- Lige nu er vi bare desperate efter at komme hjem, men vi kan intet gøre og bare håbe det bedste.
Fortvivlelsen skinner tydeligt igennem på telefonlinjen fra Antalya i Tyrkiet, hvor Cathrine Bille Pedersen fra Nysted i øjeblikket sidder sammen med sin mand og deres to børn, sin mands bror og hans familie fra Borup samt sin svigermor fra Maribo og i den grad føler sig i stikken.
De fem voksne og fire børn - hvor den yngste er to år og den ældste fylder otte år i dag, fredag - var taget på ferie til Belek i Tyrkiet med rejseselskabet Detur.
Men som blandt andre Ekstra Bladet tidligere på ugen kunne fortælle, er en lang række af selskabets kunder pludselig blevet bedt af personalet på deres hoteller om at betale titusindvis af kroner her og nu eller forlade hotellerne.
Årsagen skulle ifølge en fax-besked fra Detur, som Ekstra Bladet er kommet i besiddelse af, være, at selskabet er blevet solgt, og alle dets transaktioner derfor er sat på hold.
- Når den nye ejer har fået adgang til transaktionerne, bliver pengene returneret, lød det ifølge Ekstra Bladet i fax-beskeden, gæsterne har modtaget.
Cathrine Bille Pedersen og hendes familie så godt, at Ekstra Bladet havde skrevet noget, men da det ikke så ud til at omfatte deres hotel, og de ikke havde hørt noget fra Detur, regnede de ikke med, at det også kunne gælde for dem.
ingen adgang til værelser
Men dagen efter - torsdag - var situationen pludselig en helt anden, og en hyggelig familieferie blev med ét forvandlet til noget af et mareridt.
Cathrine Bille PedersenDa vi kom op fra poolen ved 17-tiden og ville ind på vores værelser, virkede vores nøglekort ikke. Da vi henvendte os til personalet, fik vi at vide, at den tyrkiske del af Detur var gået konkurs, og vi skulle betale 40.000 kroner nu og her for værelserne.
- Da vi kom op fra poolen ved 17-tiden og ville ind på vores værelser, virkede vores nøglekort ikke. Da vi henvendte os til personalet, fik vi at vide, at den tyrkiske del af Detur var gået konkurs, og vi skulle betale 40.000 kroner nu og her for værelserne - ellers kunne vi ikke få lov at komme ind og få adgang til vores ting.
- Det ville vi selvfølgelig ikke, og efter at have forhandlet et stykke tid fik vi prisen ned på 15.000 kroner, som vi besluttede at betale. Derefter blev vi fulgt op på vores værelser af en vagt, som holdt øje med os, mens vi skyndte os at pakke. Derefter blev vi fulgt ned i receptionen igen, mens vi stadig havde badetøj på. Der blev de ved med at fastholde, at de ville have flere penge og truede med at tilkalde politiet, og min mand og hans bror blev ført om i baglokale for at snakke med dem, fortæller Cathrine Bille Pedersen.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Det lykkedes dog ikke hotellet at få familierne til at betale flere penge.
Personalet beklagede situationen, men forklarede, at de ikke havde modtaget nogen penge fra Detur.
Familierne blev bedt om at forlade hotellet hurtigst muligt, og hotellet betalte derefter en taxa, som kørte dem til lufthavnen i Antalya cirka 40 kilometer væk, mens de fortvivlet forsøgte at finde ud af, hvad de skulle gøre, når de kom ud i lufthavnen.
De kontaktede deres flyselskab, som kunne fortælle, at det fly, de efter planen skal flyve hjem med på søndag, fortsat er reserveret, men de kunne ikke sige med sikkerhed, om det også kommer afsted.
- Måske har vi et fly hjem på søndag ...
- Lige nu har vi booket os ind på et hotel i Antalya tæt ved lufthavnen, og måske har vi et fly hjem søndag morgen klokken 6, men vi ved det ikke, og der er ingen, der hjælper os. Vi har intet hørt fra Detur og kan ikke komme i kontakt med dem. Vores forsikringsselskaber vil ikke hjælpe, og Rejsegarantifonden kan ikke hjælpe, før Detur måske bliver erklæret konkurs.
- Børnene har heldigvis sovet, men vi voksne har ikke lukket et øje, og tårerne triller ned ad kinderne, og man er helt tom indvendigt. Lige nu er jeg fuldstændig ligeglad med pengene. Det værste er, at vi er en familie med fire børn, der er ladt fuldstændig i stikken, siger Cathrine Bille Pedersen.
Cathrine Bille PedersenLige nu er jeg fuldstændig ligeglad med pengene. Det værste er, at vi er en familie med fire børn, der er ladt fuldstændig i stikken.
Familien håber at kunne få at vide i dag, torsdag, om deres fly på søndag rent faktisk kommer afsted, men det kræver, at de møder op fysisk i lufthavnen og fremviser deres pas.
Men selv hvis de får at vide, at de er registreret på flyet, er der ingen garanti for, at det kommer afsted.
For familien fra Lolland og Borup er jo ikke de eneste, der foreløbig bliver holdt hen i uvished, og hvis mange af de øvrige passagerer når at finde andre hjemrejse-veje i mellemtiden, kan flyet blive aflyst.
Undersøger andre rejsemuligheder
Cathrine Bille Pedersen og familien er da også i fuld gang med at undersøge andre rejsemuligheder, men med fire børn, hvoraf den yngste stadig er blebarn, er det ikke så ligetil.
- Vi har fundet ud af, at der går et fly til Aalborg, og derfra kan vi så tage et andet fly videre til København, hvor vores biler holder. Men det koster 23.000 kroner. Men hvis vi får at vide i dag, at vi ikke har plads på vores planlagte fly på søndag, vil vi prøve at booke pladser på flyet til Aalborg.
- Alternativt vil vi prøve at finde et hvilket som helst andet fly, der flyver til et sted i Europa og så leje bil der og køre hjem selv. Men det er også dyrt, fortæller Cathrine Bille Pedersen, der frygter, at ferieturen ender med at koste omkring 100.000 kroner.
Familien har flere gange tidligere rejst med Detur og også til samme destination, men denne ferie blev ikke som de andre.