Der er ikke noget at sige til, hvis de har hænderne lidt ekstra højt oppe i luften i disse dage hos den lokale fødevareproducent "Fra Fejø", der ligger ved Stokkemarke på Lolland.
Det lokale "frugtfirma" har indgået en aftale med dagligvarekæden Lidl og har i samarbejde med discountforretningen udviklet produkter til Lidls private label-serie kaldet "En bid af Danmark".
Det er for produktet i den serie, at Fra Fejø nu høster international hæder, efter branchemagasinet European Supermarket Magazine har udnævnt firmaet som vinder i specialkategorien "Sustainable product of the year" med deres økologiske æbleeddike.
- Jeg er meget stolt over have vundet prisen for 'Sustainable product of the year'. Hver dag arbejder vi for at fremme fokus på madspild og økologi, og derfor er det kæmpestort, at vores produkt får international anerkendelse, siger Sophia Johannesen, som er fabrikschef i Fra Fejø, i en pressemeddelelse.
Eddiken vandt prisen, "fordi det ud over smagen også bidrager til at reducere madspild og fremme en cirkulær økonomi. Æbleeddiken fremstilles nemlig af æbler, som er tilovers fra andre produktioner og af kernehuse fra æblerne. På den måde er eddiken et eksempel på, hvordan Fra Fejø udnytter råvarerne 100 procent og dermed mindsker madspild."
Hvert år kårer branchemagasinet European Supermarket Magazine de bedste private label-produkter i detailhandlen på tværs af 23 lande fra hele Europa, som dyster i 17 forskellige kategorier. I år vandt to danske produkter en pris.
Også den økologiske is fra Skarø modtog en pris fra magasinet.