Annonce
Femern

Tonsvis af stål til Femern Bælt samtidigt med sanktioner

Som man kan se på denne visualisering af støbeprocessen af et tunnelelement, skal der bruges store mængder armeringsstål til byggeriet af Femern-forbindelsen. Visualisering: Femern A/S
EU har indført sanktioner på russisk stål. Og stål skal der bruges store mængder af til Femern-tunnelen. Men hvordan påvirker det anlægsprojektet?

EU har fra 16. marts 2022 indført forbud mod import af jern- og stålprodukter fra Rusland som følge af landets invasion af Ukraine. Sanktionerne har mindsket udbuddet af stål og lagt et øget pres på de i forvejen høje råvarepriser og forsyningerne.

Til byggeriet af Femern-forbindelsen, der bliver verdens længste sænketunnel, og som er Danmarks største anlægsprojekt nogensinde, skal der bruges tonsvis af stål.

Folketidende ville derfor gerne høre Femern A/S om, hvordan krigen påvirker Femern-projektet. Teknisk direktør Jens Ole Kaslund har dog ikke haft tid til et interview med Folketidende, men har sendt følgende svar på vores spørgsmål:

Annonce

Hvor meget stål skal der bruges til byggeriet af Femern-forbindelsen?

- Vi skal bruge omkring 360.000 ton armeringsstål alt i alt.

Hvordan påvirker krigen i Ukraine og sanktionerne på russisk stål anlægsprojektet?

- Femern A/S overholder gældende lovgivning, og vi har over for vores entreprenører et krav om, at de også skal overholde de til enhver tid gældende regler. Det gælder selvsagt også for sanktioner, som allerede er indført eller måtte komme som følge af den russiske invasion af Ukraine. I praksis hindrer vores kontrakter således for eksempel, at der leveres sanktionsomfattet russisk stål til projektet.

I praksis hindrer vores kontrakter, at der leveres sanktionsomfattet russisk stål til projektet.

Jens Ole Kaslund, teknisk direktør, Femern A/S

Hvor meget af stålet kom fra Rusland, inden sanktionerne trådte i kraft?

- Femern-projektet har ikke direkte benyttet russisk stål og overholder alle sanktioner om varer fra Rusland og Belarus.

Ifølge Jens Ole Kaslund, teknisk direktør for Femern A/S, er det entreprenørernes opgave at finde råmaterialerne til byggeriet af Femern-forbindelsen. Foto: Jan Knudsen/Arkiv

Hvor kommer stålet fra nu?

- FLC har langt fra indgået alle aftaler om leverancer af stål til Femern Bælt-tunnelen endnu. Det stål, som benyttes til for eksempel opbygningen af tunnelfabrikken, er leveret af Give Steel i Brande.

Kan lange leveringstider på stål gå hen og forsinke byggeriet af Femern-forbindelsen?

- Det er vores entreprenørers opgave at finde de nødvendige råmaterialer, men vi følger situationen nøje. Femern Bælt-projektet kræver store mængder stål, men derimod over en lang årrække med det største forbrug i 2023-2026. Det giver mulighed for at indgå mindre følsomme langtidskontrakter.

Er der andre hovedråvarer til Femern-forbindelsen, som er påvirket af krigen?

- Ikke på nuværende tidspunkt.

Annonce
112

POLITIET TILKALDT: TRUEDE MED AT RIVE HOVEDET AF 64-ÅRIG

Annonce
Annonce
112

POLITIET TILKALDT: TRUEDE MED AT RIVE HOVEDET AF 64-ÅRIG

Vejr

DEN VÅDESTE JANUAR I MANGE ÅR: SÅ MEGET REGN FALDT DER PÅ LF

112

KØRTE 152 KM/T I 90-ZONE

112

CHAUFFØR FÆNGSLET: HAVDE OVER 738.000 PILLER MED I BILEN

Indland

HOSPITALSANSATTE HAR REKORDHØJT SYGEFRAVÆR

Lolland

ROST RESTAURANT LUKKER

Lolland

INTERNATIONAL HÆDER TIL LOKAL SUCCES

Sport

NFH DUKKET I EGEN HULE

112

DOM I SAG OM OPHOLDSSTED: DET MENER ANKLAGEREN

Erhverv

DERFOR LUKKER KVICKLY OG SUPERBRUGSEN

112

VOLD OG TVANG PÅ OPHOLDSSTED: NU ER DOMMEN FALDET

Indland

MINISTER ÅBNER FOR AT LADE PRIVATHOSPITALER LAVE SPECIALOPERATIONER

Erhverv

DET SKER DER MED DIN LOKALE KVICKLY OG SUPER BRUGSEN

Lolland

SÅ ER DET NU: SYDHAVSSTAFET ÅBNER FOR TILMELDING

Annonce
112

STOPPET VED FÆRGEN: NU RISIKERER HAN EN LANGVARIG FÆNGSELSSTRAF

Lolland

FORMAND RASER: VIL IKKE LUGE UKRUDT

Guldborgsund

AFFALD SKAL BLIVE PÅ STRAND

Sport

KAN NFH SLÅ DØREN IND TIL TOP-3?

112

75 TAGET I FARTKONTROLLER

Lolland

Skole med højt til loftet

Ugeavisen Guldborgsund

MANGE PLANER HOS GALLERI

112

HAN HAVDE KØBT DEN, MEN POLITIET TOG DEN ALLIGEVEL

Lolland

- MAN KAN IKKE SE EN PIND!

112

BIL I FLAMMER PÅ PENDLERPLADS

112

LOKALTOG RØGET AF SPORET

Erhverv

SÅ MANGE STILLINGER NEDLÆGGES

112

VESTAS-ANSATTE FÅR ROS EFTER BRAND

Vejret

STORMFULD AFTEN FORUDE

Guldborgsund

KÆMPEKRAN SKAL HJÆLPE BROBYGGERI

Indland

TID TIL TJEK: LUS GØR COMEBACK EFTER CORONA-ÅRENE

Guldborgsund

OMBEJLET GÅRD: - DET ER GÅET LIDT AMOK

Udland

DET ER SNART SLUT MED AT GÅ UD AT SE PÅ STJERNER

112

VEJ IGEN FARBAR EFTER LUKKET SPOR

Guldborgsund

- DER ER RIGTIG MEGET PÅ VEJ

Annonce
Annonce
Sport

SYDHAVSØERNE VINDER NØGLEKAMP

Ugeavisen Guldborgsund

Først Ikast hjemme og så en tur til Balkan

112

STAK AF FRA TOTALT PROPPET BUS

Verdensmestre

BERØRT FINALEHELT HAR KÆMPET FOR AT HOLDE MODET OPPE

Ugeavisen Lolland

Overfiskning sendte ”Viking” til Rødbyhavn

Sport

NFH FIGHTER SIG TIL VIGTIG UDESEJR

Guldborgsund

UNGE PÅ FORSØRGELSE SKAL HAVE GARANTI

Lokal nyt

STOR LOKAL OPBAKNING TIL LANDSDÆKKENDE BEDEDAGS-PROTEST

Guldborgsund

- DET GÅR FREMRAGENDE

Lolland

BRAND PÅ PLEJECENTER: STRØMMEN VIRKER STADIG IKKE

Guldborgsund

NEDRIVNING: - VI ER KLAR TIL AT HOLDE LIDT IGEN

Guldborgsund

MASSIV INTERESSE: DU SKAL IKKE VENTE FOR LÆNGE

Lolland

HOV ... VANDET FORSVANDT

Guldborgsund

VERDENSBERØMT LOKAL KUNSTNER INDGÅR AFTALE MED FESTIVAL