Der er et godt stykke vej endnu, før bilerne kan begynde at køre over den nye Storstrømsbro mellem Falster og Masnedø. Men byggeriet begynder langsomt at ligne det, det er: En bro.
I denne uge blev den femte i rækken af i alt 44 præfabrikerede brodragere, som vejbanen til sin tid skal anlægges på, sejlet ud i Storstrømmen og hejst op på plads, så yderligere to bropiller nu er forbundet.
Det skete tæt ved Masnedø og umiddelbart ved siden af den brodrager, som blev hejst op på plads i februar måned, oplyser Vejdirektoratet, som er bygherre på projektet, i en pressemeddelelse.
Broen bygges samtidig fra begge sider af kysten, og indtil videre er der nu tre brodragere i forlængelse af hinanden ved Falster-siden og to ved Masnedø-siden.
Brodragerne produceres på Masnedø sammen med elementerne til bropillerne. Derfra sejles de ud til de rette placeringer i Storstrømmen.
Hver brodrager er 73 meter lang, 24 meter bred og vejer cirka 4.000 tons, oplyser Vejdirektoratet.
Den nye bro skal erstatte den nuværende Storstrømsbro, som åbnede i 1937.
Den nye bro åbner efter planen for biltrafik i 2025 og for togtrafik to år senere.