FEMERN BÆLT: Når byggeriet af Femern-tunnelen er færdig, kan elementfabrikken måske bruges til at producere elementer til andre store infrastrukturprojekter. Den idé har regeringen og en bred kreds af partiet markeret deres støtte til i det transportforlig, de indgik sidste sommer.
Et af de projekter, der nævnes som en mulig "kunde" hos fabrikken, er en ny østlig ringvej ved København. Det kan blive en 11 kilometer lang tunnel med en firespors-vej - to i hver retning - der skal forbinde Helsingørmotorvejen nord for København med Øresundsmotorvejen syd for København, så Københavns bymidte kan blive aflastet for trafik.
Tunnelen skal - ligesom Femern-tunnellen - være en sænketunnel. Elementerne skal altså støbes på land, sejles ud og placeres i forlængelse af hinanden i en rende på havbunden, og den skal anlægges i farvandet langs Amagers østkyst med et par til- og frakørsler undervejs.
Borgermøder på vej
Det projekt rykker nu et skridt nærmere at blive virkelighed. Den endelige linjeføring og udformning af ringvejen er ganske vist ikke fastlagt, men et flertal i Folketinget har besluttet, at der skal laves en VVM - altså en vurdering af, hvordan projektet vil påvirke miljøet.
Som et led i den proces inviterer Sund & Bælt nu til en række borgermøder, hvor man kan høre om projektet og komme med input, inden det så på et tidspunkt bliver op til politikerne at træffe den endelige beslutning om projektet.
Møderne afholdes fysisk 26. september og 4. oktober og online 5. oktober på www.oestligringvej.dk. Den hjemmeside fortæller om projektet og beskriver i øvrigt også muligheden for at bruge tunnelfabrikken i Rødbyhavn. Her fremhæves det, at genbruget af fabrikken kan mindske ringvejens påvirkning af nærmiljøet:
"Ved at bevare fabrikken og bruge den til produktion af elementer til andre infrastrukturprojekter som eksempelvis Østlig Ringvej, undgår man at skulle bygge en helt ny fabrik med dertilhørende miljø- og klimapåvirkning. Samtidig kan man udnytte de mange værdifulde erfaringer, der allerede er indsamlet i forbindelse med Femern Bælt-byggeriet, optimalt, ligesom man kan fastholde lokale arbejdspladser på Lolland", lyder det på hjemmesiden.
SF: Nej til Kattegat
Mens Østlig Ringvej rykker nærmere, er der mere usikkerhed om et andet stort infrastrukturprojekt, der er nævnt som en mulig aftager af elementer fra Rødbyhavn. Det er kattegatforbindelsen - en fast forbindelse mellem Sjælland og Aarhus via Samsø.
Den daværende VLAK-regering satte sammen med Dansk Folkeparti gang i en forundersøgelse, men efter den var afsluttet har den nuværende socialdemokratiske regering i juni meldt ud, at resultatet ikke gav anledning til at fortsætte. Og tirsdag meldte SF klart ud, at partiet ikke støtter projektet.
- Vi er dybt, dybt bekymrede for klimakonsekvenserne af det her projekt. For ikke at nævne påvirkningen af den smukkeste natur på Røsnæs og Samsø, samt havbunden. Vi har brug for mere natur, hvor biodiversiteten kan trives, ikke mindre, har SF's formand, Pia Olsen Dyhr, ifølge Ritzau meldt ud.