RØDBYHAVN: Når de elektriske tog kører gennem Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland, bliver det med grøn strøm leveret direkte fra en ny, stor transformerstation ved Færgevej og Strandholmsvej.
I april gik det forberedende arbejde transformerstationen i gang, og det arbejde nærmer sig nu sin afslutning, fortæller Femern A/S.
Spunsvæggene, der skal beskytte den vigtige strømforsyning mod oversvømmelse, blev sat henover sommeren. Derefter fulgte jordarbejdet, som også fortsætter året ud.
Desuden går arbejdet i gang med at etablere afvanding, ledningsarbejde og strømforsyning til pladsen.
Transformerstationen bliver et af de største anlæg af sin art i Danmark. Den skal levere grøn strøm til tunnelens installationer, betalingsanlæg, tunnelens jernbane og godt 10 kilometer jernbane på Lolland samt give gode muligheder for opladning af elektriske køretøjer.
Egen transformerstation
Den 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnel med elektrisk togdrift, motorvej, udluftning og belysning kræver sikkerhed for en konstant strømforsyning.
Derfor skal tunnelen have sin egen store transformerstation tæt på tunnelportalen ved Rødbyhavn.
I 2023 begynder anden etape, hvor tunnelentreprenøren FLC skal etablere nye føringsveje til strømmen fra transformerstationen til Femern Bælt-tunnelen, den nye jernbane og det kommende betalingsanlæg.
Samtidig overtager Energinet arealet til den sektion af transformerstationen, som selskabet selv kommer til at stå for.
Trecifret millionbeløb
Senere i 2023 begynder også den tredje etape, som omfatter byggeriet af selve transformerstationen.
Byggeriet af transformerstationen har en økonomisk ramme på et trecifret millionbeløb.
Femern A/S har udvalgt tre konsortier, der konkurrerer om kontrakten til transformerstationen. De tre konsortier er: Bravida-Efacec-GE-Consortium fra Danmark, Portugal og Tyskland, Elecnor fra Spanien og Siemens Aarsleff fra Danmark. Bravida-Efacec-GE-Consortium trak sig dog for nylig fra kontraktudbuddet.
Tildeling af kontrakten forventes at finde sted i senere i år med en opstart af kontrakten i starten af 2023.