Annonce
Femern

FØRSTE TUNNEL-ELEMENT ER SAT I PRODUKTION

Ved hjælp af særlige slæder trækkes hvert segment fra arbejdsstation til arbejdsstation i produktionshallen lidt ligesom på et samlebånd. Foto: Femern A/S
Lige nu arbejdes der på første segment af det første tunnel-element.

LOLLAND: I de store produktionshaller, som for alvor skød op i 2022, arbejdes der nu på højtryk i hal B med at producere det første af i alt 79 tunnelelementer.

I de første måneder har FLC haft travlt med at binde armeringsjern, og Jens Ole Kaslund, teknisk direktør for bygherren Femern A/S, melder nu, at gulvet, som består af en bundplade af armeringsjern, i det første segment er færdigt.

- Fabrikken fungerer nærmest som et samlebånd, og gulvet er nu skubbet videre til næste del af processen ind i vores stillads-setup, hvor gulvet skal have vægge på. Når væggene er sat på, kan segmentet skubbes videre til støbning, forklarer Jens Ole Kaslund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Trækkes af slæder

Et standardtunnel-element vejer 73.500 ton, er 217 meter langt og består af ni segmenter, som hver er 24 meter lange og 42 meter brede.

Når segmentets gulv skal flyttes fra den ene arbejdsstation til den næste i produktionshallen foregår det ved hjælp af særlige slæder kaldet ”skidding beams”, som trækker armeringskonstruktionen ved hjælp af meget kraftige og synkroniserede hydrauliske stempler. De sikrer en hel præcis manøvre, så segmentet ikke tager skade.

- Det er imponerende, når man står ved siden af og ser, hvor stort bare et segment er og tænker på, at der altså skal laves ni segmenter bare for at producere ét tunnelelement. Der skal produceres 711 segmenter, før vi er helt færdige, siger Jens Ole Kaslund.

Gulvet i det første segment ud af ni i det første tunnel-element er klar. Det består af en bundplade af armeringsjern. Foto: Femern A/S

Derudover skal der også produceres 10 specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift og vedligeholdelse.

Tager sig god tid

Selvom arbejdet altså er godt i gang med at producere det første tunnelelement, skal man ikke forvente, at elementet er færdigproduceret lige med det samme.

- Det bliver nok først hen over sommeren. Når det er første segment, vi producerer, skal vi sikre os, at alt virker, som det skal. Derfor tager vi os god tid for at lære undervejs, og så vi får optimeret hele processen. Når arbejdsgangene først for alvor er kommet på plads, kan man lave sådan et segment på en uge, fortæller Jens Ole Kaslund.

Vi tager os god tid for at lære undervejs.

Jens Ole Kaslund, teknisk direktør, Femern A/S

Før tunnelelementet kan sejles ud og sænkes på plads, skal det sidste af tunnelrenden helt inde ved tunnelportalen også graves ud, og tunnelportalen skal være klar.

Tunnelportalen har netop fået støbt tunnelgulv til et underjordisk bassin, der opsamler vand fra vejbanen, som dermed er den første permanente del af den kommende Femern-forbindelse.

  • Ved hjælp af særlige slæder trækkes hvert segment fra arbejdsstation til arbejdsstation i produktionshallen lidt ligesom på et samlebånd. Foto: Femern A/S
  • Gulvet i det første segment ud af ni i det første tunnel-element er klar. Det består af en bundplade af armeringsjern. Foto: Femern A/S
Annonce
Annonce
Annonce
112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Maribo

Sygdomsforløb satte gang i butiksdrøm: Nu har han slået døren op

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof