Banedanmark har sendt projektet med at udvide Kong Frederik IXs Bro med et ekstra jernbanespor i offentligt EU-udbud. Opgaven har en anslået værdi på 250 millioner kroner eksklusive moms.
NYKØBING Arbejdet med at opgradere jernbanen mellem Ringsted og den kommende Femern Bælt-tunnel når inden længe endnu en lokal milepæl.
Som bekendt skal jernbanen udvides til to spor, og det betyder blandt andet, at der skal bygges en ny, et-sporet jernbanebro med broklap umiddelbart syd for den nuværende Kong Frederik IXs Bro over Guldborgsund.
Den nuværende bro har som bekendt kun ét spor til tog, så derfor skal der gøres plads til et ekstra.
Banedanmark har netop sendt projektet med at bygge den nye bro i offentligt EU-udbud, og det er noget af en opgave, man nu forsøger at finde interesserede ansøgere til.
Ifølge udbudsmaterialet er der nemlig tale om et projekt til en anslået samlet værdi af 250 millioner kroner eksklusive moms.
Omfattende projekt
Arbejdet omfatter ikke "blot" byggeriet af den nye klapbro over sundet.
Det strækker sig helt fra Højbroen i Nykøbing, der leder Østerbrogade over jernbanen, og til broen, der leder Nystedvej over jernbanen ved Øster Toreby.
Under Højbroen skal der fjernes et efterladt brofundament fra tidligere tider, og frem til underføringen ved Prinsholmvej skal der laves jord- og støttekonstruktioner, altså banedæmning, ind mod sukkerfabrikkens anlæg.
Broen over Prinsholmvej skal suppleres med en ekstra jernbanebro til det nye spor, og på stykket mellem Prinsholmvej og Kong Frederik IXs Bro skal der laves jord- og støttekonstruktioner ind mod sukkerfabrikkens lagerplads.
Derudover skal der etableres en ny pumpestation som erstatning for en eksisterende.
På Lollandssiden skal der laves jord- og støttekonstruktioner for det nye spor.
Kontrakten for det omfattende arbejde har ifølge udbudsmaterialet en længde på 46 måneder, altså næsten fire år, uden mulighed for forlængelse.
Stiller en række krav
Banedanmark stiller i udbudsmaterialet en lang række krav til de potentielle bydere.
Blandt andet skal ansøgerne have haft en samlet årsomsætning på mindst 250 millioner kroner hvert af de seneste tre regnskabsår og en soliditetsgrad på mindst 15 procent i det seneste regnskabsår.
Derudover skal ansøgerne også vedlægge en referenceliste over relevante opgaver, som højst må være ti år gamle.
Mindst én af referencerne skal handle om udførelse i form af eksempelvis hoved- eller totalentreprise af en bevægelig bro inklusive styring af bevægelighed samt mindst én reference om udførelse af bevægelige sporkomponenter.
Kontrakten omfatter i øvrigt også sociale klausuler om uddannelses- eller praktikaftaler.
Sidste frist for at afgive bud er angivet til torsdag 12. august klokken 14. Det fremgår ikke af materialet, hvornår man forventer at kunne offentliggøre, hvem der får opgaven.