Annonce
Femern

LF-erhverv har taget Femern-handsken op

Især den maritime del af Femern Bælt-projektet er det seneste år blevet meget tydelig. Projektet skrider planmæssigt frem og byggestarten er gået som den skulle, lyder det fra bygherre Femern A/S. Foto: Femern A/S

Femern A/S erklærer sig godt tilfreds med byggestarten på Femern Bælt-forbindelsen.

Det er nu fem måneder siden den officielle byggestart på Femern Bælt-forbindelsen blev skudt i gang.

Men allerede for et år siden begyndte entreprenørkonsortiet Fehmarn Belt Contractors, FBC, at lægge stenene til den nye kystlinje, der nu et år senere i høj grad er synlige på det sydlige Lolland, ligesom den kommende tunnelportal er ved at blive skabt.

Nu er det andet store entreprenørkonsortium Femern Link Contractors, FLC, i fuld gang med at gøre klar til etablering af den kommende tunnelelementfabrik.

Byggemodningen er også i fuld gang på det nærliggende areal, hvor FLC-Village, der skal huse de mange fabriksarbejdere, kommer til at rejse sig.

- Selvom jeg godt vidste, hvad der skulle ske de første fem måneder af i år, så må jeg alligevel sige, at jeg er dybt imponeret over den kolossale aktivitet, der udfolder sig i Rødbyhavn. Man kan næsten uge for uge se fremdriften i området, lyder det fra Claus F. Baunkjær, administrerende direktør i Femern A/S.

Claus F. Baunkjær, administrerende direktør i Femern A/S. Foto: Femern A/S

Tidsplan holder

Han pointerer, at det naturligvis er vigtigt for Femern A/S, at anlægsarbejdet skrider frem som planlagt, tidsplanerne holder, og at tingene sker i den rigtige rækkefølge.

- For os, der har arbejdet med projektet i mange år, er det dejligt at konstatere, at projektet nu er i fuld gang. De første fem måneder har været en meget stor succes, og det lover godt for projektet videre frem, siger Claus F. Baunkjær, der slår fast, at tidsplanen holder.

- Tidsplaner i forbindelse med så store projekter, som dette er - et af Europas største infrastrukturprojekt - skal man have stor respekt for. Jeg må sige, at jeg er meget imponeret over det arbejde, vores entreprenører har leveret indtil videre. Det betyder, at vi kører hurtigt frem mod åbningen i medio 2029, siger Claus F. Baunkjær.

Netop de to entreprenørkonsortier, FBC og FLC, har i høj grad, som Folketidende tidligere løbende har berettet om, gjort brug af lokale virksomheder.

I alt 73 danske virksomheder, hvoraf en lang række er lokale (se faktaboks red.), har løst opgaver for enten FLC, FBC, eller Femern A/S.

73 danske leverandører har været i spil for FBC, FLC og Femern A/S:

Femern A/S (24):
Dem fra Nordlunde, Nakskov - Lykkegaard A/S, Fjerritslev - Zacho-Lind A/S, Ishøj - Barslund A/S, Kvistgård - Museum Lolland-Falster, Nykøbing Falster - Swarco Danmark A/S, Skovlunde - Arkil A/S Anlæg, Greve - Monstrum, Brøndby - Per Aarsleff A/S, Hvidovre - Højagergaard Entreprenør ApS, Nakskov - Christiansen & Essenbæk A/S, Glostrup - Rambøll A/S, København - Skibsted Ejendomme, Sakskøbing - DHI, Hørsholm - M.J. Eriksson A/S, Brøndby Strand - Geoteam A/S, Ballerup - Northern Offshore Services, Kastrup - Force Technology, Kgs. Lyngby - Arkil A/S, Vojens - IDEBYG, Nykøbing Falster - RASK EL-SERVICE ApS, Maribo - Garant, Vordingborg - Troels Jørgensen A/S, Kettinge - Signifly, København.

