OREHOVED: Mandskabet på Storstrømsbroen er godt i gang med forberedelserne til projektets næste store milepæl: At løfte den første præfabrikerede brodrager op på bropillerne i Storstrømmen.
I begyndelsen af december forventer Vejdirektoratet, at den første præfabrikerede brodrager til Storstrømsbroen at blive sejlet ud og løftet op på to bropiller. Derfor arbejder broens mandskab nu målrettet på at få gjort bropillerne helt klar til løftet.
- Brodrageren er det element, som forbinder bropillerne og bærer selve kørebanen og jernbanen. Så når vi indenfor nær fremtid kan sejle den første ud, er der naturligvis tale om en markant milepæl for projektet. Samtidig er det en teknisk kompleks operation, som kræver de rette forhold med hensyn til vejr, vind og strøm, fortæller projektchef hos Vejdirektoratet Niels Gottlieb.
Op til udsejlingen af brodrageren arbejder mandskabet fra entreprenøren SBJV på at gøre bropillerne klar til løftet. Det betyder blandt andet, at der på toppen af hver pille bliver monteret et specialbygget løftetårn. Løftetårnet er nødvendigt for at hejse brodrageren op på plads.
Barry Crouchman, projektdirektør SBJVNår vi placerer det første af de 44 præfabrikerede brodragere er det en stor milepæl for projektet.
- Når vi placerer det første af de 44 præfabrikerede brodragere er det en stor milepæl for projektet. Brofagene er ekstremt komplekse og meget store strukturer, som er et resultat af mange timers dedikeret arbejde fra alle på projektet. Vi har lavet meget grundige forberedelser til placeringen af den første brodrager, og jeg er overbevist om, at den omhyggelige detaljering, der er gået ind i lanceringen af den første, vil betale sig, når vi placerer resten af brofagene, siger Barry Crouchman, der er projektdirektør hos SBJV.
Det var oprindeligt planen, at den nye Storstrømsbro skulle åbne for vejtrafik i 2022 og for togtrafik i 2023. Byggeriet har dog været ramt af flere forsinkelser, og det forventes, at broen først kan åbne for biltrafik i slutningen af 2025 og for togtrafik i starten af 2027.
Storstrømsbroen kommer til at bestå af 48 brodragere. Fire bygges på landdæmninger på begge sider af Storstrømmen, mens 44 bygges i produktionshallen på Masnedø. Brodragerne til Storstrømsbroen er hver 73 meter lange, 24 meter brede og vejer cirka 4.000 ton.