bruge, og det er også mere miljørigtigt end at køre ufatteligt mange lastvognslæs på tværs af Danmark, forklarer projektlederen.

Store mængder sten og granit ligger klar til at blive brugt til kystbeskyttelsen. Forrest er den nye asfaltvej, der er lavet rundt på hele byggepladsen. Vejen er dog dækket af sand og plutte lige nu. Men den er der. Foto: Birgitta Andersen 
Artiklen fortsætter efter annoncen

Plads til cyklisterne

Lige på den anden side af byggepladsen ligger den lille by Marienleuchte, som er en favorit hos turisterne med sin beliggenhed ud mod Østersøen og små hyggelige feriehuse. Om sommeren cykler mange fra Marienleuchte til Puttgarten på Marienluchter Weg, og de skal helst kunne nyde den tur, uden at frygte for at blive pløjet ned af en lastbil, dumper eller gravko.

Lige op ad sitet ligger den lille by Marienleuchte. En af de brugte adgangsveje til byen går lige langs med byggepladsen. Derfor skal der hurtigst muligt bygges en bro, som skal sikre de bløde trafikanter. Foto: Femern A/S

Derfor har det været vigtigt for Femern A/S, at man hurtigst muligt etablerede en bro, så arbejdskøretøjerne til og fra byggepladsen ikke generer de bløde trafikanter fra lokalområdet. Netop nu er man ved at bygge broen, så der inden sommerferien bliver en sikker vej, selv om byggeprojektet gearer op.

Femern på den tyske side - det første år

  • Første spadestik på byggepladsen på Femern blev taget 29. november 2021
  • Den samlede tyske byggeplads er på cirka 100 hektar eller omkring 145 fodboldbaner, og arbejdet rækker cirka tre kilometer ind på land.
  • Der er det første år lagt 500 meter til Femerns kyststrækning, der hvor portalen skal være. Der er desuden lavet et dige omkring portalområdet.
  • Der er blevet anlagt en arbejdshavn. 
  • Der er det første år lavet infrastruktur med en tre kilometer lang vej, afvanding, spildevandsledninger og strøm. 
  • Et nyt betonværk, der skal levere beton til både tunnelportalen og de tre broer, er også under opførelse.
  • I øjeblikket beskæftiger den tyske byggeplads omkring 100 arbejdere.
  • Det tyske portalstykke bliver betydeligt længere end den danske - 600 meter i alt.  
Femern A/S

Desuden er der anlagt tre kilometer arbejdsvej inde på selve området, så arbejdskøretøjerne kan komme rundt. Lige nu kan man ikke se meget af asfalten, da arbejdskøretøjerne har kørt jord og sand i en grad, så den tyske plutte ligger i et tommetykt lag på vejen. Men den er der, vejen.

Over alt i området ligger jordvolde så høje, at man ikke fra land kan se ud over vandet (striberne i landskabet). De bliver efter planen dobbelt så høje, som arbejdet skrider frem. På Femern er jorden lige så god, som den er på Lolland. Så jorddepoterne består af god muldjord fra landbrugsarealerne og fra udgravningen af portalområdet. Mulden fra markerne bliver lagt tilbage, når tunnelen står færdig, mens det udgravede jord fra tunnelportalen og tunnelrenden genanvendes til blandt andet de tre broer, der skal bygges. Foto: Femern A/S
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ingen tunnelby

Den tyske byggeplads beskæftiger p.t. omkring 100 folk, der mestendels kommer fra lokalområdet. Meget af produktionsarbejdet og meget af det maritime arbejde på Femernprojektet sker på og fra den danske side. Derfor er der heller ikke brug for en tunnelby på samme måde som i Rødbyhavn, forklarer Christian Kaas Oldenburg.

Når den tyske byggeplads kommer på sit højeste, vil cirka 250-300 folk være beskæftiget på den side af projektet. Det topper i 2024.

Også på den tyske side strækker byggepladsen sig over et gigantisk område. Tunnelportalen ligger netop nu under regnvand, og er på minus fem meter under havoverfladen. Men den skal ned på minus 17 meter, så når den er blevet overdraget til FLC (Femern Link Contractors) i foråret 2023, rykker de helt store gravemaskiner ned i hullet, og så bliver der gravet rigtig dybt. Foto: Birgitta Andersen

I 2023 overdrages den tyske portalåbning fra FBC (Femern Belt Contractors) til FLC (Femern Link Contractors), som det skete på dansk side i år. Endnu en milepæl er så nået.