Fehmarn Belt Contractors, FBC (33):
Rødby Havn El Service, Rødby - East Metal A/S, Esbjerg - Bredgaard Boats ApS, Rødby - A/S P. Hatten & Co., Nakskov - Frimann Biler A/S, Nykøbing Falster - ABC Pavilloner A/S, Engesvang - Vagns VVS, Holeby - MSE Entreprise A/S, Nørre Alslev - BG FIX Danmark ApS, Glostrup - Holbøll A/S, Næstved - Bursø Entreprise ApS, Maribo - Contech Automatic ApS, Nykøbing Falster - LF VAGT ApS, Maribo - SmartGuard, Slangerup - Malermester Björn Forsberg A/S, Vordingborg - NH Towage, Svendborg - Zolutions, Nykøbing F. - Rohde Nielsen A/S, København - Danish AirPhoto A/S, Maribo - Blue Chef Cater, Sorø - Bredgaard Boats ApS, Rødby - Krinak A/S, Nakskov - Reflect-Consulting, Faaborg - Profilservice A/S, Karlslunde - Nils Lund, Maribo - TP Smede & Marineservice ApS, Nakskov - DBB Dredging ApS, Aarhus - JB Marine Consulting, Svendborg - Frede Andersen og Søn, Næstved - GSV, Rødbyhavn - NOS, Horsens - Sanistål, Maribo - Benny Nielsen Transport, Holeby.

Femern Link Contractors, FLC (16):
CP ApS, Viby Sj. - Johnny's VVS, Maribo - Unicon A/S, Aalborg Portland Holding - PIT Hegn A/S, Ringe - Aktiv-El, Nakskov - PERI A/S Køge - Adapteo, Greve - Give Steel, Brande - Certex Danmark, Vojens - BAYO.S, Toreby - Johs. Møller Maskinfabrik, Vojens - IBF, Ikast - Industribeton, Aarhus - ICM, Hørsholm - Orloff, Odense - AO, Albertslund.
Kilde: Femern A/S

Artiklen fortsætter efter annoncen

LF-erhverv byder sig til

I den forbindelse giver Claus F. Baunkjær udtryk for en opfattelse af et lokalt erhvervsliv, der i høj grad byder sig til.

- Konsortierne stiller meget store krav, og bagved dem står vi som bygherre og stiller store krav til, hvordan byggeriet skal gennemføres. Det er svært at komme frem til målstregen og få lov til at være med på projektet. Det en fornøjelse at se, hvor mange dygtige virksomheder lokalt og regionalt, der nu bidrager, siger han.

En række lokale virksomheder har også givet udtryk for, at de i en række år har været klar i startblokken.

- Der er ingen tvivl om, at de lokale virksomheder har været og er velforberedte. Der er mange forskellige netværk, der har været effektive i forhold til at skabe kontakten mellem virksomhederne og entreprenørkonsortierne, vurderer Claus F. Baunkjær.

Selvom byggeaktiviteten er steget markant bare de seneste fem måneder, så er byggeaktiviteten stadig et stykke fra at toppe.

- Vores anlægsbudget år for år illustrerer meget præcist, hvor vi er lige nu. I 2020 brugte vi 1,4 milliarder kroner på tunnelprojektet. I indeværende år regner vi med, at vi kommer til at bruge godt fire milliarder kroner, hvilket svarer nogenlunde til en Storstrømsbro. I 2022 siger vores budgetter, at vi kommer til at bruge cirka syv milliarder kroner, og i 2023 siger vores budgetter, at vi kommer til at bruge cirka 10 milliarder kroner, fortæller han og tilføjer:

- Så når man kan konstatere, at der er høj aktivitet på projektet nu, så bliver det altså to og en halv gang større frem mod 2023. Så der bliver fortsat udbudt mange opgaver, og der er behov for, at mange virksomheder går ind og understøtter projektet, konstaterer Claus F. Baunkjær.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vigtigt med LF-interesse

Derfor lyder anbefalingerne, at lokale virksomheder fortsat skal interessere sig meget for Femern-projektet.

- De skal interessere sig for tre ting. For det første skal de have et stærkt kvalitetsprodukt til en konkurrencedygtig pris, som gør, at de bliver valgt. For det andet skal virksomhederne sætte sig ind i de sociale klausuler og de ansvarlighedskrav, som vi stiller til entreprenørerne. Det handler blandt andet om løn- og arbejdsvilkår og sikkerhed på arbejdspladsen. For det tredje, så skal de interessere sig for, hvordan projektet skrider frem, og hvilke faser, der kommer, siger Claus F. Baunkjær.

Han peger også på, at der lokalt er en meget stærk interesse for Femern Bælt-projektet.

- Der er en stærk interesse fra Lolland Kommune, fra de forskellige dele af arbejdsmarkedet, uddannelsesinstitutionerne og fra virksomheder. Det samspil opfatter jeg som en stor styrke for hele lokalområdet, siger Claus F. Baunkjær.

