Vil Guldborgsund Kommune for et større antal millioner acceptere en fast bro?
NYKØBING Det har været i spil før, og tanken er ikke død: Hvad med, om Guldborgsund Kommune til gengæld for at acceptere, at Kong Frederik IX's Bro ikke længere skal have klapper, der kan åbne, får et passende antal millioner kroner?
Folketidende fortalte for knap et år siden - i juni 2019 - at projektdirektør Klaus S. Jørgensen fra Banedanmark og projekt- og økonomidirektør Ole Jakobsen fra Guldborgsund Kommune drøftede en sådan løsning. Politisk har man dog vendt tommelfingeren ned: Byrådspolitikerne vil holde fast i anlægslovens bestemmelse om, at der skal være en klapbro.
Men på Christiansborg lever idéen fortsat. Det står klart, efter at transportminister Benny Engelbrecht (S) har haft sonderinger hos transportordførerne.
- Jeg oplevede en minister, der gerne vil have en dialog med kommunen. Han er ikke låst fast, hverken på at broen skal låses fast eller være åben, og jeg synes bestemt ikke, ministeren er vores modspiller. Men han spørger, hvilke muligheder der er. Hvad er alternativet, hvis broen ikke kan åbne? Er det, at kommunen får 100 millioner kroner? Vi kan lave meget byfornyelse og byggemodning for 100 millioner kroner, påpeger René Christensen, der deltog, da Dansk Folkepartis transportordfører var til møde.
Vil klappen åbne?
Idéen om en kompensation er værd at overveje, mener René Christensen.
- Jeg taler stadig for, at vi skal have en bro, der kan åbne. Men vi står i en situation, hvor vi skal undersøge alle muligheder, mener han.
René Christensen peger på, at der er en ting mere, man bør tage med i overvejelserne - nemlig at det ikke er givet, at alt vil være fryd og gammen for sejlerne, hvis det ender med en klapbro. For hen ad vejen kan godstogstrafikken måske udvikle sig på en måde, så broen reelt aldrig bliver åbnet.
- Selv om den kan åbne, kan man riskere, at den ikke åbner ret meget - måske også mindre, end der står i loven. Hvis der kommer udfordringer med godstogene, vil et Folketing sige, at Femern-forbindelsen jo ikke kan være underdrejet, vurderer han og tilføjer, at det aspekt selvfølgelig også er udtryk for en form for pression.
- Men omvendt kører der måske ikke så mange godstog om 20-30 år, og så har vi en bro, der kan åbne.
SF står fast
Transportordfører Anne Valentina Berthelsen (SF) har også mødt ministeren og afviste her, at en fast bro kan komme på tale.
- Jeg har gjort det klart for ministeren, at SF under ingen omstændigehder vil være med til en fast bro. Vi ser det som realistisk og forstår ikke, hvad problemet er. Men insisterer Banedanmark og Femern Landanlæg på, at man ikke kan lave en klapbro, så vil vi kræve en tunnel, siger hun.
Læs også artiklen"Arkitektfirma lobbyer for tunnel" i torsdagens Folketidende.