Det er bestemt ikke imponerende tal, som DSB kan fremvise på strækningen mellem Nykøbing og København, når man kigger på det antal tog, der ankommer til tiden.
På deres liste over "'kundepunktlighed" har DSB som mål, at 87,4 procent af alle tog skal ankomme til tiden.
Men på den seneste månedsliste er det kun 68,7 procent af alle togene, der når frem til tiden.
Hvilket altså vil sige, at hver tredje tog var forsinket i april måned.
Fakta om DSB, deres forsinkelser og billet-refundering
- I "DSB-sprog" taler man om, at et tog er forsinket, hvis det ankommer mere end tre minutter efter det planlagte tidspunkt.
- DSB har en rejsetidsgaranti, der giver dig to muligheder for at få penge tilbage, hvis dit tog har været forsinket.
- Har du pendlerkort, kan du tilmelde kortet automatisk til strækningen mellem Nykøbing og København. Er toget forsinket, bliver du automatisk kompenseret, hvis punktligheden er under 87,4 procent. Hvis togpunktligheden for en måned eksempelvis er 70 procent, får du godskrevet 18 procent af billetprisen. Den kompensation går automatisk ind på dit kort.
- Har du almindelig billet eller rejsekort, og er du mere end en halv time forsinket, har du mulighed for kompensation. Enten i form af en ny billet eller en refundering af billetten afhængig af forsinkelsen. Her skal du selv ind på DSB.dk og gøre opmærksom på din forsinkelse.
Dermed fortsætter den triste tendens fra de foregående måneder, hvor det var 76 procent i marts, der kom til tiden, 77,3 i februar og 78,2 procent i december.
Så der har altså længe været problemer med at overholde tiden.
Maj bliver ikke bedre.
Det erkender DSB's kommunikationschef, Tony Bispeskov, allerede nu.
For planlagte sporarbejder gør det svært at overholde tidsplanerne.
- Vi ser ikke ind i foreløbig bedring. For Banedanmark har også meldt ud, at der vil være store sporarbejder i 2024, og så snart sporarbejdet går i gang, så falder punktligheden, forklarer han.
Selv om det er muligt at få "et plaster på såret" for forsinkelsen i form af rejsetidsgaranti, ved Tony Bispeskov godt, at det ikke er det, kunderne søger.
- Vi er udmærket klar over, at de fleste pendlere jo hellere vil have, at togene kører præcist, men når Banedanmark er i gang med så stor en byggeplads på banerne, som tilfældet er i disse år, så kan vi heller ikke love, det kommer til at blive markant bedre lige med det samme, lyder den nedslående melding fra DSB-chefen.
Sydbanen, som strækningen mellem Nykøbing og København hedder, har tidligere haft udskiftet sine signaler, og det medførte også en masse forsinkelser og tog-kaos, og selv om det ikke er der, sporarbejdet er længere, vil problemerne andre steder alligevel kunne mærkes på denne strækning også.
- Vi må erkende, at det har været noget bøvlet længe. Banedanmark har gang i en masse for tiden, og banerne er som sagt en stor byggeplads, og det giver altså de her afledte effekter.
- Der arbejdes hårdt på hovedstrækningen mellem København - Odense - Aarhus, og det store arbejde betyder, at der vil komme problemer og ændringer, og det skaber en hel del fejl i dagligdagen, og det får betydning.
- Det påvirker alt sammen hinanden, og da Sydbanen også bruger de samme spor undervejs, så opstår den her domino-effekt, hvor det kan komme til at betyde forsinkelser, siger kommunikationschefen.
Tony Bispeskov forventer ikke, at tog-problemerne bliver markant bedre indenfor det næste år eller to, men lover, at DSB gør, hvad det kan for at hjælpe folk så godt som muligt igennem forsinkelserne. Eksempelvis via togbusser.
Men nogen opløftende sommermelding kan de danske statsbaner altså slet ikke give.