Annonce
Femern

TYSK JERNBANE BLIVER IKKE KLAR TIL FEMERN-TUNNELENS PLANLAGTE INDVIELSE

For nylig var nyudnævnte minister for transport i delstaten Schlesvig-Holstein, Claus Ruhe Madsen på besøg ved Rødbyhavn og blev vist rundt på Femern byggepladsen. Foto Anders Knudsen
Jernbanen på den tyske side af Femern-forbindelsen er blevet forsinket og når formentlig ikke at blive klar til tiden.

Indvielsen af Femern Bælt-tunnelen i 2029 bliver efter alt at dømme uden tog – i hvert fald uden tog, der vil kunne fortsætte fra tunneludmundingen på tysk side og videre til det tyske fastland og Lübeck.

Det fremgår af en orientering til Folketingets Transportudvalg fra transportminister Trine Bramsen (S). Det skriver TV2 ØST.

- DB Netz AG har på et møde den 11. maj 2022 oplyst, at de tyske jernbanelandanlæg forventes at stå klar i december 2029, det vil sige nogle måneder senere, end den faste forbindelse, skriver ministeren i sin orientering.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er selskabet DB Netz AG, som har ansvaret for byggeriet og udvidelsen af den 88 kilometer lange jernbane på tysk side mellem Femern Bælt-tunnelen og Lübeck, hvor jernbanen skal forbindes til det øvrige tyske jernbanenet.

Brud på statskontrakten

Da Danmark og Tyskland i 2008 underskrev statskontrakten om en fast forbindelse over Femern Bælt, forpligtede Danmark sig til at stå for at bygge og betale for tunnelen. Til gengæld forpligtede Tyskland sig til at opgradere infrastrukturen på tysk side.

Hvis jernbanen ikke når at blive klar til tiden, vil det derfor være et brud på statskontrakten. Og det ærgrer transportminister Trine Bramsen.

- Det er ikke i orden, hvis de bliver forsinkede, det er det hverken for de mange danske borgere, der skal bruge det, men altså heller ikke for de tyske eller for den sags skyld andre borgere, som skal have stor gavn af det her, siger hun til TV2 ØST.

Det er ikke i orden, hvis de bliver forsinkede, det er det hverken for de mange danske borgere, der skal bruge det, men altså heller ikke for de tyske eller for den sags skyld andre borgere, som skal have stor gavn af det her.

Trine Bramsen

Indtil videre er den tyske jernbane forsinket med nogle få måneder. Men Femern A/S, der er bygherre, vurderer, at den tyske tidsplan for færdiggørelsen af jernbanen er optimistisk:

- Den foreliggende tidsplan om ibrugtagning af den fuldt udbyggede jernbanestrækning i 2029 er udtryk for et best-case scenarie, fremgår det af notatet, hvor der bliver henvist til tidligere erfaringer fra den tyske myndighedsgodkendelsesproces for Femern Bælt-forbindelsen:

- Den komplicerede tyske myndighedsgodkendelsesproces medfører en væsentlig risiko for forsinkelser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Klar i december 2029

Hos DB Netz AG fastholder man dog, at jernbanen ventes at stå klar i december 2029.

- Vi håber meget på at være klar med vores del af Femern Bælt-projektet i udgangen af 2029, skriver de i et svar til TV2 ØST.

Ligesom det er tilfældet i Danmark, kommer der også nye køreplaner for den offentlige trafik hvert år i december i Tyskland, og det er angiveligt derfor, tyskerne satser på, at jernbanen skal være klar der:

- I Tyskland har vi en køreplansændring for vores Deutsche Bahn-tog hver december. Derfor starter vi i december 2029.

I alt skal der på tysk side bygges 88 kilometer dobbeltsporet jernbane med kørestrøm mellem Lübeck og Femern Bælt-tunnelen. Heriblandt en tunnel mellem det tyske fastland og øen Femern.

Men der er fortsat ikke givet tilladelse til byggeriet af den tyske jernbane fra de tyske myndigheder. DB Netz AG regner med, at alle byggetilladelser er på plads i slutningen af 2026.

En del af forsinkelsen skyldes, at den tyske Forbundsdag har besluttet at afsætte midler til bedre støjbeskyttelse langs jernbanestrækningen.

Derfor måtte DB Netz AG trække en del af ansøgningerne om byggetilladelse tilbage og tilpasse dem til de nye støjtiltag. Det har angiveligt medført en forsinkelse de pågældende steder på to år.

Forsinkelsen af jernbanen vil også gå ud over økonomien for selve Femern forbindelsen, da der vil være færre indtægter så længe, der ikke kan køre tog gennem tunnelen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vil mødes med kollega

Femern A/S har ikke ønsket at stille op til interview, men i et svar til TV2 ØST skriver de:

- Indtægter fra jernbanedriften udgør kun en mindre del af den samlede indtægt. En planmæssig åbning af vejtrafik medio 2029 og jernbane senere i samme kalenderår vil kun påvirke projektets tilbagebetalingstid marginalt.

Transportminister Trine Bramsen vil nu mødes med sin tyske kollega for at drøfte tidsplanen for den tyske jernbane:

- Det håndtag, jeg har at trække i, det er jo at blive ved med og rykke tyskerne, rejse bekymringen og bede dem om at redegøre for, hvor de er henne af i processen, fastslår hun.


  • Rød Femern minister 21
    For nylig var nyudnævnte minister for transport i delstaten Schlesvig-Holstein, Claus Ruhe Madsen på besøg ved Rødbyhavn og blev vist rundt på Femern byggepladsen. Foto Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Syg svane gjorde Tania urolig: - Den opførte sig fuldstændig vanvittigt

112

Personbil påkørte anden bil: Lige efter røg lastbil ind i dem begge

Sport

Skadesramte NFH pressede formstærke Ikast

Lolland

En sidste fest for konkursramte elever

Guldborgsund

"Grænseoverskridende" rygter: - Det er 100 procent forkert

Lokal nyt

Pengeregn over Lolland-Falster: Kvart milliard udbetalt

Lokal nyt

Drukner i vand: - Kan ikke huske noget lignende

Erhverv

Kan koste tusindvis af arbejdspladser, vurderer ekspertgruppe

Guldborgsund

Begravelse blandt bøgetræer: Nu skal politikerne tage stilling

Royal Run

Helt særligt, at kongen løber Royal Run i Fredericia netop i år: - Virkelig en appelsin i turbanen

Sport

TSØ-talenter viste sig flot frem: - Det er helt fantastisk

Sport

Stort drama i Maribo: Scorede afgørende mål i sidste minut

Politik

Tudetosset med afgifter, mener Susie Jessen

112

Afsløret efter færgetur: En palet af stoffer gemt i bilen

Indland

Medier: Udvalg vil anbefale afgift på højst 750 kroner per ton CO2

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Først skiftede hun parti og postnummer, nu vil hun stille op til kommunalvalget

Sport

Ole Jakobsen blev på bænken

Indland

Overenskomst sikrer ansatte i regioner lønstigning i april

Kultur

Kongen debuterer i Fredericias Royal Run: Flere brikker er faldet på plads nu - men der mangler et par store

112

Voldtægtsforsøg, trusler og psykisk vold: Nu fremstilles sigtet mand i grundlovsforhør

Maribo

Kraftig støj generer Barbara: Tung trafik buldrer gennem landsby

Guldborgsund

Afdød russer hyldes på lokal strand