Herfra begynder det for alvor at gå stærkt, og allerede i 2024 bliver første tunnelelement sænket ned på den tyske side. Så selv om det tyske spadestik blev taget 11 måneder efter det danske, skal de to sider nok mødes i én tunnel til sidst, lover Christian Kaas Oldenburg.

- Vi har gjort vores erfaringer på dansk side, som vi så ikke behøver gøre os her.  Samtidig er anlægsarbejdet slet ikke så stort her på den tyske side. Derfor skal byggepladsen her nok nå op på siden af den danske. Så jo, vi følger tidsplanen. Det går, som det skal, lyder det med stor tilfredshed fra projektlederen.

Vi følger tidsplanen. Det går, som det skal.

Christian Kaas Oldenburg, projektleder Femern A/S
Nordeuropas største byggeprojekt kan nu for alvor ses på Femern. Den nærliggende by MarienLeuchte fylder blot en brøkdel af det store område, projektet nu dækker. Foto: Femern A/S
Annonce
Guldborgsund

Se Guldbox-billederne: Kæmpe børnearrangemant åbner megahallen

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Se Guldbox-billederne: Kæmpe børnearrangemant åbner megahallen

Sport

Så skete det endelig for NFC

Lotto

Uhørt mange millionærer: Én lokal er nu blevet markant rigere

Vejret

Det er på vej

Guldborgsund

For lidt personale: Her er kommunens digitale løsninger

Maribo

I dag nyder Ole dem, men det har ikke altid været sådan.

Guldborgsund

Klar til at bygge Sundskolen færdig: - Det er et fantastisk projekt

Vejret

Sætter en meget varm rekord

Politik

Mink-skandalen: Nu kan de få hurtigere erstatning

112

Flere knytnæveslag i kvindes ansigt: 46-årig sigtet for vold

Sport

Klavs Bruun Jørgensen: Vi laver for mange tekniske fejl

Guldborgsund

Far om prestigefyldt skole: - Det er da bekymrende

Jubilæumsfest

Jubilæumsfest på Torvet: - Det er da alligevel et par år siden

Sport

Team Sydhavsøerne hentede ind - men for sent

Kulturdag

Se billederne: Cirkuskoncert overvandt regnen

Annonce
112

Efter alvorlig ulykke: Deres tilstand er stadig uvis

112

36 taget i fartkontroller

Kultur

Middelaldercentret i "kritisk" situation

112

Voldsomt solouheld: - Han er ved bevidsthed

Guldborgsund

Søger på Falster: Skal du være med i DR's nye julekalender?

Ugeavisen Lolland

Stor jubilæumsfest i Sandby

Ugeavisen Guldborgsund

Køb festivalbilletter til early bird pris

Lolland

Troede der var ild i hus - virkeligheden var en anden

112

44 taget i fartkontroller

Femern

Omgivet af hegn: Her er ingen adgang for gæster udefra

Sport

Fodbold-brag: 250 børn er klar til kamp

Vejret

Efterårsvejret rammer Danmark efter lun periode

Lokal nyt

Hør eller genhør: Danmarks Radio rykkede ind på Folketidende

Sport

AGF-fans fanget i kø efter ulykke

112

Anholdt på hospital: 41-årig smadrede rude på politibil

Sport

Inkarneret AGF-fan: Sådan ender kampen

112

Voldsom ulykke: Tilskadekommen fløjet til Rigshospitalet

Indland

Sommerstorm og skybrud gav sjældent set antal vejrskader

Sport

Her er NFC-spillerne, der skal levere sensationen

112

Lastbil-ulykke på motorvejen

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Over 20 grader og sol: Populær badebro fjernes

Ugeavisen Guldborgsund

Fire misforståelser om pindsvin

Lolland

Muse-problemer i lokalt supermarked: - Hundene kunne desværre ikke finde det dumme kræ

Politik

Skatteminister lover hurtigt svar på klager over grundvurderinger

Ugeavisen Lolland

Vestergades frie galleri har nye ambitioner

Erhverv

Tyv-starter kampagnen med én type roer

Lolland

Stoppet af politiet i aftenmørket: Hurtig knallert manglede både lys og bremser

Lokal nyt

Region Sjælland får alvorlig kritik for adgang af persondata

Sport

NFC-spillere før sæsonens største kamp: - Vi glæder os helt vildt

Lolland

Vil investere milliardbeløb i brintanlæg på Lolland

Politik

Folketingsmedlemmer opfordres til at få styr på deres hunde

112

Hurtig indsats reddede svin fra kraftig brand

Lolland

Borgmester glæder sig over brintprojekt

Indland

Tilfælde med kighoste er 10 gange højere end normalt