EU har fra 16. marts 2022 indført forbud mod import af jern- og stålprodukter fra Rusland som følge af landets invasion af Ukraine. Sanktionerne har mindsket udbuddet af stål og lagt et øget pres på de i forvejen høje råvarepriser og forsyningerne.
Til byggeriet af Femern-forbindelsen, der bliver verdens længste sænketunnel, og som er Danmarks største anlægsprojekt nogensinde, skal der bruges tonsvis af stål.
Folketidende ville derfor gerne høre Femern A/S om, hvordan krigen påvirker Femern-projektet. Teknisk direktør Jens Ole Kaslund har dog ikke haft tid til et interview med Folketidende, men har sendt følgende svar på vores spørgsmål:
Hvor meget stål skal der bruges til byggeriet af Femern-forbindelsen?
- Vi skal bruge omkring 360.000 ton armeringsstål alt i alt.
Hvordan påvirker krigen i Ukraine og sanktionerne på russisk stål anlægsprojektet?
- Femern A/S overholder gældende lovgivning, og vi har over for vores entreprenører et krav om, at de også skal overholde de til enhver tid gældende regler. Det gælder selvsagt også for sanktioner, som allerede er indført eller måtte komme som følge af den russiske invasion af Ukraine. I praksis hindrer vores kontrakter således for eksempel, at der leveres sanktionsomfattet russisk stål til projektet.
Jens Ole Kaslund, teknisk direktør, Femern A/SI praksis hindrer vores kontrakter, at der leveres sanktionsomfattet russisk stål til projektet.
Hvor meget af stålet kom fra Rusland, inden sanktionerne trådte i kraft?
- Femern-projektet har ikke direkte benyttet russisk stål og overholder alle sanktioner om varer fra Rusland og Belarus.
Hvor kommer stålet fra nu?
- FLC har langt fra indgået alle aftaler om leverancer af stål til Femern Bælt-tunnelen endnu. Det stål, som benyttes til for eksempel opbygningen af tunnelfabrikken, er leveret af Give Steel i Brande.
Kan lange leveringstider på stål gå hen og forsinke byggeriet af Femern-forbindelsen?
- Det er vores entreprenørers opgave at finde de nødvendige råmaterialer, men vi følger situationen nøje. Femern Bælt-projektet kræver store mængder stål, men derimod over en lang årrække med det største forbrug i 2023-2026. Det giver mulighed for at indgå mindre følsomme langtidskontrakter.
Er der andre hovedråvarer til Femern-forbindelsen, som er påvirket af krigen?
- Ikke på nuværende tidspunkt.