GULDBORGSUND: Man kan næsten ikke sige det for mange gange. Samarbejder er næsten altafgørende for at skabe et succesfuldt arrangement.
Da Guldborgsund Baltic Race sidste år blev afviklet for første gang, oplevede klubberne for alvor, hvad man kunne sammen med et højt antal frivillige og et højt antal ressourcer.
Ole K. Larsen (V), formand for udvalget for landdistrikter, kultur og fritidJeg er så glad for sådan et arrangement, hvor sejlklubberne går sammen. Det er årsagen til, at det giver så god mening at sponsorere det.
Med kommunens hjælp kunne man blandt andet sikre, at både Guldborgbroen og Frederik 9. bro stod åbne for deltagerne til at komme igennem - som den eneste kapsejlads i Danmark.
Derfor greb alle parter mandag glædeligt kuglepennen og skrev under på partnerskabskontrakten for dette års Guldborgsund Baltic Race. En konkurrence, der finder sted fra 25.-28. august.
- Jeg er så glad for sådan et arrangement, hvor sejlklubberne går sammen. Det er årsagen til, at det giver så god mening at sponsorere det, lød det fra Ole K. Larsen (V), der er formand for landdistrikter, kultur og fritidsudvalget.
Flere besætningsmedlemmer
1. marts åbnede tilmeldingen, og 24 personer har indtil nu meldt sig til. Blandt andet har den nye mulighed for at deltage med en besætning på helt op til fem personer været populær.
Carl Erik Hansen, Sejlforeningen VikingenFor os betyder det ikke så meget, hvor mange der er om bord. Det handler om at promovere vores område og den fantastiske natur.
- Den gruppe dyster ikke mod de andre, hvor der kun er én eller to sejlere ombord. Men det giver muligheder for uerfarne sejlere eller for dem, der måske har følt sig lidt for gamle til kun at være to, siger Carl Erik Hansen fra Sejlforeningen Vikingen, der sammen med klubkammeraten Michael Saunte og Per Thomsen fra Sejl- og Motorbådsklubben Grønsund udgør styregruppen.
- For os betyder det ikke så meget, hvor mange der er om bord. Det handler om at promovere vores område og den fantastiske natur.
Udover at udvide udvide antallet af tilladte besætningsmedlemmer, vil der i år også være et øget fokus på at henvende sig til kvinder. To af de 24 tilmeldte er kvinder, og stiger det tal, vil det være en gevinst for konkurrencen, mener arrangørerne.
Helikoptere i luften
Sikkerheden er høj, som den har været de øvrige år. For når man sejler kapsejlads, er det påbudt at bære redningsvest hele tiden og ikke blot at have den liggende i båden.
Det og de øvrige sikkerhedskrav tjekkes torsdag morgen, inden de første sejlere tager ud på den lange distance. Kan de ikke leve op til reglerne, diskvalificeres de.
Fra klubhuset hos Sejlforeningen Vikingen sidder der konstant to personer og overvåger bådene ved hjælp af en tracker. På den måde kan de øjeblikkeligt hjælpe, hvis en båd sidder fast, mister sin tracker eller laver store fejl, der vil gøre det umuligt at nå mål inden for tiden.
Blandt andet hjalp de et år en fransk sejler, der krydsede enormt bredt - stort set kyst til kyst mellem Karrebæksminde og Langeland.
- Der måtte vi ringe til ham og høre, om han ikke ville hjælpes, da han med den taktik først ville være i mål omkring jul. Først takkede han nej, men anden gang tog han alligevel imod hjælpen, siger Carl Erik Hansen.
I 2019 måtte de tre gange sende en helikopter af sted for at hjælpe sejlerne. Uden en tracker på sejlerne havde de ikke kunne reagere tilpas hurtigt.
Udover sikkerheden roses kapsejladsen for at være navigationsmæssigt udfordrende. Der er få krav for, hvordan de tre ruter skal sejles, og det overlader mere ansvar til navigatøren.
Ønsker man at tilmelde sig, er det muligt indtil 15. juli.