Artiklen fortsætter efter annoncen

500 årsværk

Der peges på fra flere lokale virksomheder, at det kan blive en udfordring at skaffe kvalificeret arbejdskraft både til lokale opgaver men potentielt også til Femern-projektet.

- Det er entreprenørkonsortiernes ansvar at rekruttere den nødvendige arbejdskraft. Jeg vil dog fremhæve, at vi i øjeblikket afventer en lærlingeplan fra vores entreprenører, der omhandler, hvordan de vil tilvejebringe de mange, mange lærlinge, der skal ind på projektet. Det er fremtidens arbejdskraft på projektet, som vi skal i gang med at uddanne. Når man opererer med så lange tidsperspektiver, som tilfældet er her, så kan man nå at uddanne sin egen arbejdskraft, forklarer Claus F. Baunkjær, der peger på, det drejer sig om 500 årsværk, og at den del kommer til at fylde en hel del i Femern A/S, FLC og FBC.

- Det handler om at få skabt plads til lærlingene og ikke mindst sikre, at der er unge mennesker, der har lyst at uddanne sig i Rødbyhavn og Puttgarden. I den sammenhæng har vi et tæt samarbejde med Celf, hvor vi blandt andet har lavet et lærlingenetværk, der inkluderer erhvervsskoler fra hele Danmark, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et tredje konsortium

Femern A/S har, som Folketidende tidligere har beskrevet, prækvalificeret fire store internationale konsortier til at konkurrere om opgaven med at udstyre Femern Bælt-tunnelen med avanceret teknologi og elektronik til 5,5 milliarder kroner.

Det arbejde er tidligere på året sendt i udbud.

Det omfattende udbud stiller store krav til konsortierne dels inden for styresystemer og software, dels for de fysiske installationer i tunnelen.

Fire konsortier har kvalificeret sig til det videre forløb frem mod en endelig tildeling af opgaven.

De fire konsortier er ABB-Saipem - Braveco - Femern Technical Contractors og SICE-Cobra, hvor de to førstnævnte har danske støtteenheder. Dermed bliver der et tredje stort entreprenørkonsortium, der kommer til at operere på Femern-projektet.

- Det tredje konsortium kommer til at skulle sikre en topmoderne tunnel, der drives effektivt, sikkert og miljø- og klimavenligt. Derfor er det udbud, vi er i gang med, enormt vigtigt. Ikke mindst i forhold til, hvordan tunnelen bliver energieffektiv og kommer til at bruge grøn energi, siger Claus F. Baunkjær, der dog ikke vil kommentere på, hvordan et givent konsortium kommer til at agere i forhold til lokale og regionale virksomheder.

- Men der vil givent blive behov for underleverandører til en række opgaver, vurderer han dog.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I gang på tysk side

Mens byggeaktiviteterne i høj grad er i gang på den danske side af Femern Bælt, så går man nu for alvor i gang også på tysk side ved Puttgarden.

- I juli begynder vi for alvor i Tyskland. Første skridt er etablering af en ny arbejdshavn ved Puttgarden og omlægning af lokale veje, hvorefter der skal etableres portal- og rampeanlæg. Arbejdshavnen bliver dog noget mindre end på dansk side, fordi hovedparten af Femern-projektet sker i Rødbyhavn, fortæller Claus F. Baunkjær, der betegner den del som én af mange milepæl i projektet.

- Når coronaen forhåbentlig snart er overstået, så vil vi fejre alle disse milepæle. Det bliver dermed ikke kun et første spadestik og et snoreklip. Det handler blandt andet også om at kunne samle lokalbefolkningen på Lolland-Falster til disse markeringer, lyder det fra Claus F. Baunkjær, der i høj grad som direktør for Femern A/S mærker en stigende opmærksomhed på den aktivitet, der nu er på Femern-projektet.

- På europæisk plan er der flere lande, der har registreret, at der er et af de helt store projekter på vej. I Bruxelles har man været meget optaget af projektet, fordi Femern Bælt-forbindelsen er en del af det transeuropæiske netværk mellem nord og syd. Min vigtigste opgave er at vise hvordan vi driver projektet fremad. Der er ingen tvivl om, at det skaber noget opmærksomhed på hele området på både dansk og tysk side, fortæller han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et stemnings-skifte

I den forbindelse vurderer Claus F. Baunkjær også, at der det seneste år er sket et stemnings-skifte i Tyskland i relation til Femern Bælt-projektet.

