Annonce
Femern

REGERINGEN OVERVEJER AT LADE TUNNELFABRIKKEN VED RØDBYHAVN BESTÅ EFTER FEMERN-BYGGERIET

Arkivfoto: Anders Knudsen
Fabrikken koster fem milliarder og skal støbe dele til Femern-tunnelen. Planen var, at den skulle rives ned.

Regeringen overvejer at lade en enorm tunnelfabrik på Lolland, som ellers var planlagt til at skulle rives ned, bestå.

Fabrikken støber tunneldele til Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland. Den har kostet staten fem milliarder kroner at etablere.

Indtil nu har planen været, at de tre enorme produktionshaller på samlet halvanden kvadratkilometer skulle rives ned, når arbejdet med tunnelen er færdigt. Det fremgår af en anlægslov fra 2015.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men regeringen åbner for at ændre lovgivningen og lade fabrikken stå. Eventuelt så også udenlandske virksomheder kan bruge den.

Det skriver Børsen, der har talt med transportminister Trine Bramsen (S).

- Det står efterhånden klart for alle, at den her tunnelfabrik indeholder en lang række muligheder, som langt trumfer en nedrivning, siger hun til avisen.

Fabrikken, som skal støbe dele til den 18 kilometer lange Femern-forbindelse, er verdens største af sin slags.

Ifølge transportministeren vil den blandt andet kunne bruges til at skabe elementer til en tredje Limfjordsforbindelse. Eller til en ny københavnsk tunnel.

Trine Bramsen åbner også for den mulighed, at fabrikken kan bruges af andre lande og fortæller til Børsen, at hun har fået henvendelser fra ministerkolleger i andre lande.

Fabrikken vil også kunne bruges til at støbe dele til kunstige øer, der kan ligge på havbunden, fortæller direktør i Femern A/S Ole Kaslund til Børsen.

Om staten fortsat skal råde over fabrikken, eller om private kræfter skal overtage den, vil regeringen arbejde videre på en model for, siger transportministeren.

Umiddelbart bakker Venstre op om at lade fabrikken stå. Det fortæller partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen. Der skal dog laves flere analyser, inden partiet vil melde en klar linje ud, tilføjer han.

Folketidende skrev allerede i foråret, at flere ser potentiale i at lade fabrikken blive stående efter, at tunnelbyggeriet er afsluttet. Den historie kan du læse HER.

/ritzau/

  • Arkivfoto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Jobbet er fundet: Pernille fik op til 25 konkrete jobtilbud

Lolland-Falster

Danmarks største forhandler overtager to lokale forretninger

Lolland

Dansk tv-kendis: Sydhavsøerne har det hele

Sport

De skal sikre Danmark EM-succes

Guldborgsund

Alvorlig ulykke: Person i kritisk tilstand fløjet væk

Lolland

Kæmpe nedtur efter afsløringer: Forlader alle poster

Guldborgsund

Efter tronskifte: Nu melder kongehuset ud om lokal protektion

Guldborgsund

Store trafikale udfordringer forude: Varer til november

Guldborgsund

Stor redningsøvelse ud for Gedser

112

Mand kørt på sygehuset efter kraftig brand

Politik

Trækker sig kort før valg: "Jeg kan ikke mere"

112

Lang formiddag: Tunnellen var spærret

Kultur

Får 20 millioner til særligt kunst-projekt

112

Politiet skød efter flugtbilist: Nu er der faldet dom

112

38-årig idømmes forvaring for drabet på Mia Skadhauge Stevn

Politik

Pia Kjærsgaard: Det må ikke ske igen

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Torben måtte lukke sin elskede bod: - Det gør mig så ked af det

112

Tre betingede frakendelser: Kørte 100 km/t i 50-zone

Lokal nyt

Har du styr på din stemme? Tag vores kandidattest her

Lolland

Kommunen siger nej - men de nægter at give op: Har es i ærmet

Nykøbing

Stort talent: Prestigefuld hæder til 18-årige Laurits

Guldborgsund

"Flere begyndte at græde," da de fik den nedslående besked

Sport

Mark O. Madsen scorer bestyrelsespost i lokal fodboldklub