John Brædder er overrasket over, at en tunnel ikke er dyrere.
NYKØBING Onsdag eftermiddag tyggede John Brædder sig igennem det oplæg, Banedanmark og Femern Landanlæg har lavet om Kong Frederik IX's Bro. Her anslås det, at det vil koste omring en milliard kroner at bygge en tunnel til jernbanen.
Det er godt nyt, mener han, for dermed er tunnellen kun 700 millioner kroner dyrere end klapbroen. Det bør der være råd til, mener han.
- Jeg havde forventet, det ville koste to-tre milliarder. Men en milliard er faktisk peanuts i det samlede projekt. Alene infrastrukturen Ringsted-Rødby koster i omegnen af 10 milliarder kroner, påpeger han.
Af hensyn til Banedanmarks ønsker om fri passage til togene og til Nykøbing-borgernes ønske om ro bør transportordførerne derfor finde pengene. Det vil nemlig være en god samfundsøkonomisk investering, da en tunnel vil kunne holde 50-100 år.
- Hvis det var i København, man kunne vælge mellem en tunnel og en klapbro, ville man nok have en tunnel for at dæmpe støjen. Jeg vil bare understrege, at der bor mange inden for en kort radius fra Frederik IX's Bro. Og hvis man kan lave en løsning uden at røre ved Nykøbing Station, hvilket er dokumenteret, at man kan, så synes jeg, man skal gøre det.
Klar til foretræde
Hvis transportordførerne ikke vil prioritere en tunnel, bør de dog holde fast i, at sejlerne skal kunne passere og vælge en klapbro - sådan som det er beskrevet i den nuværende anlægslov. Men her og nu efterlyser transportordførerne (som nævnt i Folketidende onsdag) flere oplysninger fra kommunen.
- Da anlægsloven blev vedtaget, stod der klart, at der skal være en klapbro, fastslår John Brædder, som undrer sig over, hvis transportordførerne er i tvivl om de lokale ønsker.
- Har de fulgt bare en lille smule med, ved de også, at politikerne i Guldborgsund Kommune jo er enige om, at det her er livsnødvendigt for sejlturismen og for udviklingen af Nykøbing by, siger han og nævner, at kommunen tidligere har bedt om foretræde.
På grund af coronaen er foretrædet ikke blevet holdt, men det kan det passende blive nu.
- Jeg har en forventning om, at hvis man stadig er i tvivl om, hvad vi mener, kalder man til foretræde i næste uge eller næste uge igen. Og der er ikke meget at være i tvivl om: Hvis vi kunne træffe beslutningen, ville vi sige, at selvfølgelig holder vi fast i anlægsloven af hensyn til sejlturismen. Og det ved transportudvalget udmærket, men jeg kommer med glæde og fortæller i et foretræde, som vi har bedt om.
Ingen støjskærme
At Banedanmark fortsat anbefaler en fast bro, kommer ikke bag på ham:
- Hvis jeg sad ved et skrivebord i Banedanmark, var det også det valg, jeg ville komme med, for så går man med livrem og seler. Så det er forventeligt, de kommer med det oplæg. Det er bare ikke det, der står i anlægsloven.
I oplægget fra Banedanmark oplyses det dog, at man næppe vil kunne sætte støjskærme på en klapbro. Men det får ikke borgmesteren til at støtte anbefalingen af en fast bro.
- Det er da muligt, man ikke kan det. Men så må man sætte støjskærme på den del af broen, hvor den ikke klapper op - og det er nok kun en procent af broen, der klapper op. Resten af vejen kan man nok godt. Det vil jeg klart opfordre til.
John Brædder forventer, at sagen om broen og transportordførernes ønsker om flere oplysninger skal behandles på det næste møde i økonomiudvalget. Det er planlagt til 2. juni, men kan nu måske blive fremrykket, da der er tale om en hastesag. På mødet vil det blandt andet skulle drøftes, hvem der skal deltage i et foretræde for transportordførerne.