- Det er meget tydeligt, at der med den dom, der kom i Leipzig 3. november sidste år, hvor den tyske Forbundsdomstol afviste alle klager i forbindelse med projektet, er der sket et stemnings-skifte i Tyskland. Der er nu en erkendelse af, at der har været en lang og grundig proces og alle sten er vendt. Derudover betyder det også noget, at man i Tyskland nu kan se, at vi er i fuld gang med at bygge på den danske side, siger Claus F. Baunkjær.

Annonce
Guldborgsund

Se Guldbox-billederne: Kæmpe børnearrangemant åbner megahallen

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Se Guldbox-billederne: Kæmpe børnearrangemant åbner megahallen

Sport

Så skete det endelig for NFC

Lotto

Uhørt mange millionærer: Én lokal er nu blevet markant rigere

Vejret

Det er på vej

Guldborgsund

For lidt personale: Her er kommunens digitale løsninger

Maribo

I dag nyder Ole dem, men det har ikke altid været sådan.

Guldborgsund

Klar til at bygge Sundskolen færdig: - Det er et fantastisk projekt

Vejret

Sætter en meget varm rekord

Politik

Mink-skandalen: Nu kan de få hurtigere erstatning

112

Flere knytnæveslag i kvindes ansigt: 46-årig sigtet for vold

Sport

Klavs Bruun Jørgensen: Vi laver for mange tekniske fejl

Guldborgsund

Far om prestigefyldt skole: - Det er da bekymrende

Jubilæumsfest

Jubilæumsfest på Torvet: - Det er da alligevel et par år siden

Sport

Team Sydhavsøerne hentede ind - men for sent

Kulturdag

Se billederne: Cirkuskoncert overvandt regnen

Annonce
112

Efter alvorlig ulykke: Deres tilstand er stadig uvis

112

36 taget i fartkontroller

Kultur

Middelaldercentret i "kritisk" situation

112

Voldsomt solouheld: - Han er ved bevidsthed

Guldborgsund

Søger på Falster: Skal du være med i DR's nye julekalender?

Ugeavisen Lolland

Stor jubilæumsfest i Sandby

Ugeavisen Guldborgsund

Køb festivalbilletter til early bird pris

Lolland

Troede der var ild i hus - virkeligheden var en anden

112

44 taget i fartkontroller

Femern

Omgivet af hegn: Her er ingen adgang for gæster udefra

Sport

Fodbold-brag: 250 børn er klar til kamp

Vejret

Efterårsvejret rammer Danmark efter lun periode

Lokal nyt

Hør eller genhør: Danmarks Radio rykkede ind på Folketidende

Sport

AGF-fans fanget i kø efter ulykke

112

Anholdt på hospital: 41-årig smadrede rude på politibil

Sport

Inkarneret AGF-fan: Sådan ender kampen

112

Voldsom ulykke: Tilskadekommen fløjet til Rigshospitalet

Indland

Sommerstorm og skybrud gav sjældent set antal vejrskader

Sport

Her er NFC-spillerne, der skal levere sensationen

112

Lastbil-ulykke på motorvejen

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Over 20 grader og sol: Populær badebro fjernes

Ugeavisen Guldborgsund

Fire misforståelser om pindsvin

Lolland

Muse-problemer i lokalt supermarked: - Hundene kunne desværre ikke finde det dumme kræ

Politik

Skatteminister lover hurtigt svar på klager over grundvurderinger

Ugeavisen Lolland

Vestergades frie galleri har nye ambitioner

Erhverv

Tyv-starter kampagnen med én type roer

Lolland

Stoppet af politiet i aftenmørket: Hurtig knallert manglede både lys og bremser

Lokal nyt

Region Sjælland får alvorlig kritik for adgang af persondata

Sport

NFC-spillere før sæsonens største kamp: - Vi glæder os helt vildt

Lolland

Vil investere milliardbeløb i brintanlæg på Lolland

Politik

Folketingsmedlemmer opfordres til at få styr på deres hunde

112

Hurtig indsats reddede svin fra kraftig brand

Lolland

Borgmester glæder sig over brintprojekt

Indland

Tilfælde med kighoste er 10 gange højere end normalt