LOLLAND: I de store produktionshaller, som for alvor skød op i 2022, arbejdes der nu på højtryk i hal B med at producere det første af i alt 79 tunnelelementer.
I de første måneder har FLC haft travlt med at binde armeringsjern, og Jens Ole Kaslund, teknisk direktør for bygherren Femern A/S, melder nu, at gulvet, som består af en bundplade af armeringsjern, i det første segment er færdigt.
- Fabrikken fungerer nærmest som et samlebånd, og gulvet er nu skubbet videre til næste del af processen ind i vores stillads-setup, hvor gulvet skal have vægge på. Når væggene er sat på, kan segmentet skubbes videre til støbning, forklarer Jens Ole Kaslund.
Trækkes af slæder
Et standardtunnel-element vejer 73.500 ton, er 217 meter langt og består af ni segmenter, som hver er 24 meter lange og 42 meter brede.
Når segmentets gulv skal flyttes fra den ene arbejdsstation til den næste i produktionshallen foregår det ved hjælp af særlige slæder kaldet ”skidding beams”, som trækker armeringskonstruktionen ved hjælp af meget kraftige og synkroniserede hydrauliske stempler. De sikrer en hel præcis manøvre, så segmentet ikke tager skade.
- Det er imponerende, når man står ved siden af og ser, hvor stort bare et segment er og tænker på, at der altså skal laves ni segmenter bare for at producere ét tunnelelement. Der skal produceres 711 segmenter, før vi er helt færdige, siger Jens Ole Kaslund.
Derudover skal der også produceres 10 specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift og vedligeholdelse.
Tager sig god tid
Selvom arbejdet altså er godt i gang med at producere det første tunnelelement, skal man ikke forvente, at elementet er færdigproduceret lige med det samme.
- Det bliver nok først hen over sommeren. Når det er første segment, vi producerer, skal vi sikre os, at alt virker, som det skal. Derfor tager vi os god tid for at lære undervejs, og så vi får optimeret hele processen. Når arbejdsgangene først for alvor er kommet på plads, kan man lave sådan et segment på en uge, fortæller Jens Ole Kaslund.
Jens Ole Kaslund, teknisk direktør, Femern A/SVi tager os god tid for at lære undervejs.
Før tunnelelementet kan sejles ud og sænkes på plads, skal det sidste af tunnelrenden helt inde ved tunnelportalen også graves ud, og tunnelportalen skal være klar.
Tunnelportalen har netop fået støbt tunnelgulv til et underjordisk bassin, der opsamler vand fra vejbanen, som dermed er den første permanente del af den kommende Femern-forbindelse.